Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Simon Hallenslev / d. 19. april 2021
Ingen af os på redaktionen har noget at bruge en varevogn til. Når vi kører med tungt læs, er det fordi vi har to Føtex-poser i stedet for én. Alligevel sidder vi netop nu og forsøger at retfærdiggøre at bruge en klækkelig sum på en varevogn – men selvfølgelig ikke hvilken som helst varevogn.
Det er en nyrenoveret VW T1 pick-up med safarivinduer, hvide kofangere og en sandfarvet kaleche over ladet bagved. Det er en knaldrød retrovogn, der har ramt os lige i hjertekulen.
Vi kigger nærmere denne Ugens fund, hvad der er lavet på den og hvad du må slippe, hvis den skal blive din.
Selvom denne Ugens fund er totalrestaureret, står den stadig med patina i lakken – og det er med fuldt overlæg. Det var nemlig vigtigt for den tidligere ejer, at bilen bibeholdt sin sjæl og lidt brugsspor, selvom den skulle have en ordentlig overhaling af en restaurering.
Forhandleren Tanev Biler i Ballerup, der har bilen til salg på Bilbasen, fortæller, at det er tidligere ejer, der henter det overskårne rugbrød hjem fra varmere amerikanske himmelstrøg i 2015. Dens levetid i USA gjorde, at den ankom til Danmark uden en eneste rustplet – men der var en anden udfordring.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hummer H1 kendt fra Netflix
Førerhuset var bukket. Derfor måtte tidligere ejer i gang med et restaureringsarbejde af de større, hvor bilen blev skilt ad. Udretningen af førerhuset krævede en omlakering. Patinaen skulle dog bevares, hvorfor det kun var de steder, det var strengt nødvendigt, bilen fik ny lak. Resten er originallak, der blot har fået en opfrisker.
De markante amerikanske kofangere er renoveret, så rugbrødets amerikanske ophav forbliver tydelig. Herudover er den blevet monteret med de ikoniske safarivinduer både for og bag, som kan vippes åbne for fuld luftgennemstrømning gennem kabinen. Ladet har fået nye trælameller og den sandfarvede kaleche er ligeledes spritny.
Som led i restaureringen valgte tidligere ejer at give bilen et par moderne opdateringer. Det er opdateringer, man ikke ser med det blotte øje, men som gør en stor forskel for, hvordan bilen er at leve med på den lange bane.
Bilen er nemlig blevet udstyret med en motor, der har større volumen. Det er ikke gjort for at gøre den til en hurtig sleeper. Det er gjort for at give den mere moment, så den kan følge med på motorvejen. Til samme formål er bilen også udstyret med en nyrenoveret gearkasse med længere gearing, så motorvejskørsel sker med lavere og mere lavmælte omdrejninger.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Toyota Supra med 400 hk, dobbelt turbo og manuelt gear
Til at matche motor og gearkasse, som nu er mere tidssvarende, har denne Ugens fund også fået renoveret undervognen. Selvom den er skudt helt i kælderen på billederne, kan kørehøjden justeres med den nye undervogn. Til at bremse den større motor, er der også blevet isat et nyt komplet bremsesystem.
Som prikken over i’et er bilen udstyret med et stort anlæg, der er gemt diskret væk. I kabinen findes stadig den originale radio, hvorfor ingen kan mistænke den for at spille op med store anlæg i moderne biler. Rundt i bilens kabine er højtalere og en stor subwoofer gemt, så du kan nyde din yndlingsmusik, mens du kører mod solnedgangen i landevejens største charmør.
Restaureringen af denne Ugens fund er gjort med øje for at gøre et rugbrød at leve med. En original VW T1 har en topfart i omegnen af 80-90 km/t, og ved den hastighed, kan man glemme alt om at høre musik eller holde en samtale kørende. I denne Ugens fund kan du trygt køre på motorvejen og streame musik fra din telefon, fuldstændigt ligesom alle dine medtrafikanter.
VW T1’ere er i forvejen i umanerlig høj kurs – nærmest uanset stand. Og når vi her har at gøre med et totalrestaureret og delvist moderniseret eksemplar, kommer man selvfølgelig til at betale. Prisen er 329.888 kr. og selvom det kan lyde af meget for en 60 år gammel varevogn, er du sikret mere opmærksomhed og flere smil, end den dyreste Lamborghini kan give dig.
Se den skønne VW T1 her, hvis ikke den er blevet solgt i mellemtiden.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.