Ugens fund

Ugens fund: Rolls-Royce Phantom er Bilbasens største CHEF

Der findes mange chef-biler på Bilbasen. Alligevel er denne Ugens fund chefen over dem alle. Det er bilen, der genoplivede Rolls-Royce, og som er elsket af både oligarker og gangsterrappers. Denne Ugens fund er selvfølgelig Rolls-Royce Phantom.

Af: Simon Hallenslev / d. 11. november 2021

Christiano Ronaldo. 50 Cent. Shaquille O’Neal. Kim Kardashian. David Beckham. Justin Beiber. Roman Abramovich. De har alle én ting til fælles. De har alle ejet en Rolls-Royce Phantom VII. Den første moderne Phantom blev et universelt symbol for velstand og status.

Sjældent har en bilmodel favnet så bredt blandt eliten som Rolls-Royce Phantom VII, hvor alt fra sportsstjerner og musikere til realitystjerner og oligarker ville eje en. Men hvad var det helt præcist, der gjorde syvende generation af Rolls-Royce Phantom til en så ufejlbarlig chef, at alle med penge ville eje en? Og hvorfor var den vigtig for Rolls-Royce overlevelse?

Vi ser nærmere på denne Ugens fund, en Rolls Royce Phantom VII, der udbydes til leasing af forhandleren Lysdahl Simonsen i Silkeborg til 27.380 kr. om måneden i privatleasingydelse. Se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Rolls Royce Phantom

Motor: V12 benzin, 6.749 ccm

Ydelse: 460 hk / 720 Nm

0-100 km/t: 5,7 sek.

Tophastighed: 240 km/t

Forbrug: 6,8 km/l

Vægt: 2.485 kg

Leasingpris: 27.380 kr. pr. md.

Den største chef

Da Rolls-Royce Phantom VII blev lanceret i 2003, stod den ganske uden sidestykke, når man kiggede på udstyrslisten. Den var chefernes chef, og skulle jeg gennemgå alle luksusgoderne i bilen, ville der ikke være plads til andet. Så lad mig i stedet give et eksklusivt udpluk af eksklusiviteterne.

Denne Ugens fund har selvfølgelig de ikoniske, bagudhængslede selvmordsdøre, der kan lukkes med en hydrakulisk motor. I døren ligger en teflon-belagt paraply, som tørrer hurtigere, når den er våd. RR-logoet i de fire fælge holdes oprejst, således man altid kan se, at det er en Rolls-Royce, man kører i.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Sjælden sølvpil fra Mercedes er over 1,5 mio. kr. billigere end fra ny

Forsæderne i denne Ugens fund er naturligvis elektriske med 18-vejs justering. Bagsæderne må nøjes med 16-vejs elektronisk justering. Samtlige kopholdere i bilen kan enten køle din dyre drik eller holde den varm, ligesom alle passagerer selv kan stå for temperaturen gennem det 4-zonede klimaanlæg.

Benzinøkonomien er ganske vist skrækindgydende 6,8 km/l, men når først man får sig selv installeret i de voluminøse, lyse lædersæder omgivet af ægte træ og tykke tæpper, glemmer man alt om den 100-liter store tank, der skal fyldes til 14 kr. pr. liter. Selvom 360-graders kameraet ikke er unormalt i dag, var det ret vildt i 2013, og det hjælper stadig din chauffør med at holde chef-slæden ridse-fri.

Ugens fund revolutionerede Rolls-Royce

Denne Ugens fund er modellen, der genskabte og revolutionerede Rolls-Royce som mærke samt dets rennomé som luksusbilbygger. I 1998 er det BMW, der tager over. De bayerske bilbyggere fra BMW bruger fem år på at udvikle den nye Rolls-Royce Phantom, der skal sætte en helt ny retning for det britiske über-luksusmærke.

