Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Abarth 695 er den eneste minibil fra Ferrari

500.000 kr. for en Fiat 500 lyder spidst – men denne Ugens fund er ingen Fiat 500! Det er en Abarth 695 Tributo Ferrari, der kun er bygget i 1.695 eksemplarer med hjælp fra Ferrari.

Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Salgsbilleder / Dato: 10. februar 2022

Hvad fik du i fødselsdagsgave sidst, du havde fødselsdag? Jeg fik lidt køkkengrej og et nyt bælte. Ferrari fik en hel bilmodel til at hylde dem og deres bedrifter i løbet af 70 år.

Til motormessen i Frankfurt i 2009 trak italienske Abarth klædet af deres fødselsdagsgave til Ferrari, der også er denne Ugens fund: En Abarth 695 Tributo Ferrari.

Selvom denne Ugens fund tager udgangspunkt i en Fiat 500, er der smidt uendeligt meget Ferrari-grej oven i. Det forklarer også prisskiltet på 499.900 kr. Bilen er udbudt af forhandleren Vestjysk Bilhus, og i denne artikel kigger jeg nærmere på den italienske hyldest. Du kan se bilen her.

Abarth 695 Tributo Ferrari

Motor: R4 benzin, 1.368 ccm

Ydelse: 180 hk / 230 Nm

0-100 km/t: 7 sek.

Tophastighed: 225 km/t

Vægt: 1.145 kg

Pris: 499.900 kr.

Lommeraketten

Der er noget ironisk over at lave en fødselsdagsgave, som man skal have hjælp til af fødselaren selv, men det er nu engang sådan, Ugens fund er blevet til.

Abarth har siden 2007 været in-house tuningsfirma for Fiat, og da hyldestmodellen til Ferrari skulle bygges, havde de allerede en Fiat 500-baseret model i modelprogrammet.

LÆS OGSÅ | 3x maksimal køreglæde til 100.000 kr.

Abarth 500 havde allerede en større turbo, lavere undervogn og et andet styretøj sammenlignet med Fiat 500. Så hvordan skulle de dog gøre den vildere, end de allerede havde gjort?

Abarth valgte at trække på storebror Ferrari. Med udgangspunkt i den allerede opkvikkede Abarth 500 gik både Abarth- og Ferrari-ingeniører i krig med at bygge en sand lommeraket.

Vejen til flere kræfter skulle igen findes i en ny turbolader – denne gang leveret af anerkendte Garrett. Med ny turbo spændt på nakken ydede den 1,4-liter store 4-cylindrede Fiat-motor nu 180 hk. Det er 45 flere hk til en bil, der kun vejer lige over et ton.

Til at formøble de 180 hk smed Abarth og Ferrari en elektrohydraulisk gearkasse i hyldestmodellen. Den er bygget som en manuel gearkasse, men med en automatisk elektrohydraulisk til- og frakobling. En gearkasse, der er unik for modellen og som sikrer lynhurtige skift.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Rallylegenden Lancia Delta Integrale

Abarth 695 Tributo Ferrari har også specielle 17-tommer letvægtsfælge og 284mm Brembo-skiver med 4-stemplede bremsekalibre inde bag. Luftindtag og udstødningssystem er også bygget specifikt til bilen, hvor udstødningen har et Ferrari-spjældsystem, der kan åbnes for mere lyd.

Fornem Ferrari-optik

Abarth 695 Tributo Ferrari er som nævnt bygget i 1.695 eksemplarer, hvoraf 1.198 af dem er lakeret i den helt rigtige Ferrari-farve kaldet ‘Corsa Red’. Derudover findes 299 eksemplarer i ‘Modena Yellow’ samt 99 eksemplarer i ‘Abu Dhabi Blue’ og ‘Titanium Grey’.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste sindssyge Lamborghini Gallardo

Foruden den fede Ferrari-farve kommer denne Ugens fund også med en ordentlig spandfuld Ferrari-inspireret optik, der gør lommeraketten oprigtigt hård at se på. 

I kabinen sidder man godt spændt fast af de sorte lædersæder kaldet ‘Abarth Corsa’, der er bygget på en skal af kulfiber af den anerkendte sædebygger Sabelt. Det tykke, sorte læderrat er afsluttet med røde detaljer og syninger, der matcher dem i lædersæderne.

Til at opdatere instrumenteringen hentede Abarth og Ferrari hjælp hos urbyggerne fra Jaeger-LeCoultre, der brugte sportslige Ferrari-modeller som inspiration. Foruden en masse kulfibertrim kommer Abarth 695 Tributo Ferrari med aluminium i fodbrønden samt pedaler og skifte-paler bag rattet i kold og skridsikker aluminum.

Udadtil er der naturligvis også smidt kulfiberdetaljer på kofangerne, mens xenon-forlygterne er leveret af italienske Magneti Marelli. Der er med andre ord ikke meget gymnasiepigebil over denne Ugens fund længere!

Den italienske forbindelse

Hvis du undrer dig over, hvorfor det lige netop var Abarth, der skulle bygge en hyldestmodel til Ferrari, skyldes det den italienske forbindelse. Abarth er nemlig, som nævnt, et in-house tuningsfirma for Fiat, mens Fiat og Ferrari har samme ejer, der i dag hedder Stellantis, og før har heddet Fiat Chrysler Automobiles.

Italienske Abarth skal dog regnes for meget mere end blot et Fiat-ejet tuningsfirma. De har nemlig en lang og glorværdig racehistorie, der strækker sig helt tilbage til 1949.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens billigste Ferrari koster det samme som en Skoda

Manden bag det hele hed Carlo Abarth, og han var bildesigner og ihærdig motorsportsmand. I slutningen af 1940’erne var han sportschef for raceteamet Cisitalia, der deltog i en bred vifte af motorløb heriblandt en enkelt sæson i Formel 1 i 1952.

Med pengemænd i ryggen købte Carlo Abarth alle aktiver i Cisitalia i 1949 og omdøbte straks raceteamet ‘Abarth & C’, som op gennem 50’erne og 60’erne var uhyre succesfulde i motorsportverdenen. Teamet finder hurtigt en specialitet i, at ombygge Fiat-modeller til race.

Abarth får tiltagende succes med Fiat-modellerne til en grad, hvor Fiat ikke længere kan ignorere det. I 1971 opkøber Fiat derfor tuningsfirmaet. Og selvom Abarth-mærket fortsat pryder vindende Fiat-rallybiler, bliver der i årene derefter skruet ned for brugen af Abarth.

LÆS OGSÅ | 3x rappe klassikere, du kender

I 1981 ophører Abarth helt med at eksistere som selvstændigt mærke, og Fiat bruger herefter kun navnet til halvslatne modelvarianter, som der ikke er meget race over.

I 2007 bliver Abarth dog genoplivet som selvstændigt mærke under Fiat af den førnævnte FCA-koncern. Den første Fiat-model som Abarth pepper op efter selvstændiggørelsen er Abarth Grande Punto, mens tuningsmærket i dag lægger navn til Abarth 500 og Abarth 124 Spider.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.