Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Simon Hallenslev / d. 25. februar 2021
Fænomenet omkring gamle amerikanerbiler har gennem tiden vundet bedre indpas hos vores naboer i Sverige, end det har gjort herhjemme. Bevares, der er flere danske veteranklubber, der dyrker de amerikanske bulderbasser, men de er i undertal sammenlignet med Sverige.
Du behøver dog ikke være svensker, for at have en kløende trang til at købe denne Ugens fund, der er en Buick Electra fra 1972. Den har nemlig en ganske særlig dansk historie, da den er købt og hjemtaget af den forhenværende rigeste mand i Danmark: Mærsk McKinney Møller.
Vi kigger nærmere på bilen og historien bag.
Motor: V8, 7.468 cm, benzin
Ydelse: 225 hk / 488 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek.
Tophastighed: 188 km/t
Forbrug: 5-7 km/l
Længde: 5.789 mm
Vægt: 2.115 kg
Denne Buick Electra er fra 1972. Den er dermed af fjerde generation af Electra-modelserien, der så dagens lys i slutningen af 1971. Dengang var der, ligesom i dag, sparsommeligt med forhandlere og importører af amerikanerbiler herhjemme, da danskerne hovedsageligt kørte europæisk.
Først i 1973 præsenterede Buick en version til det europæiske marked med kilometertæller og andre informationer i vores metriske måleforhold. Men denne Buick Electra er fra 1972, og det har ifølge Bo fra Classic Motor Sales i Vejle givet anledning til stor undren.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens dyreste bil er 66 år gammel
Bo fortæller, at formanden for den tyske Buick-klub kontaktede ham for at få korrigeret, at modelåret måtte være 1973, da Buick slet ikke producerede en europæisk version i 1972. Alle papirer viser dog, at bilen er købt og hjemhentet i 1972, hvorfor der er anledning til at tro, at den anerkendte skibsreder har fået lov til at lægge en særbestilling hos Buick.
Ikke alene er denne Buick Electra blandt de første producerede fra fjerde generation, da det er bil nummer 22 ud af godt 800.000 eksemplarer. Det er derfor også beviseligt den første, der blev udstyret med europæisk instrumentering.
Mc-Kinney var med andre ord lidt af en first-mover og var blandt de første til at have en Buick Electra fra fjerde generation i folden. Her blev den i godt et år og blev flittigt brugt til at chartre skibsrederen rundt i Danmark.
Det er i princippet ingen overraskelse, at Mærsk Mc-Kinney Møller faldt for en Buick Electra. Den kan nemlig bedst beskrives som et skib af en bil, når vi taler både vægt, længde og bredde.
Bilen måler svimlende 5,8 meter i længden og lige over 2 meter i bredden. Mellem akslerne er der lige godt 3,3 meter, hvilket betyder, at man næsten kan parallelparkere en 3-dørs VW Up mellem Electras forhjul og baghjul.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Porsche 911’erens hellige gral
Den fjerde generation af Buick Electra bærer tydeligt præg af at være designet og udviklet før oliekrisen. Den trak nemlig flere overskrifter for sine voluminøse mål. Stationcarudgaven blev den tungeste bil, Buick nogensinde havde lagt navn. Den rundede 2,4 tons, mens sedanudgaven vejede lige over 2,1 tons.
På bagsædet var der mere skulderplads, end man før havde set i en personbil. Det betyder, at man komfortabelt kan sidde tre fuldvoksne personer på bagsædet uden problemer. Derfor giver det også god mening, at denne Ugens fund efter et år hos Mærsk blev brugt til limousine- og bryllupskørsel i Silkeborg og omegn.
Efter at have kørt som bryllupsbefordrer i en rum tid, er der noget der tyder på, at den blev pensioneret og passet godt på i en lun garage. Den står nemlig med sølle 70.000 kilometer på tælleren og er i rigtig flot stand indvendigt som udvendigt. Du kan se den her, hvis ikke den er solgt.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.