Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Simon Hallenslev / d. 19. januar 2020
Hvis du ikke stoler på bankerne og har en pæn portion likvide midler, der skal investeres, er her en stensikker vinder. Ikke alene er Mercedes-Benz 300SL Gullwing sjælden med cirka 1.400 eksemplarer produceret. Den er også et ikon i bilverdenen, der typisk bliver nævnt, når bilsamlere og -eksperter skal sammensætte deres top-10 over ultimative drømmebiler.
Denne Mercedes-Benz 300SL står ifølge forhandleren CC Cars snorlige og originalt. Det er på trods af bilens lange historie med deltagelse i et utal af motorløb og en restauration, der ligger mere end 40 år tilbage.
Vi kigger nærmere på denne Ugens fund, som du kan finde her, hvis ikke den allerede er solgt til en snarrådig samler eller investor. Den er pt. Bilbasens dyreste med en pris på 9.200.000 kr.
Motor: R6 benzin, 2.996 ccm
Ydelse: 243 hk / 294 Nm
0-100 km/t: 9,3 sek.
Tophastighed: 263 km/t
Vægt: 1.295 kg
Pris: 9.200.00 kr.
Til den svimlende købspris medfølger fuld historik på bilen, hvilket er essentielt, når man har at gøre med en samler- og investeringsbil som denne. Du får dermed originale reklamer og brochurer for modellen, servicehistorik og -kvitteringer, udklip fra magasiner bilen har været med i, håndskrevne korrespondancer fra tidligere ejere, vurderingspapirer fra veteranbiltræf samt fuld racehistorik.
Den sidstnævnte racehistorik på bilen er legendarisk i sig selv. Den tidligste historik indikerer, at bilen deltog i flere racerløb kort efter levering i 1955. I 1960 sender første ejer bilen tilbage til fabrikken i Stuttgart. Ikke fordi han er utilfreds, men fordi han ønsker ’Competition’-motoren isat.
Aluminiumsmotoren med knastaksel fra Mercedes’ Le Mans racerbil puttes i bilen med fuld dokumentation fra Mercedes-Benz. Derfor yder bilen i omegnen af 245 hk i stedet for de originale 215 hk.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Porsche 911’erens hellige gral
I 1978 udbydes den til salg med den nye motor, hvor SL-entusiasten John Olson køber bilen. En mand, der har skrevet en hel bog om Mercedes-Benz 300SL, og som brugte bilen til et utal af racerløb. I bilen deltog han i løb som La Carrera Pamamericana, Four Ball Rally, Coast to Coast Cannonball, Mille Miglia og et specialrace på Laguna Seca med 30 deltagende 300SL’er.
I 1984 undergår bilen en komplet restaurering af veteranbilspecialisten Paul Russel og deltager i en håndfuld races herefter. I 1988 sælger John Olson bilen til en ny ejer, som ligeledes deltager i en håndfuld af historiske race.
I 1990 bliver bilen solgt til en ihærdig bilsamler på USA’s østkyst, der pensionerer den fra racerløb og vedligeholder den til punkt og prikke. Da Bonhams auktionshus har den på auktion i 2017 bliver bilen beskrevet som et ’ekstraordinært og fremragende originalt eksemplar’. På auktionen ryger bilen til en belgisk ejer, som forhandleren CC Cars selv har købt den af.
Grunden til, at vi tør kalde denne Mercedes-Benz 300SL for en stensikker investering, er ganske enkelt på grund af modellens prishistorik de seneste år. De 300SL, der er tilbage og er blevet handlet i løbet af de sidste par år, har vist en stødt stigende prisudvikling.
Denne Ugens fund blev solgt på auktion afholdt af tilbage i 2017 af det anerkendte auktionshus Bonhams. Her fik den et hammerslag på lige under 6.000.000 kr. mens et lignende sølvfarvet eksemplar fik et hammerslag på lige over 7.000.000 året før ved samme auktionshus. I dag kan den købes for 9.200.000 kr. hvilket må siges at være et fornuftigt afkast på kort tid.
Prisen på 9.200.000 kr. i dag er absolut ikke urimelig, når vi kigger på de senest handlede eksemplarer. De Mercedes-Benz 300SL, der blev solgt på auktion i løbet af 2020, røg til hammerslag i omegnen af 1,5 millioner dollars alt efter stand, hvilket altså svarer til cirka 9.200.000 kr.
Selvom Mercedes-Benz 300SL er en tyskproduceret bil, er historien bag den amerikansk. Det var nemlig den amerikanske Mercedes-Benz importør, Maximilian Hoffman, der til et møde med direktionen hos Daimler-Benz i 1953 slog fast, at det amerikanske marked manglede en rigtig sportsvogn.
Det amerikanske bilmarked var i rivende udvikling i efterkrigstiden, og Hoffman var så sikker på sin udmelding, at han lovede at købe 1.000 stk. selv, hvis Mercedes-Benz valgte at lytte til ham. Han pegede på Mercedes’ succesfulde Le Mans-racer W194 som det ideelle fundament til den sportsvogn, USA manglede.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Unik Jagtvogn med militærhistorie
Direktionen lyttede til den visionære importør og begyndte på udviklingen af 300SL med udgangspunkt i Le Mans-raceren. Chassiset blev udviklet med fokus på lav vægt og maksimal stivhed. Ulempen ved dette var, at dørrammerne blev enormt brede, hvorfor almindelige døre ikke kunne monteres. Panikløsningen blev at montere dørene på taget, hvilket utvivlsomt har bidraget til bilens popularitet.
Bilen blev let, stiv og hurtig. Faktisk var det den første produktionsbil nogensinde, der kunne køre over 250 km/t. Mercedes-Benz ved ikke præcist, hvor mange 300SL Gullwing der blev produceret. De ved kun at det er i omegnen af 1.400 stk. Over 80 procent af disse blev solgt i USA, hvilket betyder, at Hoffman fik ret i, at sportsvognen ville blive en større sællert på Mercedes’ amerikanske udebane. Den efterfølgende Roadster-variant uden tag solgte i 1.858 eksemplarer.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.