Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
En rigtig sportsvogn har manuel gearkasse. Så man kan mærke den direkte forbindelse til gearkassen. Problemet er bare, at færre og færre kunder efterspørger biler med manuel gearkasse – også de mest sportslige.
Den primære årsag? Automatgearkasserne er blevet meget bedre, meget billigere. Det er længe siden, selv den mest erfarne racerkører kunne skifte gear hurtigere i den manuelle gearkasse, end automatgearkassen kunne klare det.
Men drømmen om den manuelle gearkasse og den præcise forbindelse til bilen lever i bedste velgående. Hvad ville en Mazda MX-5 være uden den manuelle gearkasse?
Automatgearkassen i Toyota GR Supra, en udgave med 8 trin, er så god, at japanerne næsten kan slippe af sted med slet ikke at tilbyde en manuel gearkasse til den kompakte sportsvogn. Næsten.
Lige siden Toyota og racerspecialisterne Gazoo Racing genopfandt Supra i 2019, har den manuelle gearkasse manglet. Toyota har modsat sig, men efter flere års rygter er det nu officielt, at Supra i år kommer med en manuel gearkasse.
LÆS OGSÅ | Toyota GR Corolla: 3-cylindret med næsten 300 hk og firehjulstræk
Det er, sammen med billedet med det røde Supra-emblem (som kun den manuelle bil får) og et billede med fodbrønden med de tre pedaler, alt hvad Toyota endnu har at fortælle.
Om den manuelle gearkasse både vil kunne fås med basismotoren, en 2-liters med fire cylindre, og 3-liters R6’eren, får vi se inden længe. Søstermodellen fra BMW, Z4, fås med manuel gearkasse – men kun i en version med 197 hk. Den ydelse fås Supra også med, men ikke i Europa.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.