februar 3, 2023

Ugens fund: Er Alfa Romeo 8C Competizione verdens smukkeste?

Denne Ugens fund fortjener at blive beundret fra en prominent plads i dagligstuen. Det er en Alfa Romeo 8C Competizione, som velsagtens er en af verdens smukkeste biler?

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Selvom biler bygges for at blive kørt, insisterer velhavere på at fylde garager og lagerbygninger med imponerende maskiner, der parkeres for at blive beundret men aldrig kørt i. Det er en synd, hvis man spørger mig.

Alligevel har jeg nu måske fundet undtagelsen, der bekræfter reglen. En bil, der nærmest er bygget for at blive beundret mere, end den er bygget til at køre.

Denne Ugens fund er en Alfa Romeo 8C Competizione. Et gudesmukt samlerobjekt limiteret til bare 500 eksemplarer, og som nu udbydes til salg på Bilbasen af Fleasing. Den kan også købes for 2.400.000 kr. uden afgift.

Alfa Romeo 8C Competizione

Motor: V8, 4.691 cm3, benzin
Ydelse: 450 hk / 480 hk
0-100 km/t: 4 sekunder
Tophastighed: 306 km/t
Forbrug: 6,3 km/l
Mål (L/B/H): 438/189/134 cm
Køreklar vægt: 1.4585 kilo
Bagagerumsvolumen: 
549-1.464 liter
Pris:
 2.400.000 kr. uden afgift


Forhandler fortæller

Det er Mikkel fra Fleasing, jeg får fat i, og ham har jeg snakket med før. Hele to gange før har Fleasing haft biler med i vores faste ‘Ugens fund‘-artikelserie: En topløs Aston Martin DB9 og en Mercedes-AMG SLS.

Mikkel fortæller, at bilen er solgt fra ny til en heldig franskmand, der fik lov til at købe. Længe før Alfa Romeo 8C overhovedet gik i produktion, havde Alfa Romeo nemlig modtaget over 1.500 forudbestillinger – altså, tre gange flere end de havde tænkt sig at producere. Kunderne blev derfor nøje udvalgt.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens hurtigste SUV er til salg på Bilbasen

Efter den heldige franskmand har denne Ugens fund skiftet ejer et par gange og derfor indgået i flere private samlinger. Og samlere har de tidligere ejere været. For trods 15 år på bagen har den røde bandit kun kørt samlet 9.000 km. Der er med andre ord tale om en vaskeægte garagedronning.

Mikkel fortæller, at der følger læssevis af dokumentation med på bilen foruden en 1:18-model i samme specs og rejsetasker, der er udført i samme læder som kabinen. Bilen kan privatleases for 24.733 kr. om måneden eller købes kontant for 2,4 mio. kr. uden afgift. Se bilen her.

Beundringsværdig

Du skal ikke tage mit ord for, at Alfa Romeo 8C Competizione er en af de smukkeste biler – hvis ikke den smukkeste. Bilikonet Jeremy Clarkson havde i 2008 fingrene i bilen, hvor han kaldte den for smukkeste bil, der nogensinde var bygget. Det er store ord.

Clarkson mente, at Alfa Romeo 8C Competizione i højere grad var et stykke kunst end en køremaskine. En udtalelse, der blev understøttet, da Top Gear senere kårede den som Årets Flotteste Bil.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Abarth 695 er den eneste minibil fra Ferrari

I sin test udtrykker Clarkson også stor begejstring for motoren. Under hjelmen banker et italiensk V8-hjerte, der er udviklet af Ferrari. En motor, der findes i forskellige afskygninger i alt fra Maserati Quattroporte og Ferrari 458 Italia.

Til gengæld var Clarkson ikke stor fan af, hvordan bilen kørte, når den fik tæsk, og foretrak mest af alt at beundre den udefra som et stykke kunst. Og den holdning virker til at være bredt delt blandt ejerne af 8C Competizione, da 10 ud af de 14, der er til salg i Tyskland, har kørt under 15.000 km.

Ikke tilfældigt

Alfa Romeo 8C Competizione var skabt til at være en smuk og limiteret bil, der skulle få folk til at falde i svime. Modellen skulle nemlig forme Alfa Romeos nye designsprog og fungere som et kig ind i fremtiden, hvor det italienske mærke ville tilbage til deres rødder.

Der er derfor intet ved denne Ugens fund, der er tilfældigt. Navnet ‘8C’ refererer til de 8-cylindrede racere fra Alfa Romeo, der dominerede Le Mans og Mille Miglia i 30’erne. Navnet ‘Competizione’ refererer til den bil, som F1-legenden Fangio kørte i Mille Miglia i 1950.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens dyreste bil er en benhård AMG Black Series

Designet på Alfa Romeo 8C Competizione er også kraftigt præget af den glorværdige, italienske historie. Forlygterne er inspireret af 33 Stradale fra ‘67, baglygterne af Giulia TZ fra ‘65 og bagenden af Giulietta SZ fra ‘61.

Med en stærk reference til historien skulle designet forme fremtiden, og kigger man på personbiler som Alfa Romeo MiTo og Giulietta, kan man klart se noget af 8C Competizione. Sportsvognen Alfa Romeo 4C er naturligvis også kraftigt præget af denne Ugens fund på både design og navngivning.

Én af få

Hvis du ikke synes, at det gudeskønne design alene er nok til at parkere Alfa Romeo 8C Competizione på en piedestal i dagligstuen, så er sjældenheden det måske. Denne Ugens fund er nemlig mere end almindeligt sjælden.

Alfa Romeo brugte, som nævnt, 8C Competizione, som en promovering af fremtiden såvel som en fejring af fortiden. Den var aldrig tiltænkt som en sællert. Derfor producerede de kun 500 eksemplarer, hvoraf alle for længst var solgt, før den første italiener havde grebet svensknøglen på fabrikken.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den vildeste BMW nogensinde

Af de 500 eksemplarer, der er bygget, røg 84 eksemplarer til USA og 69 til Japan, hvilket begrænser antallet af biler på vores breddegrader. Tag dertil, at 295 af bilerne blev i lakeringen Rosso Competizione som denne Ugens fund. 

Køber du denne fabelagtige Alfa Romeo 8C Competizione får du med andre ord en bil, som du næppe kommer til at møde én magen til af i hverken sejl- eller golfklubben. Det er selvfølgelig også et tænkt eksempel, da den med al sandsynlighed kommer til at stå som ballets dronning i en stor bilsamling et sted. Og med rette.

9 ud af 10 kan spare i gennemsnit 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS