Ugens fund GMC Syclone
november 8, 2019

Ugens fund: Bliv genbrugspladsens sejeste med sjælden amerikansk pickup

Skal du have en model, som kun Jay Leno og 2.994 andre ejer? Med denne amerikanske pickup truck fra GMC har du mulighed for at blive genbrugspladsens absolut sejeste.

Af: Simon Hallenslev / d. 8. november 2019

Pickup trucks er generelt et sjældent syn på danske landeveje. Herhjemme foretrækker vi jydekrog og Brenderup trailere, når vi skal på genbrugspladsen. Men amerikanerne har en lidt anden tilgang.

Faktisk er hele 20 procent af alle biler på amerikanske veje pickup trucks. Af nyregistreringer står pickups også for 16,5 procent — så tendensen fortsætter. Det er den mest populære type bil i USA uden sammenligning.

Når pickups peppes op

Når pickups er så populære, som de er i USA, betyder det også, at de amerikanske bilproducenter fra tid til anden skyder specialudgaver eller særligt sportsorienterede versioner ud af deres pickups.

De fleste kender nok den brutale Dodge RAM 1500 SRT-10, der fik hjertet fra en Dodge Viper. Det betyder 10 cylindre, 8,3 liter og 505 hestekræfter på sug. Se dét er en pickup, alle forstår. Chevrolet forsøgte sig også med en mellemting mellem en cabriolet og en pickup med Chevrolet SSR, der fik enten 300 eller 390 heste fra en V8er. Om den er vellykket, lader jeg dig om at vurdere…

Selvom GMC Syclone – der er en sportsversion af GMC Sonoma – har fire cylindre og 200 heste mindre end RAM, så er det en pickup, som jeg personligt heller ville eje. Syclone er nemlig mere afdæmpet og mindre vulgær end RAM, som du jo ikke kan køre i uden frygt for at blive lynchet af Greenpeace.

Hvis ikke den er solgt, kan du se Syclone til salg hos Dansk Bilimport her, eller i galleriet herunder.

En hurtig cyklon

GMC Syclone yder 280 hestekræfter fra en turboladet 4,3 liters V6er. Med en vægt på lige omkring 1.700 kilo og en ærkeamerikansk 4-trins automatgearkasse, lyder det ikke som udgangspunkt som en bil, der kan overimponere i acceleration. Men magien skal findes i dens firehjulstræk, der smider 65 procent af kræfterne til baghjulene.

GMC sagde selv, at acceleration fra 0 til 100 km/t var bare 4,3 sekunder, hvilket er helt vanvittigt – og måske også for godt til at være sandt. Mange påstod nemlig, at det hurtigste bilen kunne klare, var 5 sekunder rent. Alligevel var dét nok til, at den kåret som den hurtigste serieproducerede pickup. En titel den holdt fast i længe, indtil den blev overgået af de langt nyere Dodge RAM og Toyota Tundra TRD.

Den Syclone, som du lige nu kan købe på Bilbasen, står hos Dansk Bilimport i Stenstrup til en ganske overskuelig pris, taget i betragtning at den efterhånden er et sjældent set samlerobjekt. Og jo, det er med danske plader! På den originale danske registreringsattest fra 1992, er denne Syclone af umiskendelige årsager opgivet til 514 hestekræfter. Så hvis du skulle have lyst til at smide en større turbo på, kan du gøre det uden at få problemer med synsmanden eller skattefar.

En kort fornøjelse

Hvor GMC kunne have valgt at bruge samme skohorns-metode som Dodge, og altså smide en kæmpemotor i en eksisterende pickup-model, gik de helt andre og mere tekniske veje. De tog nemlig den almindelige V6er ud af GMC Sonoma og velsignede den med en hulens masse tuningsdele.

Vi snakker ny turbo, ny intercooler, nye stempler, nyt topstykke, nyt brændstofssystem, ny udstødningsmanifold og så videre, og så videre. Med andre ord; den helt store tur!

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Her er Danmarks billigste Porsche

Men den slags udstyr er dyrt og GMC fik hurtigt øjnene op for, at avancen på den første sports-pickup var knap så god som håbet. Syclone blev derfor kun produceret i året 1991 i 2.995 eksemplarer (ok 3 af dem blev faktisk produceret i 1992). Samtlige biler var i øvrigt sorte.

GMC var glade for motoren, og forsøgte at smide den i SUVen GMC Typhoon, som blev produceret fra 1991 til 1993. Sådan én har Dansk Bilimport også til salg lige her. Typhoon blev produceret i 4.697 eksemplarer, før den også blev sløjfet.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS