Ugens fund

Ugens fund: Denne Caterham er vildere end Veyron

Af i Ugens fund
Det er ikke noget, vi bare finder på. Denne helt særlige og superlette version af Caterham Super Seven har syv hk per ton mere end Bugatti Veyron – og så koster den rundt regnet 22 gange mindre!

Af: Simon Hallenslev / d. 12. februar 2020

Lad os lige starte med at få tallene på plads for denne uges vanvittige fund. Caterham Superlight R500 har 263 hk fra dens 4-cylindret Ford Duratech sugemotor på 2 liter og vejer kun 506 kg. Det betyder, at den kan skyde dig fra 0 til 100 km/t på 2,88 sekunder – en my hurtigere end Ferrari 812 Superfast.

Derudover er du garanteret en væsentligt mere rå oplevelse, end den du vil få i både en Bugatti Veyron og en Ferrari 812 Superfast. Der er nemlig hverken forrude eller døre i bilen, og sæderne er formstøbte i kulfiber uden puder eller anden luksus.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Skal denne Citroën blive din første franske forelskelse?

Når du sætter dig ned i denne uges fund, kører du med andre ord ikke på kør-selv-ferie til Italien. Men sætter du kursen mod Jyllandsringen eller Ring Knutstorp i Sverige, får du fuld valuta for pengene!

Da Caterham Superlight R500 blev lanceret i 2008, var britiske Top Gear hurtige til at kåre den som årets bil. Det gjorde de blandt andet fordi, at den spartanske og rå racerbil satte en fantomtid på Top Gears bane. En tid der var hurtigere end den Bugatti Veyron satte.

Dansk fra ny

Denne uges fund er nummer 50 ud af i alt 174 producerede Superlight R500, og så har den tilmed en ret god historie tilknyttet. Bilen er nemlig dansk fra ny. Når du køber den fra SC Leasing i Middelfart, får du derfor mere end bare den sædvanlige servicebog med.

Du får den originale købskvittering samt en udskrift af de udvekslinger og korrespondancer, der var imellem den danske køber og Caterham fabrikken, da bilen skulle specificeres tilbage i 2009.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Brabus med 800 hk til salg

Går du korrespondancerne igennem, vil du se, at stort set hver eneste ekstraudstyrsboks er krydset af. Det betyder, at den i forvejen sjældne bil er ekstra sjælden. Den er nemlig én af ganske få, som er blevet produceret med den raceorienterede sekventielle gearkasse og launch control. To tilvalg der dengang løb op i cirka 40.000 kr.

Herudover har bilen fået den fulde kulfiberpakke, som inkluderer de specielle formstøbte sæder, trackday roll bar, Momo racerat, sportsudstødning, dødmandsknap og 13 tommer Superlight fælge.

Hvad koster den?

En bil, der er så sjælden, og som er blevet velsignet af en ekstralang udstyrsliste, er selvfølgelig ikke gratis. Du kan købe den for 479.900 kroner eksklusiv moms og afgifter. Hertil kan du jo så overveje, om du behøver nummerplader, eller om den bare skal med dig på en trailer til trackdays.

En halv million kroner for en bil, du kun bruger på bane, lyder måske lidt vildt. Men når først du rammer 8.500 omdrejninger, slår på gearstangen og får et gear mere hurtigere end du kan sige ”sekventiel gearkasse”, er jeg sikker på, at prisen ret hurtigt giver mening for dig.

Hvis ikke den er solgt, kan du finde Caterham Superlight R500 her.

Caterham Superlight R500
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.