Ugens fund

Ugens fund: Hårdkogt Mercedes fra før AMG tog over

Af i Ugens fund
Den første BMW M3 er et af 80’ernes store bilikoner. Så stor, at mange overser storkonkurrenten Mercedes-Benz 190 E 2,5-16V. Det er synd. Den gemmer nemlig på nogle fede historier — og priserne stiger!

Af: Simon Hallenslev / d. 19. maj 2021

Hvis vi siger tysk, sportslig sedan fra 80’erne, er der en overhængende sandsynlighed for, at du tænker på BMW M3. Der står dog en storkonkurrent i skyggen af M3 fra samme tidsperiode, som trods stor palauer og masser af markedsføring aldrig fik helt samme ikonstatus.

Bilen, vi taler om, er Mercedes 190 E 2,5-16V. Selvom den ikke er betragtet som ligeså ikonisk som BMW M3, fortjener den at blive denne Ugens fund, fordi den pakker flere fede historier.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Volvo 850 T-5R er en sjælden svensker tunet af Porsche

Desuden stiger priserne på Mercedes 190 E 2,5-16V netop nu, og den kan vise sig at være en god investering. Denne Ugens fund er nyistandsat og med fuld afgift og sælges af Læborg Autohandel for 289.900 kr. En E30 BMW M3 kan snildt koste mellem 150- og 200.000 kr. mere uden afgift.

Så måske det er nu, du skal slå til? Vi ser nærmere på Mercedes 190 E 2,5-16V og på den fede historie, der gemmer sig bag modellen. Se Ugens fund her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Mercedes-Benz

190 E 2,5-16V

Motor: R4, 2.498 ccm, benzin

Ydelse: 195 hk / 235 Nm

0-100 km/t: 7,7 sek.

Tophastighed: 230 km/t

Forbrug: 10,1 km/l

Pris: 289.900 kr.

(Nypris i 1994: ca. 830.000 kr.)

Før AMG

Der var engang, hvor AMG bare var et eksternt tuningsfirma, som Mercedes kun brugte, når det passede dem. Derfor stod det Mercedes frit for at søge andre partnere i starten af 80’erne, hvor de havde 190 E-modellen i støbeskeen og ønskede at lave en sportslig variant til både motorsport- og privatbrug.

I stedet for AMG rakte Mercedes ud til genierne fra Cosworth, der var succesfulde motorleverandører til blandt andet Formel 1. Sammen udviklede de en kompliceret 4-cylindret sugemotor med 16 ventiler, der virkelig var uhørt i 80’erne.

Den 2,3-liters motor ydede først 185 hk og kunne trække 7.100 omdrejninger. I 1988 blev motoren opdateret til den, som denne Ugens fund har under hjelmen: Nu boret op til 2,5-liter med 197 hk og stadig 16 ventiler.

Verdensrekord i hurtig holdbarhed

Mercedes 190 E-modellen var den første kompakte og prisbillige bil fra Mercedes. Markedsføring var en høj prioritet for Mercedes, ikke alene for at udbrede den nye model, men også for at illustrere at en billig Mercedes stadig var en solid, holdbar og ikke mindst hurtig bil.

Hurtigheden skulle illustreres ved at lave en hurtig og sportslig variant af 190 E til motorsportsbrug. Men hvordan skulle holdbarheden illustreres? Ved at slå en verdensrekord, mente Mercedes. Derfor drog de til højhastighedsbanen Nardo i Italien for at slå en verdensrekord.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Toyota Supra med 400 hk, dobbelt turbo og manuelt gear

Med til Italien tog Mercedes tre styks af deres sportslige 190 E 2,3-16V. Hver bil skulle på godt en uge (200 timer) tilbagelægge 50.000 kilometer. De tre biler havde hver seks kørere, der hver kørte de 2,5 time, der var i mellem pitstops, hvor bilen skulle genoptankes.

Herudover var der pitstops for hver 8.500 kilometer for at skifte bagdæk og 17.000 kilometer for at skifte fordæk. I alt blev der lavet over 243 pitstops i løbet af den uge, rekordforsøget varede. To af de tre biler nåede de 50.000 kilometer på 200 timer med en gennemsnitsfart på 247 km/t og kom i rekordbøgerne. Den tredje bil missede rekorden grundet et tre timer langt stop for udskiftning af et defekt knokkelled.

Fyldt med Formel 1-legender

Skulle en verdensrekord være nok markedsføring? Niks! Ikke ifølge Mercedes. Da produktionen af 190 E 2,3-16V skulle til at starte, faldt det sammen med, at der skulle køres det første Formel 1-løb på en spritnyåbnet Nürnburgring i Tyskland.

Mercedes, Nürnburgring og FIA teamede op i deres markedsføring og satte et ’Race of Champions’-løb på benene. Mercedes leverede 20 identiske 190 E 2,3-16V, hvori de placerede 20 aktive eller forhenværende Formel-1 kørere til et legendarisk race.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: VW T1 Pick-up er en rød drøm på gule plader

Af de mest kendte kørere kan Niki Lauda, Alain Prost, Sir Jack Brabham, Sir Stirling Moss og Keke Rosberg nævnes. Hele arrangementet skulle være et sjovt og seværdigt race, der skulle sætte både Mercedes, Nürburgring og Formel 1-sporten på landkortet – men én rookie-kører tog det meget seriøst.

Den unge Formel 1-grønskolling, der tog opvisningsløbet meget seriøst, var en vis Ayrton Senna, som selvfølgelig tog sejren og satte alle de andre kørere på plads. Han fik dermed også sat sit eget navn på landkortet og blev siden verdensmester tre gange, før han på tragisk vis mistede livet på Imola-banen.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.