Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Tekst: Zacharias Lund
Foto: Salgsbilleder
De gæve mennesker i Bologna har gjort det længe, og nu har de gjort det igen. Lamborghini har år efter år spyttet den ene superbil ud efter den anden. De har sågar også vundet nogle racerløb i specialbyggede racerbiler gennem tiden.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Er Alfa Romeo 8C Competizione verdens smukkeste?
Men hvad får man, hvis man giver en baghjulstrukket Lamborghini Huracan racerbilsgener? Man får denne Ugens fund, en Lamborghini Huracan STO, der på mange måder burde holdes langt væk fra vejen, selvom der er noget spændende ved 640 hk på baghjulene.
Det er Selected Car Leasing, der udbyder den voldsomme racer på leasing lige nu på Bilbasen.
Motor: V10, 5.204 cm3, benzin
Ydelse: 640 hk / 565 nm
0-100 km/t: 3,0 sekunder
0-200 km/t: 9,0 sekunder
Tophastighed: 310 km/t
Forbrug: 7,2 km/l
Mål (L/B/H): 455/195/122 cm
Køreklar vægt: 1.339 kilo
Bagagerumsvolumen: 38 liter
Startpris: 5.864.665 kr.
Lamborghini har de seneste år udviklet deres to Cup-biler Huracan EVO GT3 og Super Trofeo EVO. Og hvad gør man, når man har gode erfaringer fra banen, samt en velfungerende racer? Man overfører det selvfølgelig til en gadebil og gør den fuldkommen vanvittig.
Udefra ligner STO’en en fuldblods banebil med sin store spoiler, et luftindtag på taget, der giver køling til motoren, bremser inspireret af Formel 1 og selvfølgelig alle detaljerne i kulfiber.
Den præsterer at ramme 200 km/t på 9 sekunder, og med sådan en fart kræver det også gode bremser. 100 km/t til stilstand klares på imponerende 30 meter. En Toyota Aygo skal bruge 45 meter!
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Abarth 695 er den eneste minibil fra Ferrari
Huracan STO, altså gadebilen, formåede at sætte en tid rundt på racerbanen Daytona kun 3 sekunder langsommere end den hårdkogte cup-bil Huracan GT3 EVO – og dén kørte endda på racerdæk.
Da Lamborghini har sigtet efter at skabe en racerbil til landevejene, skal man ikke forvente den store komfort i kabinen. Kampvægten ligger på 1.339 kilo, og måden man har opnået det på er blandt andet ved at fjerne unødig vægt i kabinen. Skålsæder i kulfiber, døre i kulfiber og generelt brug af letvægtsmaterialer er, hvad man kan forvente i kabinen.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens dyreste bil er en benhård AMG Black Series
Forvent heller ikke at finde dørhåndtag; de er sparet væk, og små stropper er nu måden at komme ud af bilen på. Det er disse små detaljer, der gør, at man virkelig føler, det er en racerbil, man sætter sig ind i.
Ligesom udenpå bilen, er der i kabinen diverse detaljer at lægge mærke til. De grønne syninger, selerne i matchende grønne farver og “STO” syet ind i sæderne.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens hurtigste SUV er til salg på Bilbasen
Noget, der kan virke en smule forskruet i sådan en racer, er implementeringen af en start/stop-funktion. Man skulle tro, at når man valgte at bruge godt 5,9 millioner på en racerbil, var start/stop underordnet, men der vist nogle klimahensyn, der skal tages. Så ser du en Lamborghini Huracan STO holde lydløst i et kryds, så frygt ej; den store V10-motor er ikke død.
I en tid, hvor elbiler og plug-in hybrider fylder det meste, skal du ikke frygte, at mangle lyd i denne Ugens fund. Lige bag førersædet ligger en hårdtpumpet V10-motor, der med sine 8.500 omdrejninger i minuttet brøler på livet løs.
Man kan dog også få en fin fornemmelse af V10-motoren ved lavere omdrejninger og indenfor lovens rammer. Med placeringen af motoren lige bagved kabinen er det nærmest umuligt ikke at blive blød i knæene ved selv de mildeste accelerationer.
Jeg kan, efter at have kørt sådan et monster her, berette, at selv efter en hel dag, med motorstøj lige bagved hovedet, gør man det glædeligt igen dagen efter.
Kombinerer du den terapeutiske V10-lyd med baghjulstræk, ja, så har man altså opskriften på et styks kongevogn. Komfort er der ikke meget af, men smilet på læben har aldrig været større, når man trykker på den røde startknap og hører symfonien af 10 cylindre starte op lige bagved.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: BMW 3-Serie med V10-motoren fra en M5!
Så savner du fart, baneklare egenskaber, skålsæder og et smil over hele femøren, kan du netop nu lease Ugens fund ved Selected Car Leasing for 52.964 kr./md. og opleve den her.
Brugte Lamborghini til salg
Se flere brugte Lamborghinier til salg på Bilbasen
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.