Ugens fund

Ugens fund: Tunet japansk klassiker med turbo og brede skærme

Af i Ugens fund
Glem alt om en original klassiker. Her er en skrigeballon af en Datsun 280Z, der med sin grønne lakering, brede skærme og turbofløjten kan give dig al den opmærksomhed, du har brug for.

Af: Simon Hallenslev / d. 6. maj 2021

Datsun 280Z, også kendt under navnet Nissan Fairlady Z, er generelt ikke en bil, man ser mange af på vores breddegrader. Denne Ugens fund har oveni købet fået en iøjnefaldende grøn lakering, brede skærme og en omfattende turbo-ombygning.

Der er med andre ord ikke tale om en sleeper. Denne Ugens fund giver opmærksomhed, og som den lille eftermonterede intercooler på forenden indikerer, kan den også dele håndmadder ud til popsmarte GTI-bilister. Turboen giver den japanske klassiker en del mere smæk for skillingen.

Vi kigger nærmere på denne Ugens fund, en heftigt ombygget Datsun 280Z, der står til salg hos forhandleren Classic Motor Sales i Vejle.

Specifikationer

Datsun 280Z

Motor: R6, 2.753 ccm, benzin

Ydelse: 173 hk / 221 Nm

0-100 km/t: 8 sek.

Tophastighed: 205 km/t

Vægt: 1.304 kg

Pris: 199.990 kr. (u. afgift)

Japansk cowboy

Selvom Datsun 280Z er produceret i Hiratsuka i Japan, er denne Ugens fund importeret fra USA. Den er nemlig solgt fra ny i Texas, hvorfor den også har kørt langt størstedelen af sine kilometer i det varme, texanske klima. Det er også i Texas, at bilen er blevet ombygget til det, den er i dag.

Og hvad er det så lige, den er i dag? Denne Datsun 280Z er blevet gennemrenoveret og heftigt optimeret i både drivlinje og motor. I samme ombæring er den blevet udstyret med en justerbar sportsundervogn, kulfiberdetaljer og brede skærme samt en anden front med moderne LED-lygter og synlig intercooler.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Toyota Supra med 400 hk, dobbelt turbo og manuelt gear

Hvad turbo-ombygningen betyder i tal og præstationer specifikt, kan en seriøs køber få at vide ved forespørgsel. Bo fra Classic Motor Sales beretter dog om en usandsynligt hurtig bil, hvis 43 år på bagen absolut ikke mærkes.

Bilen er hentet til Danmark for godt seks år siden, hvor den har været en del af en privat samling. Det er derfor begrænset hvor mange danske kilometer, der er smidt i den, hvilket den snorlige cognacbrune kabine også beretter om med sit minimale slid.

Kært barn har mange navne

Denne Ugens fund hedder Datsun 280Z. Det oprindelige navn til modellen er egentlig Nissan S30, og i oprindelseslandet Japan er solgt som Nissan Fairlady Z. Det mundrette navn Fairlady Z, er det, som har hængt bedst fast, og som den ikoniske model typisk kaldes i dag.

Datsun bilmærket har været ejet af Nissan siden 1930’erne, som i slutningen af 1980’erne gradvist begyndte at udfase Datsun-mærket, for at fremme eget brand. De fede sportsvogne i Z-modelserien, er således produceret med både Datsun og Nissan-mærke på fronten for at gøre forvirringen total.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Volvo 850 T-5R er en sjælden svensker tunet af Porsche

Denne Ugens fund er fra den første generation af Z-modelserien. Den startede som Datsun 240Z i 1969 og sluttede som Datsun 280Z i 1978. Det betyder, at Ugens fund er én af de sidste 280Z, der er produceret, før Nissan skiftede modellen ud med først Nissan 280ZX og siden Nissan 300ZX. Den seneste model fra Z-serien hedder Nissan 370Z, og der skulle eftersigende være en ny model på vej.

Det sidste stræk af Datsun 280Z blev produceret fra 1975 til 1978 og kunne bryste sig af imponerende præstationer til en billig penge. Originalt spyttede den 2,8-liters rækkesekser 170 hk og 221 Nm ud, hvilket sikrede en acceleration fra 0 til 100 km/t på 8 sekunder. Men som sagt kan du forvente dig lidt mere af denne Ugens fund.

Historisk vigtig

Den første Datsun 240Z har haft enorm betydning for udbredelsen af japanske biler i Europa. I 1960’erne var japanske bilmærker ene og alene kendt for at lave små og pålidelige økoslæder. Forretningen gik fint, men konkurrenterne fnøs ved tanken om, at japanerne nogensinde skulle lave biler i luksusklassen.

Da Datsun 240Z blev præsenteret i 1969, var det for at konkurrere direkte med populære sportsvogne fra mærker som BMW, Porsche, Alfa Romeo og Jaguar. Og det gjorde den. Modellen blev nemlig uhyre velmodtaget af både købere og motorjournalister.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: VW T1 Pick-up er en rød drøm på gule plader

Desuden kunne Datsun holde priserne nede ved at benytte det brede forhandlernetværk som de havde udbygget gennem 60’erne med deres små økonomiske biler. Det skulle senere vise sig, at Datsun 240Z også var mere pålidelig end de sportslige europæiske konkurrenter.

Og med dét, var japanske bilmærker accepteret som mere end bare økobiler. Hvis du vil have en bid af denne automobile historie, som tilmed kommer i form af et grønt og gennemrenoveret bæst af en Datsun 280Z, kan du købe den her for 199.990 kr. uden afgift.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.