Grænsehandel i påsken: Hvor meget skal du egentlig spare?
Påskedagene er oplagte til at ramme grænsen og fylde depoterne op med billig slik og sodavand. Spørgsmålet er bare, hvor billigt det skal være, før turen giver økonomisk gevinst?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Begrebet tyndfed dækker over noget alvorligt, som menneskets krop bestemt ikke har godt af: Du er slank, men du usund – det kan ikke ses, for du ser jo godt ud.
Tyndfedme kan også være et problem for biler, og den nye GR Sport-udgave af Toyota Yaris Cross vi vil med meget, meget stor sandsynlighed kunne stille diagnosen, når vi på et tidspunkt (måske) kan teste den.
LÆS OGSÅ | Fem plusser, fem minusser ved Toyota Yaris Cross Hybrid
Yaris Cross GR Sport ser sportslig og frisk ud, men under motorhjelmen er den lige så “tung” og doven som enhver anden Yaris Cross; hybridsystemet med 1,5-liters benzinmotor yder kun 125 hk. Måske det er okay i en Essential-udgave til 264.990 kr. med 16″ stålfælge, som ikke ser ud af meget.
Men er det okay i en stylet GR Sport med fede 18″ alufælge og strammere undervogn? Og bliver det bedre, når prisen sikkert runder 370.000 kr., når den kommer til Danmark i november?
Der er ingen grund til at forklejne de gode præstationer, Yaris Cross leverer, når det drejer sig om brændstoføkonomi. Den står til i versionen med 16″ hjul at kunne levere 22,7 km/l, og i virkeligheden er det ikke langt fra. I en trængt økonomi med dyr benzin er det perfekt.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota Aygo X er en fin bil, man ikke behøver være rig for at købe
Den peppede Yaris Cross GR Sport kan sikkert køre 20 km/l, men med sit sportslige design lover den også at være friskere at køre. 0-100 km/t på 11,2 sekunder, som føles som noget der piner hybridsystemet, passer ikke til udtrykket.
Toyota har gang i en form for tragi-komedie, når drivlinjen i Yaris Cross kaldes “Hybrid Dynamic Force” (Dynamisk Hybrid-Kraft?), og der trækkes linjer direkte til GR-afdelingens sejr i Le Mans. Hvorfor, Toyota?
Der er, som sagt, ingen skam i at ville have rigtig god brændstoføkonomi. Og med en Toyota får man også en bil, der holder så længe, at det til sidst vil være svært at opdrive brændstof til den (fordi vi jo kører på el).
Yaris Cross er den 11. mest solgte bil i Danmark, og det til trods for et næsten ubrugeligt bagsæde, det træge hybridsystem og de høje priser.
LÆS OGSÅ | Snart kan du få Toyota Corolla som crossover
GR Sport bliver kronen (lavet i pap) på Yaris Cross-værket, og den kommer såmænd ikke bare med strammere undervogn. Den har også sort tag, en masse GR Sport-emblemer, sportssæder, alu-pedaler, aut. klimaanlæg med to zoner og meget andet. Udstyr der bare er med til at gøre den tungere og sløvere.
Fik vi nævnt, at 102 journalister fra 33 lande tidligere i år gav den en pris ved World Car Awards? Prisen fik den ikke for hybridsystemet, men for at være den bedste bybil. De 102 journalister har helt ret: Hold Yaris Cross i byen og lad den aldrig slippe ud på de store veje.
Påskedagene er oplagte til at ramme grænsen og fylde depoterne op med billig slik og sodavand. Spørgsmålet er bare, hvor billigt det skal være, før turen giver økonomisk gevinst?
Der er nærmest ingen efterspørgsel på den 4-cylindrede plug-in hybrid Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Derfor lover Mercedes-AMG nu, at den opdaterede udgave får flere cylindre.
Man behøver ikke smide alle ambitioner om en fed familiebil over styr, bare fordi man har mange børn. Det er den nye Hyundai Santa Fe et lysende eksempel på.
Den ligner en Maersk-skibscontainer, og den har samme farve. Den første elektriske Mercedes-Benz G-Klasse er lige så vild, som den skal være.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.