Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 26. marts 2018
Luksusbiler er for de fleste Audi, BMW, Mercedes-Benz. For personer med en bredere horisont er der også Jaguar, Range Rover og Volvo – måske Alfa Romeo.
Men der er også luksus endnu længere ude i periferien, hvor næsten ingen leder – ud over biltosser som mig altså.
Her er tre bud på alternative brugte luksusbiler:
Hvis du vil skille dig ud på vejen, så er Infiniti et godt valg. Der er garanteret mange af dine naboer, der aldrig har hørt om bilen, og så får I jo lidt at snakke om.
Infiniti er Nissans prestigemærke, og primært til det amerikanske marked. De importeres ikke officielt til Danmark, men en del Infiniti har alligevel fundet vej hertil. Se den her.
Infiniti Q50 er sådan cirka på størrelse med en Audi A4, og den fås kun som sedan. I modsætning til Audi har den baghjulstræk.
Bilen på billederne er lidt atypisk, da den har manuelt gear og er en diesel, så den kommer sikkert fra Tyskland. Den er okay økonomisk med dråberne – 22,7 km/l er den opgivet til med en 170 hk dieselmaskine.
Q50 fås også med en 3,7-liters V6, en 3,5-liters V6 med hybriddrivlinje og med en 3,0-liters V6-turbobenzin.
LÆS OGSÅ: 3x mange hk til meget få penge
I øvrigt hedder denne model Skyline i Japan. Lidt forvirrende faktisk, da vi forbinder Skyline med en vild maskine, men i Japan er det ikke synonymt. Det er fordi, vi primært har fået de hidsige Skyline-modeller til Europa.
(Tilføjelse 28-03-2018 – Bilen på billederne er solgt, og det er ikke sikkert at der er andre Q50 til salg pt.)
Ydelse: 170 hk/400 Nm
0-100 km/t: 8,9 sek.
Tophastighed: 230 km/t
Km/l: 22,7
Brugtpriser: Set til 249.900 kr. – søg på Bilbasen!
Sjovt nok har Citroën altid været mester i at bygge luksusbiler. Herhjemme har det dog været de prisstærke mindre biler, der har domineret slutsedlerne.
Men tænk bare på Citroën SM, DS, CX og XM. Alle biler, der med specielle løsninger og ekstrem komfort skilte sig ud på luksusscenen.
Sammenlignet med fortiden er DS nærmest lidt ordinær. Især teknisk, hvor den ikke rummer særprægede løsninger som fx hydropneumatisk undervogn, men set ud fra vedligeholdelseshensyn er det nok meget godt.
Det er designet, der adskiller en DS fra den grå masse.
DS5 blev lanceret i 2011 som en Citroën, men i 2015 blev DS et selvstændigt mærke.
Men DS5 er alligevel en spændende og flot luksusbil, der ikke er specielt dyr i indkøb. Bemærk at den findes med to forskellige automatgearkasser – en EAT6, der er en traditionel automatgearkasse og en ETG6, der teknisk set er en manuel gearkasse med skifterobot og automatisk kobling – den sidste falder ikke i alles smag. Kabinen har mange fine detaljer, og eksteriøret ligner bestemt ikke andre mærker.
LÆS OGSÅ: TV: VW Phaeton er total V8-über-luksus til ingen penge
DS5 er stort set kun solgt med dieselmotor, men findes også som dieselhybrid og med turbobenzin.
Dieselmotorerne opfylder Euro6-standarden, når de hedder BlueHDI. Du kan søge blandt mere end 30 eksemplarer til salg på Bilbasen.
Ydelse: 180hk/400 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek.
Tophastighed: 220 km/t
Km/l: 23,3
Brugtpriser DS5 fra ca. 140.000 kr. – søg på Bilbasen!
Lad os bare være ærlige; Opel Signum var et totalt fejlskud.
Det er dybest set en Opel Vectra hatchback – altså en hatchback i en bilstørrelse, hvor en hatchback normalt har en lidt skrånende hæk. Men ikke Signum, der ligner en Astra på steroider. Bilen er tilmed bygget på den lange version af Vectra-platformen, der også bruges til den enorme Vectra Stationcar – det giver i det mindste god plads til bagsæderne.
Det må simpelthen være en bil, der er udledt af en fejltolkning af et spørgeskema, for bilen gav slet ikke mening, når der kom pris i forruden. Den var dyrere end en Vectra, men noget mindre.
Særligt bagsæderne er specielle. Der er godt nok seler til tre personer, men intentionen er at to personer skal kunne sidde heromme med god plads og komfort. Derfor kan man fx få et køleskab, der passer ind mellem sæderne.
Signum blev – sjovt nok – ikke nogen succes, men på brugtmarkedet er den alligevel interessant. Dels er der ikke så mange af dem, og dels har de fleste de større motorer fx en 3,2-liters V6, der lyder dejligt.
INSPIRATION: Søg efter biler med V6-motor til salg på Bilbasen
INSPIRATION: Se alle nye og brugte biler til salg på Bilbasen.
Samtidig er pladsen jo faktisk forrygende både på bagsæde og i bagagerummet. En luksusbil, der bestemt ikke er som alle andre.
Desværre kan du fra førerpladsen ikke rigtig se forskel til en Vectra, men du ved, at her er en sjov historie om en grim ælling, der aldrig rigtig blev til en svane. Men den slags har jo også brug for kærlighed.
Ydelse: 211 hk/300 Nm
0-100 km/t: 7,5 sek.
Tophastighed: 237 km/t
Km/l: 9,9
Brugtpris: Varierer meget, men ca. mellem 60.000 og 80.000 kr. – søg på Bilbasen!
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.