BrugtbilUgens fund

Ugens fund: Bliv genbrugspladsens sejeste med sjælden amerikansk pickup

Af i Brugtbil, Ugens fund
Skal du have en bil, som kun Jay Leno og 2.994 andre ejer? Med denne amerikanske pickup truck fra GMC har du mulighed for at blive genbrugspladsens absolut sejeste.

Af: Simon Hallenslev / d. 8. november 2019

Pickup trucks er generelt et sjældent syn på danske landeveje. Herhjemme foretrækker vi jydekrog og Brenderup trailere, når vi skal på genbrugspladsen. Men amerikanerne har en lidt anden tilgang.

Faktisk er hele 20 procent af alle biler på amerikanske veje pickup trucks. Af nyregistreringer står pickups også for 16,5 procent — så tendensen fortsætter. Det er den mest populære type bil i USA uden sammenligning.

Når pickups peppes op

Når pickups er så populære, som de er i USA, betyder det også, at de amerikanske bilproducenter fra tid til anden skyder specialudgaver eller særligt sportsorienterede versioner ud af deres pickups.

De fleste kender nok den brutale Dodge RAM 1500 SRT-10, der fik hjertet fra en Dodge Viper. Det betyder 10 cylindre, 8,3 liter og 505 hestekræfter på sug. Se dét er en pickup, alle forstår. Chevrolet forsøgte sig også med en mellemting mellem en cabriolet og en pickup med Chevrolet SSR, der fik enten 300 eller 390 heste fra en V8er. Om den er vellykket, lader jeg dig om at vurdere…

Selvom GMC Syclone – der er en sportsversion af GMC Sonoma – har fire cylindre og 200 heste mindre end RAM, så er det en pickup, som jeg personligt heller ville eje. Syclone er nemlig mere afdæmpet og mindre vulgær end RAM, som du jo ikke kan køre i uden frygt for at blive lynchet af Greenpeace.

Hvis ikke den er solgt, kan du se Syclone til salg hos Dansk Bilimport her, eller i galleriet herunder.

En hurtig cyklon

GMC Syclone yder 280 hestekræfter fra en turboladet 4,3 liters V6er. Med en vægt på lige omkring 1.700 kilo og en ærkeamerikansk 4-trins automatgearkasse, lyder det ikke som udgangspunkt som en bil, der kan overimponere i acceleration. Men magien skal findes i dens firehjulstræk, der smider 65 procent af kræfterne til baghjulene.

GMC sagde selv, at acceleration fra 0 til 100 km/t var bare 4,3 sekunder, hvilket er helt vanvittigt – og måske også for godt til at være sandt. Mange påstod nemlig, at det hurtigste bilen kunne klare, var 5 sekunder rent. Alligevel var dét nok til, at den kåret som den hurtigste serieproducerede pickup. En titel den holdt fast i længe, indtil den blev overgået af de langt nyere Dodge RAM og Toyota Tundra TRD.

Den Syclone, som du lige nu kan købe på Bilbasen, står hos Dansk Bilimport i Stenstrup til en ganske overskuelig pris, taget i betragtning at den efterhånden er et sjældent set samlerobjekt. Og jo, det er med danske plader! På den originale danske registreringsattest fra 1992, er denne Syclone af umiskendelige årsager opgivet til 514 hestekræfter. Så hvis du skulle have lyst til at smide en større turbo på, kan du gøre det uden at få problemer med synsmanden eller skattefar.

En kort fornøjelse

Hvor GMC kunne have valgt at bruge samme skohorns-metode som Dodge, og altså smide en kæmpemotor i en eksisterende pickup-model, gik de helt andre og mere tekniske veje. De tog nemlig den almindelige V6er ud af GMC Sonoma og velsignede den med en hulens masse tuningsdele.

Vi snakker ny turbo, ny intercooler, nye stempler, nyt topstykke, nyt brændstofssystem, ny udstødningsmanifold og så videre, og så videre. Med andre ord; den helt store tur!

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Her er Danmarks billigste Porsche

Men den slags udstyr er dyrt og GMC fik hurtigt øjnene op for, at avancen på den første sports-pickup var knap så god som håbet. Syclone blev derfor kun produceret i året 1991 i 2.995 eksemplarer (ok 3 af dem blev faktisk produceret i 1992). Samtlige biler var i øvrigt sorte.

GMC var glade for motoren, og forsøgte at smide den i SUVen GMC Typhoon, som blev produceret fra 1991 til 1993. Sådan én har Dansk Bilimport også til salg lige her. Typhoon blev produceret i 4.697 eksemplarer, før den også blev sløjfet.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.