Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Ford Capri er Europas svar på Mustang

Ford Capri er en af de modeller, der kan gøre en bilelsker blød i knæene uden nævneværdig pomp og pragt. Vi ser nærmere på denne Ugens fund, der er kendt som Europas Ford Mustang.

Tekst: Simon Hallenslev 
Foto: Salgsbilleder

Det er alment kendt, at bilkøbere på den anden side af Atlanten har nogle helt andre præferencer end os i Europa. Amerikanerne er glade for trucks og SUV’er, mens vi holder af små og rappe hot hatches.

Én gang i historien er det dog lykkedes bilelskere fra USA og Europa at blive enige. Ford opfandt Pony-bilen som alternativ til den glubende muskelbil, og det var noget, alle kom til at holde af. I USA hed Pony-bilen Ford Mustang, mens den herhjemme hed Ford Capri.

Denne Ugens fund er en Ford Capri 3.0 S, der står til salg hos Læborg Autohandel for 149.800 kr. I denne artikel ser jeg nærmere på udtrykket Pony-bil og på historien bag den underskønne Ford Capri, der endte med at blive Europas svar på Ford Mustang.

Ford Capri III 3.0 S

Motor: V6, benzin 2.993 ccm
Ydelse: 138 hk / 235 Nm
0-100 km/t: 8,6 sek.
Tophastighed: 198 km/t
Forbrug: 8,7 km/l
Mål (L/B/H): 438/170/132 cm
Bagagerumsvolumen: 
260 liter
Vægt: 1.150 kg

Sælger fortæller

Det er forhandleren Læborg Autohandel, der har denne Ugens fund udbudt til salg. Udover at kunne fortælle, at bilen er en original S-variant, der betyder, at den er udstyret med den store 3-liters V6’er, er der ikke meget historik på bilen.

Bilen kom Læborg Autohandel i hænde, da en privatmand byttede bilen til en anden klassisk bil: En Mercedes-Benz 230 Coupé. Og selvom den dokumenterede historik er begrænset, fortæller bilens stand sin egen historie. Den står nemlig snorlige med urørt og original Capri S-kabine med sportssæder og alufælge, og den kan blive din for 149.800 kr.

Se denne Ugens fund her, hvis ikke den er blevet solgt i mellemtiden.

Europas Pony

Hvad er en ‘Pony’-bil? Det er en betalelig, kompakt og stilet sportsvogn, der ikke er så vild og voldsom som en muskelbil, men som stadig er rigeligt kvik. Det var Ford, der i 1965 fandt på opskriften til en Pony-bil, og de lærte hurtigt, at den gik som varmt brød.

Pony-bilen blev skabt med Ford Mustang, og i virkeligheden er analogien om varmt brød en kæmpe underdrivelse. Ford anslog, at Mustang ville sælge 100.000 eksemplarer det første år. Dét opnåede de på blot tre måneder.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Dodge Viper er uspoleret vanvid

Ford havde med andre ord massiv succes med Mustang i USA, og med en tilsvarende Pony-opskrift ville de forsøge det samme i Europa. Den europæiske Pony fik navnet Ford Capri, der med lang kølerhjelm, baghjulstræk og sportslige køreegenskaber strøg direkte ind på ønskelisten hos mange bilglade europæere.

Ford Capri blev markedsført under det dragende marketing-slogan: “Bilen du altid har lovet dig selv”, da den blev lanceret på motormessen i Brussel i 1969. Modtagelsen blev præcist så grandios, som Ford havde håbet på, og Capri gik hen og solgte næsten 2 millioner eksemplarer på verdensplan.

Design mysterium

Med den korte opridsning af historien ovenfor, lyder det måske som om, at Ford blot kopierede Mustang til en mere europæer-venlig version. Det er forkert! Capri var en stor satsning for Ford, som ville sparke døren ind til Europa. Det krævede alle mand på dæk og massive investeringer.

Ford brugte hvad der svarer til 1,5 milliarder kroner i dag på at udvikle Capri. Design- og udviklingsteams fra både Fords amerikanske og tyske afdelinger mødtes på kryds og tværs for at gøre de store Pony-planer til virkelighed.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede Toyota Corolla

Indtil for nyligt var det et mysterium, hvem der havde designet Ford Capri. Forlagte skitser fundet af den afdøde designers datter kastede dog lys på mysteriet, hvorfor det i dag er velkendt, at designeren er Phil Clark: Manden bag både Ford Mustang og den galoperende hingst, der udgør Mustang-logoet.

Foruden designer skulle Capri også dele Pony-grundopskriften. Mens Mustang var bygget på en prisbillig Ford Falcon-platform, blev Capri bygget på en tilsvarende prisbillig Ford Cortina-platform. Ligesom Mustang fik Capri også en bred vifte af motorvarianter.

Cool Capri III

Denne Ugens fund er en tredje generation Ford Capri, som egentlig ikke skulle have været mere end et facelift af anden generation. Undervejs i opdateringen af Capri II måtte Ford sande, at de havde ændret for meget til, at der kun var tale om et facelift.

Ford Capri III fik en helt ny front med kraftig inspiration i den eftertragtede Ford Escort RS2000 med fire forlygter i en sort Aeroflow-grill med lameller. Kølerhjelmen var trukket ud over grillen, hvilket gav et aggressivt look. Også baglygterne fik Fords nye designsprog med de takkede baglygter, som Ford Escort Mk III senere blev udstyret med.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Tag tilbage til fremtiden med denne DMC DeLorean

Motorer og gearkasser blev taget med fra Ford Capri II, hvor denne Ugens fund er udstyret med den største motor. Denne Ugens fund er en Ford Capri 3.0 S med V6-motor, 138 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 8,6 sekunder.

Selvom Ford Capri 3.0 S var den dyreste variant, var den samtidig den mest populære med en pæn margen. Ser man eksempelvis på Capri-salget i Tyskland, stod Ford Capri 3.0 S for hele 63 procent af det samlede salg.

Besejret af hot hatches

Selvom Ford Capri III begejstrede mange, var det ikke nok til at besejre de populære hot hatches, der havde gjort stort indtog i Europa i starten af 80’erne. Også hos Ford overgik salget af rappe modeller som Fiesta XR2 og Escort XR3 den gode, gamle Capri.

I 1986 var det slut efter 1.886.647 producerede Ford Capri. Efterspørgslen på kvikke og kompakte biler gjorde, at Ford ikke fulgte Capri op med en efterfølger. De prøvede senere kræfter med en amerikansk bygget Ford Probe og senere Ford Cougar, hvoraf begge floppede fælt i sammenligning med Ford Capri.

Denne Ugens fund er et punktum i historien om europæiske Pony-biler. Den blev den europæiske Mustang, der beviste, at vi alle kan begejstres af velkørende og prisbillige sportsvogne. Denne Ugens fund er til salg her for 149.800 kr.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.