8e17b31b-8553-4d58-abf7-ff03c0b3699e
Ugens fund
6. marts 2023

Ugens fund: Italiensk tyr med racergener

Zacharias Lund

Super Trofeo Omologata er italiensk for “racerbil til gaden” – eller derhenad i hvert fald. Denne Ugens fund er en vaskeægte racerbil til gadebrug i form af Lamborghini Huracan STO.

Tekst: Zacharias Lund Foto: Salgsbilleder

De gæve mennesker i Bologna har gjort det længe, og nu har de gjort det igen. Lamborghini har år efter år spyttet den ene superbil ud efter den anden. De har sågar også vundet nogle racerløb i specialbyggede racerbiler gennem tiden.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Er Alfa Romeo 8C Competizione verdens smukkeste?

Men hvad får man, hvis man giver en baghjulstrukket Lamborghini Huracan racerbilsgener? Man får denne Ugens fund, en Lamborghini Huracan STO, der på mange måder burde holdes langt væk fra vejen, selvom der er noget spændende ved 640 hk på baghjulene.

Det er Selected Car Leasing, der udbyder den voldsomme racer på leasing lige nu på Bilbasen.

c5896ec5-e2e0-443c-a460-70c6e0cd5553

Lamborghini Huracan STO

Motor: V10, 5.204 cm3, benzin Ydelse: 640 hk / 565 nm 0-100 km/t: 3,0 sekunder 0-200 km/t: 9,0 sekunder Tophastighed: 310 km/t Forbrug: 7,2 km/l Mål (L/B/H): 455/195/122 cm Køreklar vægt: 1.339 kiloBagagerumsvolumen: 38 literStartpris: 5.864.665 kr.


Alt godt fra banen

Lamborghini har de seneste år udviklet deres to Cup-biler Huracan EVO GT3 og Super Trofeo EVO. Og hvad gør man, når man har gode erfaringer fra banen, samt en velfungerende racer? Man overfører det selvfølgelig til en gadebil og gør den fuldkommen vanvittig.

Udefra ligner STO’en en fuldblods banebil med sin store spoiler, et luftindtag på taget, der giver køling til motoren, bremser inspireret af Formel 1 og selvfølgelig alle detaljerne i kulfiber.

f77f7fd1-0d12-47f6-8d72-341931177af2
d1df0ca0-a863-46c7-a6e3-fc5689d7e8e6
b96452e1-c3bd-442a-97be-a1025cb05382

Den præsterer at ramme 200 km/t på 9 sekunder, og med sådan en fart kræver det også gode bremser. 100 km/t til stilstand klares på imponerende 30 meter. En Toyota Aygo skal bruge 45 meter!

Huracan STO, altså gadebilen, formåede at sætte en tid rundt på racerbanen Daytona kun 3 sekunder langsommere end den hårdkogte cup-bil Huracan GT3 EVO – og dén kørte endda på racerdæk.

5556459b-badc-4d0c-887f-b0e2122bcd7e

Skåret ind til benet

Da Lamborghini har sigtet efter at skabe en racerbil til landevejene, skal man ikke forvente den store komfort i kabinen. Kampvægten ligger på 1.339 kilo, og måden man har opnået det på er blandt andet ved at fjerne unødig vægt i kabinen. Skålsæder i kulfiber, døre i kulfiber og generelt brug af letvægtsmaterialer er, hvad man kan forvente i kabinen.

Forvent heller ikke at finde dørhåndtag; de er sparet væk, og små stropper er nu måden at komme ud af bilen på. Det er disse små detaljer, der gør, at man virkelig føler, det er en racerbil, man sætter sig ind i.

6a0107b0-f751-4e4b-8810-edc075f67b0c
bd7c42c4-3ba8-4e38-9886-b7bd89646032
64249873-6ea0-4da2-a660-3aaf0ec09a23
d10c4414-f805-425b-a221-40a7dbcef146
6a18dd5d-1216-46e3-9360-1028a81850d7

Ligesom udenpå bilen, er der i kabinen diverse detaljer at lægge mærke til. De grønne syninger, selerne i matchende grønne farver og “STO” syet ind i sæderne.

Noget, der kan virke en smule forskruet i sådan en racer, er implementeringen af en start/stop-funktion. Man skulle tro, at når man valgte at bruge godt 5,9 millioner på en racerbil, var start/stop underordnet, men der vist nogle klimahensyn, der skal tages. Så ser du en Lamborghini Huracan STO holde lydløst i et kryds, så frygt ej; den store V10-motor er ikke død.

abc6c43d-9d13-44f2-9639-106808685de8-1
28cbb93b-40e9-48fe-ac45-032f2475e06d-1
1e02bde6-709d-468e-9a05-1f67e0dd02a0

V10-brølet lever

I en tid, hvor elbiler og plug-in hybrider fylder det meste, skal du ikke frygte, at mangle lyd i denne Ugens fund. Lige bag førersædet ligger en hårdtpumpet V10-motor, der med sine 8.500 omdrejninger i minuttet brøler på livet løs.

714caf96-a116-49a3-8f06-606ee9725cbc

Man kan dog også få en fin fornemmelse af V10-motoren ved lavere omdrejninger og indenfor lovens rammer. Med placeringen af motoren lige bagved kabinen er det nærmest umuligt ikke at blive blød i knæene ved selv de mildeste accelerationer.

Jeg kan, efter at have kørt sådan et monster her, berette, at selv efter en hel dag, med motorstøj lige bagved hovedet, gør man det glædeligt igen dagen efter.

ea0359ce-7d87-4662-8e66-182232a7501f

Kombinerer du den terapeutiske V10-lyd med baghjulstræk, ja, så har man altså opskriften på et styks kongevogn. Komfort er der ikke meget af, men smilet på læben har aldrig været større, når man trykker på den røde startknap og hører symfonien af 10 cylindre starte op lige bagved.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: BMW 3-Serie med V10-motoren fra en M5!

Så savner du fart, baneklare egenskaber, skålsæder og et smil over hele femøren, kan du netop nu lease Ugens fund ved Selected Car Leasing for 52.964 kr./md. og opleve den her.


Brugte Lamborghini til salg

Se flere brugte Lamborghinier til salg på Bilbasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: