… men med samme hybridsystem med 116 hk som de øvrige udgaver er den desværre ikke hurtigere. GR Sport-kittet består af strammere undervogn og design-finesser.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Begrebet tyndfed dækker over noget alvorligt, som menneskets krop bestemt ikke har godt af: Du er slank, men du usund – det kan ikke ses, for du ser jo godt ud.
Tyndfedme kan også være et problem for biler, og den nye GR Sport-udgave af Toyota Yaris Cross vi vil med meget, meget stor sandsynlighed kunne stille diagnosen, når vi på et tidspunkt (måske) kan teste den.
Yaris Cross GR Sport ser sportslig og frisk ud, men under motorhjelmen er den lige så “tung” og doven som enhver anden Yaris Cross; hybridsystemet med 1,5-liters benzinmotor yder kun 125 hk. Måske det er okay i en Essential-udgave til 264.990 kr. med 16″ stålfælge, som ikke ser ud af meget.
Men er det okay i en stylet GR Sport med fede 18″ alufælge og strammere undervogn? Og bliver det bedre, når prisen sikkert runder 370.000 kr., når den kommer til Danmark i november?




Den hvæser sig til 100 km/t på 11,2 sekunder
Der er ingen grund til at forklejne de gode præstationer, Yaris Cross leverer, når det drejer sig om brændstoføkonomi. Den står til i versionen med 16″ hjul at kunne levere 22,7 km/l, og i virkeligheden er det ikke langt fra. I en trængt økonomi med dyr benzin er det perfekt.
Den peppede Yaris Cross GR Sport kan sikkert køre 20 km/l, men med sit sportslige design lover den også at være friskere at køre. 0-100 km/t på 11,2 sekunder, som føles som noget der piner hybridsystemet, passer ikke til udtrykket.
Toyota har gang i en form for tragi-komedie, når drivlinjen i Yaris Cross kaldes “Hybrid Dynamic Force” (Dynamisk Hybrid-Kraft?), og der trækkes linjer direkte til GR-afdelingens sejr i Le Mans. Hvorfor, Toyota?




Nummer 11 blandt de mest solgte i Danmark
Der er, som sagt, ingen skam i at ville have rigtig god brændstoføkonomi. Og med en Toyota får man også en bil, der holder så længe, at det til sidst vil være svært at opdrive brændstof til den (fordi vi jo kører på el).
Yaris Cross er den 11. mest solgte bil i Danmark, og det til trods for et næsten ubrugeligt bagsæde, det træge hybridsystem og de høje priser.
GR Sport bliver kronen (lavet i pap) på Yaris Cross-værket, og den kommer såmænd ikke bare med strammere undervogn. Den har også sort tag, en masse GR Sport-emblemer, sportssæder, alu-pedaler, aut. klimaanlæg med to zoner og meget andet. Udstyr der bare er med til at gøre den tungere og sløvere.
Fik vi nævnt, at 102 journalister fra 33 lande tidligere i år gav den en pris ved World Car Awards? Prisen fik den ikke for hybridsystemet, men for at være den bedste bybil. De 102 journalister har helt ret: Hold Yaris Cross i byen og lad den aldrig slippe ud på de store veje.