Ugens fund

Ugens fund: Det ikoniske turbodrøn Nissan Skyline GT-R

Af i Ugens fund
Så kan internetkrigerne godt gribe fat i bordkanten! Der er nemlig kommet en Nissan Skyline GT-R til salg på Bilbasen, og alle ved, at det er én af internettets absolutte favoritter. Derfor er den selvfølgelig også denne Ugens fund.

Af: Simon Hallenslev / d. 16. juni 2021

Da jeg tilbage i april skrev om en Toyota Supra T-Turbo som Ugens fund, kaldte jeg den for internetkrigerens yndlingsbil. Men nu kan jeg godt se, at jeg kommer lidt i knibe på den udtalelse.

Spørgsmålet om, hvorvidt det er Toyota Supra eller Nissan Skyline, der er bedst, er nemlig én af internettets uendelige diskussioner. Det bliver ikke mig, der fortæller dig, hvilken der er bedst, og søger du resultatet på Google, finder du 14.600.000 forsøg på at løse konflikten om Nissan Skyline vs. Toyota Supra.

I stedet vil jeg nøjes med at bringe dig denne Ugens fund, der er en original og uspoleret Nissan Skyline GT-R, samt historien bag. Den står til salg hos forhandleren MC Mægleren i Hjallerup og kan blive din for 394.900 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Specifikationer

Nissan Skyline GT-R

Motor: R6, benzin, 2.568 ccm

Ydelse: 280 hk / 353 Nm

0-100 km/t: 5 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Vægt: 1.530 kg

Brugtpris: 394.990 kr.

Båd i bytte

Som navnet antyder, beskæftiger forhandleren MC Mægleren fra Hjallerup hovedsageligt med motorcykler. Det er da også kun fordi et familiemedlem ønsker at sælge denne Ugens fund, at de har taget den ind og sat den til salg på Bilbasen.

Bilen er for omkring fire år siden taget i bytte for en båd, hvorefter den er blevet placeret trygt og lunt i en garage. Faktisk har nuværende ejer kun kørt et par tusind kilometer i den på de danske landeveje, hvilket kilometerstanden på 82.000 km også beretter om. Nu er det dog på tide, at den kommer videre til en ejer, der kan nyde den lidt mere.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Toyota Supra med 400 hk, dobbelt turbo og manuelt gear

Denne Ugens fund er et sjældent set eksemplar, fordi den står originalt og uspoleret. Én af de ting, der har gjort Nissan Skyline R33, som denne generation hedder, til lidt af et bilikon, er dens ry for at kunne klare heftig tuning og mange hestekræfter uden at brokke sig.

Af samme årsag er mange af de gamle Skylines blevet tunet til ukendelighed. En Nissan Skyline er i sig selv sjældne på vores breddegrader, og når man så oveni købet har med et eksemplar at gøre, som ikke har eftermonteret intercooler og digitale temperaturmålere i kabinen, bliver det endnu mere sjældent.

Hvorfor er Nissan Skyline så populær?

Nissan Skyline er først og fremmest populær på grund af sin motor – fuldstændig ligesom storkonkurrenten Toyota Supra. Købte man den sportslige GT-R-version af Skyline i den niende R33-generation, som denne Ugens fund er fra, fik man nemlig Nissans RB26DET-motor under hjelmen.

En 6-cylindret motor på 2,6 liter med dobbelt turbo og en opgivet ydelse på 280 hk. Vi skriver opgivet ydelse, fordi folk hurtigt fandt ud af, at de 280 hk var konservativt sat, og smed man dem på rullefelt lavede de typisk over 300 hk som standard.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hårdkogt Mercedes fra før AMG tog over

Ligesom med 2JZ-motoren, man finder i Supra, blev RB26DET-motoren i Skyline også hurtigt kendt for at kunne bære betragteligt flere hestekræfter end det, de var udstyret med fra fabrikken. Det krævede sjældent mere end et højere turbotryk og et nyt motorprogram for at mase 500+ hk ud af Skyline.

Det er derfor selvsagt, at Skyline blev garage-tunerens foretrukne. Youtube er proppet med videoer af gale mekanikere, der har mast 1.000 hk ud af deres Skylines, hvilket bidrager til populariteten. Og så gik populariteten også helt amok, da Paul Walker i 2 Fast 2 Furious fra 2003 kører en sølvgrå og skamtunet Skyline. Det er dog en R34, Walker kører, hvilket er en generationen nyere end denne Ugens fund.

Flere forklaringer

Historien om Skylines popularitet stikker dybere og spænder bredere end blot den fede motor. For selvom Skyline-modellen først kommer rigtigt på de bilglades verdenskort i 90’erne, har Nissan sat Skyline-navnet på personbiler siden 1957.

I 1969 kommer den første sportsorienterede GT-R-version af Skyline, som i dag er lidt af en eftertragtet enhjørning blandt kendere. Nissan deltog i flere racerløb med Skyline GT-R, før man i 1973 måtte trække stikket på sportsmodellerne, da oliekrisen kradsede og øgede efterspørgslen på økonomiske biler.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Volvo 850 T-5R er en sjælden svensker tunet af Porsche

Først i 1989 genopliver Nissan GT-R-navnet til Skyline. Nissan Skyline R32 GT-R er født og får som den første generation den førnævnte RB26DET-motor. Med R32 Skyline dominerer Nissan de fleste racerløb, de stiller op i, inklusive de stolte, australske touring-klasser. Her døbte de australske motorløbsfans Nissan Skyline ”Godzilla”, fordi den åd alt på sin vej.

Den sidste krølle på popularitetshistorien er, at Skyline har været ulovlig i USA grundet en striks importlov fra slutningen af 90’erne. Og vi mennesker vil altid have det, vi ikke kan få, hvorfor amerikanerne har puttet Skyline på en uopnåelig piedestal. Først når modellerne fylder 25 år, kan de begynde at importere dem.

Hvis du vil eje dig denne turbodrevne legende, må du slippe 394.900 kr. til MC Mægleren. Se den her, hvis ikke den er solgt – eller se om der skulle være nogle af storkonkurrenten Toyota Supra til salg på Bilbasen.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.