marts 17, 2023

Ugens fund: Roadster er grundstenen i Tesla-imperiet

Hvad der for 13 år siden virkede som et hovedløst projekt, skulle vise sig at være starten på et elbilseventyr. Denne ugens fund er Teslas første bil på markedet og startskuddet på Elon Musks imperium.

Tekst: Zacharias Lund
Foto: Salgsbilleder

Det er efterhånden svært at komme udenom Tesla, og siden introduktionen af Tesla Roadster, der er denne Ugens fund, er det kun gået en retning for Tesla. Noget der også er stukket i vejret, er prisen på Teslas første elbil.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Elon Musk-signeret Tesla Model Y til den helt store fan

De hårde Tesla-fans kender den måske som Dark Star eller modellen, der blev sendt ud i rummet. Og prisen er tæt på at nå rummet. Fra ny kostede den omtrent 799.000 kroner, men nu skal man på den gode side af 1 million kroner.

Det hænger dog sammen med, at Roadsteren kun blev lavet i 2.500 eksemplarer, og denne Signature Edition blev kun lavet i 250 eksemplarer, hvor denne er nummer 121. Den udbydes lige nu ved CORE-Leasing til 1.175.000 kr.

Tesla Roadster Signature-edition

Motor: Elmotor monteret bagtil
Ydelse: 288 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: Ikke oplyst
Mål (L/B/H): 395/173/112 cm
Køreklar vægt: 1.240 kilo
Bagagerumsvolumen: 
Pris:
 1.175.000 kr.


Starten på det hele

De mange tusinde danske Tesla-ejere kan takke denne lille roadster for, at de i dag kan køre deres Model S, 3, X eller Y. Uden det lille elektriske startskud havde Tesla ikke været det, som det er i dag.

Da Tesla tilbage i 00’erne startede eventyret om elbiler, var det ikke med den tunge pengepung, som det ellers kræver at være stor på markedet. Det medførte, at Tesla producerede denne lille roadster, prissatte den en smule højt og producerede den i begrænset antal.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Er Alfa Romeo 8C Competizione verdens smukkeste?

Selvom det kun blev til 2.500 roadstere på verdensplan, blev den lille elektriske Tesla den første masseproducerede elbil med et lithium-ion-batteri og den første elbil til at krydse 200 miles (320 kilometer) på en opladning. Den revolutionerede med andre ord elbilen og gav Tesla en god start på eventyret.

Fra Lotus til Tesla

Det kan nok være svært at se for sig, men Tesla Roadster deler mange komponenter med Lotus Elise. Faktisk er den amerikanske elbil en sammensætning af mange forskellige dele fra hele verden. Blandt andet kommer bremserne fra Siemens og panelerne fra franske Sotira, mens hele chassiset blev samlet af Lotus i Herthel, England.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: En Oscar-vinders britiske sportsvogn

Faktisk deler Tesla Roadster seks procent af dens komponenter med Lotus Elise, og gennem de fire år, hvor Tesla Roadster blev produceret, var det Lotus, der stod for at bygge chassiset.

Da Lotus i 2011 ophævede kontrakten, blev det enden af produktionen, og i 2012 rullede den sidste Tesla Roadster ud fra fabrikken.

Signature Edition

Den lille plade består af signaturer fra medarbejdere fra Tesla og nummeret indikerer hvilken af de 250 biler, du har fået. Signature Edition betyder også at man får sportspakken med ekstra power, sportsundervogn og kulfiberpakke i eksteriøret og interiøret.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens hurtigste SUV er til salg på Bilbasen

Den ekstra power giver bilen en heftig acceleration på 3,9 sekunder til 100 km/t, og tilbage i 2009 rakte det altså til at køre om kap med Lamborghini Gallardo, Mercedes McLaren SLR og Pagani Zonda Roadster.

Når man har kørt dørtræk med de ovenstående superbiler, og batteriet så småt er ved at være afladet, kræver det 3-4 timer at lade den lille roadster op igen under optimale omstændigheder.

Top Gear-fadæsen

Og nu når vi er ved afladte batterier, så har Tesla Roadster været en del i vælten efter, hvad der lignede en uheldig situation i Top Gear.

Tilbage i 2008 havde Top Gear og de tre famøse bilanmeldere Teslas første elbil med i programmet. Undervejs i programmet filmes Roadsteren, mens den bliver skubbet ind i en garagen, da den angiveligt er løbet tør for strøm. Jeremy Clarkson konstaterer herefter, at Tesla Roadster kun kan køre 55 miles/88 kilometer på en opladning, og at den nu skal lade i 16 timer. Noget Tesla var dybt uenige i.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens grimmeste bil fortjener lidt kærlighed

Tesla sagsøgte på baggrund af episoden Top Gear for at lyve om bilens ladetid og lave falske scenarier, da Tesla påpegede at bilen aldrig var under 20% og dermed ikke skulle skubbes på noget tidspunkt.

Det blev dog vurderet, at Teslas omdømme ikke var blevet beskadiget på baggrund af episoden.

Grundstenen

Her får man altså en af grundstenene i det store elektriske imperium, vi i dag kender som Tesla. Det er dog også en spændende investering, der siden introduktionen kun er skudt i vejret i pris. Den er desuden også den eneste til salg i Danmark.

I virkeligheden er Tesla Roadster nok mere end bare en grundsten for Tesla. Den er grundstenen i elbilernes udvikling, og uden den havde det nok set anderledes ud med elbilerne i dag.

Med denne Ugens fund køber man altså starten på den moderne elbil, som vi kender den, og samtidigt en af grundstenene i et Musks eimperium. Du kan opleve denne Ugens fund lige her.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS