Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Dodge Viper er uspoleret vanvid

Kan du håndtere 10 cylindre med et minimum af hjælpemidler? Så er denne Ugens fund noget for dig! Vi ser nærmere på Dodge Viper.

Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Salgsbilleder / Dato: 24. februar 2022

Hvis du er på udkig efter en topløs youngtimer, som du kan køre sommeren i møde i, bugner Bilbasen med Audi og BMW. Hvis du føler dig lidt kæk, kan du også vælge en Jaguar?

Hvis du er mere end kæk og måske nærmere har tabt sutten, skal du i stedet vælge denne Ugens fund. Det er en ærkeamerikansk sportsvogn, der er notorisk kendt for at være svær at tæmme, og som går efter struben, hvis ikke du ved, hvad du laver.

Det er selvfølgelig Dodge Viper, jeg snakker om. Denne Ugens fund er en anden generation Dodge Viper, der sælges for 375.000 kr. uden afgift af privatsælger på Bilbasen.

Dodge Viper SR II

Motor: V10, benzin 7.990 ccm
Ydelse: 450 hk / 664 Nm
0-100 km/t: 4 sek.
Tophastighed: 285 km/t
Forbrug: 7 km/l
Mål (L/B/H): 47/192/111 cm
Bagagerumsvolumen: 
193 liter
Vægt: 1.560 kg

Et råt ry

En af grundene til at Dodge Viper har fået et ry som en bil, der bider fra sig, skyldes første generation. Den 10-cylindrede amerikaner gav ingen håndsrækning til chaufføren, og havde således hverken ABS-bremser, traction control eller airbags.

Anden generation Dodge Viper var i produktion fra 1996 til 2002, og det var først i 2001, at amerikanske Dodge valgte at smide ABS-bremser i Viper. Denne Ugens fund er fra netop 2001, hvorfor du får den simple luksus at kunne klodse bremserne uden at ende i et virvar af dækrøg.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Mercedes-AMG SLS er den første rigtige AMG

I anden generation af Dodge Viper fik man i slutningen af 90’erne også airbags, aircondition, elektriske ruder og centrallås som standard. Det var luksusudstyr sammenlignet med den spartanske første generation.

Anden generation af Dodge Viper fik også udskiftet en række stålkomponenter ud med aluminium, hvilket resulterede i en 27 kg slankekur. Udstødningen blev flyttet fra siden til bilens bagende, hvor den blev centermonteret. Den nye udstødning inkluderede en anden manifold, som gav bedre lyd, flere kræfter og en vægtbesparelse på yderligere 11 kg.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Audi R8 RWS er rendyrket ondskab

Foruden udstødningen betød en opdatering af både knastaksel og stempler, at anden generation Dodge Viper fik 50 hk mere end første generation. Anden generation fik ikke traction control, hvorfor airbags var en fornuftig tilføjelse. 

Misforstå derfor ikke tilføjelsen af luksusgoder som ABS-bremser og elruder som, at anden generation Dodge Viper blev blød. Det er garanteret, at denne Ugens fund stadig er en seriøs håndfuld, hvis du trykker den lidt på maven.

Cobra-drømme på budget

Dodge Viper startede som en fjern drøm i hovedet på den daværende Chrysler-præsident Bob Lutz. Han havde, ligesom så mange andre, været dybt fascineret af bilen Shelby Cobra. Med lavt budget, rå muskler og et smukt udseende havde den skrevet sig i historiebøgerne.

Bob Lutz overbeviste designafdelingen om, at verden manglede en ny Cobra; en rå, amerikansk muskelbil. Ledt an af Tom Gale byggede designafdelingen først en prototype i ler og siden i metal, hvor sidstnævnte blev udstillet på en stor motormesse i Detroit i 1989.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens vildeste varevogn har over 700 hk

På motormessen fik prototypen af Dodge Viper en overvældende mængde opmærksomhed. Fluks efter messen dedikerede Chrysler derfor et ‘Team Viper’ á 85 ingeniører, selvom direktionsgangen var skeptisk efter nyligt kuldsejlet sportsvogns-projekt.

I tråd med hvordan Shelby Cobra blev til, fik Team Viper et særdeles begrænset budget at lege med grundet skepticismen fra de høje herrer. De måtte med andre ord lidt i rodeskuffen for at bygge den rå muskelbil, de alle drømte om.

Hjælp fra Lamborghini

Kun to år før Team Viper blev sat i sving, havde Chrysler opkøbt italienske Lamborghini, hvilket naturligt skulle udnyttes til Viper. Lamborghini fik tilsendt en hårdfør, 10-cylindret dieselmotorblok fra en Dodge pickup, og fik til opgave at omdanne den til en sportsvognsmotor.

Selvom Viper-motoren havde 2-liter større volumen end motoren i Lamborghini Diablo, kostede den en fjerdedel at udvikle, fordi Lamborghini kunne tage afsæt i truck-motoren. Motorblokken til Dodge Viper blev støbt i aluminium af Lamborghini men vejede alligevel 323 kg, hvilket giver en idé om kraftværkets størrelse.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste sindssyge Lamborghini Gallardo

Til opbygning af undervognen måtte Dodge bruge dele fra blandt andet pickuppen Dodge Dakota for at holde udviklingsomkostningerne nede. Alligevel viste projektet sig så lovende, at selveste Carroll Shelby blev interesseret, hvorfor han endte med at få en lille udviklingsrolle, kort før Viper skulle lanceres.

Kun tre år efter Chrysler og Dodge løftede sløret for prototypen på motormessen, stod Team Viper klar med en produktionsklar udgave, der lignede prototypen til forveksling. Resten er historie og skeptikerne på direktionsgangen måtte kort efter lanceringen æde deres ord. Salgs- og brandingmæssigt blev Dodge Viper nemlig en flot succes.

Uspoleret vanvid

Dodge Viper er en ener her særligt i de første generationer. Det er vanvid i sin pureste form, at klemme en massiv 8-liters V10 motor i en spartansk sportsvogn – men det er også det, der gør den helt speciel.

Af en bil fra starten af nullerne at være, at præstationerne ret markante. Accelerationen fra 0 til 100 km/t klares på 4 sekunder, 0 til 160 km/t på 9,1 sekunder og 0 til 200 km/t på under 14 sekunder. Et quarter-mile dragrace klares på 12,4 sekunder.

Er det noget, du kan håndtere? Hvis ja, kan du købe denne Ugens fund for 375.000 kr. uden afgift. Det er den eneste Dodge Viper til salg på Bilbasen i skrivende stund, og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.