Ugens fund

Ugens fund: Porsche 911 GT3 RS er den første af sin slags

Af i Ugens fund
911 GT3 RS. En sjov samling tal og bogstaver, der på bilsprog betyder noget i retning af: Toppen af Porsche-kransekagen. Denne Ugens fund er fra netop denne kransekages spæde begyndelse. Det er nemlig en Porsche 996.2 GT3 RS, der er den første af sin slags.

Af: Simon Hallenslev / d. 3. juni 2021

Betegnelsen RS er en tysk forkortelse for RennSport, der betyder Motorsport og trækker tråde tilbage til 1973 i Porsche-regi. For at sikre sin deltagelse i Gruppe 4-motorløb, byggede Porsche i 1973 en gadeversion af deres 911 Carrera RSR, der blev kaldt 911 RS og i dag er en sjælden og uhyre eftertragtet samlerbil.

Navnet GT3 RS starter dog ved denne Ugens fund, som så dagens lys i 2003 og blev synonymet for en ny og vild æra for Porsche. Og faktisk deler 911 GT3 RS meget med sit ophav fra 73’. Både fordi det er en racerbil til gadebrug, men også fordi den er blevet en af de mest eftertragtede 911’ere i nyere tid.

Vi kigger nærmere på denne Ugens fund, en sjælden Porsche 911 GT3 RS, samt på historien bag.

Specifikationer

Porsche 911 GT3 RS

Motor: B6 benzin, 3.600 ccm

Ydelse: 381 hk / 385 Nm

0-100 km/t: 4,4 sek.

Tophastighed: 306 km/t

Vægt: 1.360 kg

Startpris i 2004: ca. 2.400.000 kr.

Tynd lak og fuld historik

For at en samlerbil virkelig kan blive penge værd, skal den have fuld historik – og det har denne Ugens fund naturligvis. Med bilen følger samtlige dokumenter inklusive oversigter over service, som både er foretaget hos Porsche i Modena, Italien, såvel som i Tyskland. Herudover kommer bilen med to originalnøgler samt kvitteringer for reparationer gennem tiden.

Det er danskejede MBT Sportscars, der opererer i München, som har herligheden til salg på Bilbasen for 1.769.996 kr. uden afgift. Martin fra MBT Sportscars beretter om en bil, der ikke kun kommer med fuld og veldokumenteret historik, men også står snorlige, hvilket understreger samler- og investeringspotentialet.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hårdkogt Mercedes fra før AMG tog over

Fordi Porsche skulle spare så meget vægt på 911 GT3 RS som muligt, er den kendt for at have usandsynligt tynd lak, der kun kan påføres så tyndt af en robot. Men når banebiler som GT3 RS bliver sat i hegnet, hvilket de hyppigt gør, bliver de repareret og lakeret med en lak, der er tykkere end fabrikslakken.

Martin fra MBT Sportscars understreger over for Bilbasen, at denne Ugens fund ikke har været skadet og omlakeret, hvilket er bevist gennem en måling af laktykkelsen. Originallakken har dog den udfordring, at den med årene kan boble lidt på kølerhjelmen, fordi Porsche dengang lakerede den direkte på kulfiber. Det er et kendt problem, men også et synligt et tegn på, at lakken er original.

Et genkendeligt banejern

Den første GT3 blev introduceret i 1999 for at sikre Porsches deltagelse i FIA GT3 Cup. Af naturlige årsager blev gadevarianten af banejernet, der skulle bruges til GT3 Cup-racing, voldsomt modificeret. Her blev nærmest al støjisolering, de fleste højtalere, soltag, aircondition og CD-afspiller fjernet, hvoraf de to sidstnævnte dog kunne tilvælges som tilkøb.

Efter 996-generationen fik et ansigtsløft i 2002, mente Porsche dog, at der var plads til en endnu mere banefokuseret GT3’er. Derfor lancerede de i 2003 Porsche 911 GT3 RS, som her markerede en ultrahård og racefokuseret fremtid for Porsches gadebiler.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Volvo 850 T-5R er en sjælden svensker tunet af Porsche

Selvom Porsche allerede havde sat 911 på en gevaldig slankekur med GT3’eren, fik GT3 RS’eren yderligere en bagrude af polykarbonat samt hækvinge og kølerhjelm i kulfiber. Selv Porsche-logoet blev malet på for at spare det ’tunge’ metalskilt på snuden. RS’eren fik også keramiske bremser som tilgængeligt tilkøb, mens undervognen blev gjort 3mm lavere og 15 procent stivere.

Også i motorrummet lavede Porsche lidt ændringer. Luftindtag og udstødning blev pillet ved, hvilket giver mere rå lyd men på papiret ingen effektforøgelse fra GT3. Flere bilmedier kunne dog berette om helt op til 400 hk på rullebånd. Typisk Porsche at underspille hurtigheden…

Porsche 996 GT3 RS kunne kun bestilles i hvid, og det eneste udseendemæssige man som kunde fik indflydelse på, var om stafferinger og fælge skulle være røde eller blå. I alt blev der produceret kun 682 stk. af 996 GT3 RS i ligelig fordeling af rød og blå. Det gør denne Ugens fund til én af 341!

Anerkendt Porsche-troldmand

Nu har jeg efterhånden insinueret et par gange, at 996 GT3 RS både er toppen af kransekagen og ophavsbil til de banefokuserede 911’ere. 911-nørder vil dog måske minde mig om, at Porsche 996 GT2 med 456 hk blev lanceret i 2001. Altså, to år før 996 GT3 RS.

Det er sandt. Og GT2-bilerne repræsenter i dag en limiteret og endnu-endnu hårdere modellinje fra Porsche. Problemet for 996 GT2 var bare, at Porsche var for dygtige til at trimme GT3 RS’eren. Den kørte nemlig intet færre end fire sekunder hurtigere om Nürburgring end storebror GT2.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Porsche 911’erens hellige gral

At 996 GT3 RS blev så hurtig og markerede en ny og hårdtpumpet æra, som den har gjort, skyldes en anerkendt Porsche-troldmand ved navn Andreas Preuninger. I 2000 blev Preuninger forfremmet til chef for Porsches GT-afdeling, og det første værk, han lagde navn til, var 996 GT3 og GT3 RS.

Resten er historie. Andreas Preuninger er stadig hos Porsche og alt med et GT-mærkat på bagsmækken, har han været med til at udvikle. Han har velsignet bilverden med skrigende sugemotorer og nye Nürburgring-rekorder og for det, skal han have tak. Du kan købe Preuningers første værk og det første kapitel i Porsches GT3-historie lige her, hvis ikke Ugens fund er solgt i mellemtiden.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.