Ugens fund

Ugens fund: Fabelagtigt flagskib er den sidste BMW med 12 cylindre

Af i Ugens fund
At kalde BMW M760Li for en ministerbil, er en bogstavelig underdrivelse. Den er dyrere, hurtigere og federe end det hybrid-pjat, ministrene kører i herhjemme. Vi ser nærmere på denne Ugens fund, der ender med at blive det sidste BMW-flagskib af sin slags.

Af: Simon Hallenslev / d. 4. februar 2021

Selvom BMW de senere år har hældt store og dyre luksusmodeller ud af ærmet og ind i modelprogrammet, kan der kun være én flagskibsmodel – og det er BMW 7-Serie!

7-Serien er BMWs original. Det er den bayerske ophavsbil til klassen af ministerslæder, kanslerkasser eller hvad, man ynder at kalde de monstrøse luksusbiler, som bruges til at befordre kendte og kongelige. Den har været på BMWs modelprogram siden 1977 og er i dag i sin sjette generation.

Den sjette generation af BMW 7-Serien kommer dog til at gøre enden på en legendarisk V12-æra, hvilket gør denne Ugens fund ekstra eftertragtet. Se den her hos forhandleren Bilboel, hvis ikke den er solgt.

Specifikationer

BMW M760Li

Motor: V12, benzin, 6.592 ccm

Ydelse: 585 hk / 850 Nm

0-100 km/t: 3,8 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 8,8 km/l

Pris: 2.495.000 kr.

(Nypris 3.188.000 kr.)

Overflødighedshornet

Inden vi dykker ned i V12-æraen, som denne Ugens fund lukker og slukker, er vi nødt til at kigge nærmere på selve bilen. Den indeholder det bedste fra to verdener, fordi 7-Serien betyder uovertruffen komfort og M’et foran betyder, at den er åndssvagt hurtig.

Hvis vi skulle gengive hele ekstraudstyrslisten, ville det blive en meget lang artikel. Derfor håndplukker vi lidt. Ugens fund er udstyret med det største Bowers & Wilkins anlæg, BMW sælger. Fra fabrikken løber det op i næsten 87.000 kr. Herudover har den BMWs ’Laserlight’ lyspakke, der løber op i 34.000 kr.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens dyreste bil er 66 år gammel

Bliver vi på komfort-siden, er den også udstyret med de mest luksuriøse bagsæder, man kan vælge. De er elektrisk justerbare og kan give både varme, køl og massage. Det løber i sig selv op i 33.000 kr.

Men bagsæderne er selvfølgelig parret med den dyreste bagsædekonsol. Med konsollen fås en tablet i midten af sæderne, hvorfra sædeindstillingerne og underholdningen på skærmene under nakkestøtterne kan styres. Det koster 57.000 kr. Bagsæder og konsol kan selvfølgelig samles i en ekstraudstyrspakke med andre goder for 168.000 kr.

I denne Ugens fund får også den store parkeringspakke, der ikke kun giver 360-graders kamera og alle de assistentsystemer, du kan tænke dig. Bilen kan også startes samt bakke ind og ud af en parkeringsbås, mens du står udenfor og styrer den fra bilnøglen.

Der er også tilføjet lidt M-Sport udstyr, hvor du får sportsgearkassen, M-Sport læderrat og instrumentering samt en spjældstyret sportsudstødning. Selvom M760Li fylder godt i landskabet, burde den være ret så smidig, fordi den har aktiv styring fra bagakslen og naturligvis adaptiv luftundervogn.

Kan du følge med?

Hvis ikke du har tabt pusten ovenpå den overvældende udstyrsliste, kan vi fortælle, at denne Ugens fund står til salg for 2.495.000 kr. Og selvom det er mange penge, kan man med lidt vilje argumentere for, at den er noget af et slagtilbud.

Bilen er nemlig præcist ét år gammel, og der er allerede skåret godt 700.000 kr. af nyprisen, selvom den kun har trillet 5.000 kilometer. Hvis 2,5 million stadig er lige i overkanten, udbydes den også på en privatleasingaftale. Her skal du smide 312.500 kr. i førstegangsydelse og herefter 19.880 kr. i leasingydelse.

Slut med V12

Miljøbevidstheden klemmer mange bilglæder ud for os med benzin i blodet. Motorlyd kvæles af omdrejningsbegrænsere og partikelfiltre, mens producenter som Mercedes-AMG gradvist skruer ned for brugen af deres brølende V8-motorer. BMW må også tage konsekvensen.

Direktøren for BMWs M-afdeling, Markus Flasch, har nemlig udtalt, at der ikke længere er plads til V12-motorer i modelprogrammet. De må vige pladsen for de elektrificerede drivlinjer.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Sær sportsvogn fra BMW med trylledøre og plastiktag

Det betyder, at når BMW 7-Serien bliver opdateret og går fra sjette til syvende generation, vil det ikke længere være muligt at få 12 propper i det bayerske flagskib.

Det er i sandhed enden på en æra for BMW, der siden den anden generation fra 1986 har skohornet store V12-motorer ned i deres luksussedan.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Porsche 911’erens hellige gral

Efter fem generationer med 12-cylindrede motorer i 7-Serien er det nu slut. Man må dog erkende, at BMW M760Li slutter af med et brag med sine 585 hk, 850 Nm og acceleration fra 0 til 100 km/t på 3,8 trods kampvægten på 2,3 tons.

Produktionen af motoren, der går under navnet N74, stopper endeligt i 2023, og kan også findes i Rolls Royce-modellerne Ghost, Dawn og Wraith. Hvad Rolls Royce gør, når produktionen ophører, er der intet klart svar på endnu.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.