Historisk har Rolls-Royce været tæt på utilgængeligt for selv de rigeste. Produktionen af generation ét til seks af Rolls-Royce Phantom var yderst begrænset, og modellen blev aldrig produceret i meget mere end 500 eksemplarer. Købere kunne komme anstigende med nok så mange oligark- og fodboldpenge, men bilerne var limiteret og forbeholdt en intern, eksklusiv skare. Det ville BMW lave om på.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Blæret Bentley bringer Dubai til Danmark

Misforstå mig ikke. Det var ikke fordi, BMW ville fjerne eksklusiviteten fra Rolls-Royce. Det beviste de, da de endelig lancerede denne Ugens fund: Rolls-Royce Phantom VII. Den næsten seks meter lange og 2,5 tons tunge Phantom var et overflødighedshorn uden lige med en 6,75-liters V12-motor med 460 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder.

Denne moderne efterfølger i Rolls-Royce-regi var en uhyre teknisk konstruktion med aluminiumsskrog, der blandt andet blev bearbejdet i Danmark, foruden selvfølgelig førnævnt rigmandsblær som de ikoniske selvmordsdøre. Og det bedste af det hele var, at man nu ikke længere skulle være på en eksklusiv liste, for at købe den. 

“Har du penge, så kan du få” var BMW’s mantra. Rolls-Royce Phantom var den ypperste bil, man kunne købe, og fordi alle kunder med penge nu rent faktisk kunne købe den, boomede salget. Rolls-Royce Phantom VII blev solgt til over 10.000 velhavende kunder, hvilket gjorde den til den bedst sælgende Rolls-Royce uden sammenligning.

Hvem redder egentlig Rolls-Royce?

Graver man lidt i historien af Rolls-Royce, bliver man mødt af en rodet affære. Der er nemlig en vifte af forskellige undermærker, der giver anledning til navneforvirring: Rolls-Royce Limited, Rolls-Royce Motors, Rolls-Royce Motor Cars og Rolls-Royce PLC. I dag er det Rolls-Royce Motor Cars, der bygger bilerne, og de er, som nævnt, ejet af BMW. I realiteten kunne det dog lige så godt have været VW, der byggede Rolls-Royce i dag. 

Rolls-Royce tager sin begyndelse helt tilbage i 1906, men så langt får du mig ikke til at grave. Det, der har betydning for, hvad Rolls-Royce er i dag, sker i 1971. For her går Rolls-Royce (og datterselskabet Bentley) nemlig konkurs og bliver reddet af den britiske regering. Som nationaliseret virksomhed bygges Rolls-Royce langsomt op, indtil regeringen vælger at frasælge bilforretningen.

I 1980 køber virksomheden Vickers Rolls-Royce som driver luksusmærket indtil 1998, hvor økonomisk ustabilitet tvinger Vickers til at sælge igen. I 1998 leverer BMW allerede motorer og andre dele til Rolls-Royce, hvorfor alle forventer, at det er dem, der opkøber mærket. BMW er da også højest bydende — indtil de ikke er det mere. VW sniger sig indenom, overbyder BMW med 100 millioner pund og køber dermed både Rolls-Royce og Bentley.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Fabelagtigt flagskib er den sidste BMW med 12 cylindre

VW får den historiske Crewe-fabrik, der bygger Rolls-Royce og Bentley, kølerfiguren ‘Spirit of Ecstasy’ og rettighederne til den ikoniske Rolls-Royce-kølergrill. I handlen indgik dog ikke rettighederne til at bruge selve navnet ‘Rolls-Royce’. Disse var ejet af Rolls-Royce PLC, der byggede flymotorer.

Og det er her, BMW er snedige. De havde nemlig tidligere haft et strategisk samarbejde med Rolls-Royce PLC. Af dem køber BMW rettighederne til Rolls-Royce-navnet og RR-logoet af for en fjerdedel af, hvad VW havde betalt for Rolls-Royce-virksomheden. Herefter lukkede BMW for motorleverancerne til det ‘rigtige’ Rolls-Royce, der nu var ejet af VW, for derefter at stifte selskabet Rolls-Royce Motor Cars, der bygger de Rolls-Royce-modeller, vi har i dag.

Derfor er det i princippet VW, der redder Rolls-Royce som virksomhed. Alligevel er det BMW, der viderefører det legendariske Rolls-Royce som bilmærke til de rige og berømte. Denne Ugens Fund var den første Rolls-Royce, som BMW byggede. Du kan se Rolls-Royce Phantom VII her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.