Ugens fund: Clio V6 er et unikt samlerobjekt og en lille hidsigprop
Renault Clio V6 er et bud på, hvad der sker, når Renault skejer fuldkommen ud og smider en 3.0-liters V6-centermotor i en minibil .
Af: Simon Hallenslev / d. 20. juli 2020
Saab er både et overstået kapitel og en lukket bog. Til december er det 9 år siden, det svenske bilmærke drejede nøglen om efter en lang periode med mislykkede opkøb og fusioner. De Saab-modeller der er til salg på Bilbasen, er derfor nu et fjernt minde om et bilmærke, der ikke var bleg for at tænke ud af boksen.
Denne uges fund er ikke hvilken som helst Saab. Det er en Saab 900 Turbo-16 Aero, hvilket betyder, at motoren som standard yder 175 hk og er udviklet med ekspertise fra Saabs mangeårige flyproduktion af genierne fra Trollhättan. Men denne Saab er ikke standard – hverken indvendigt eller udvendigt.
Vi taler med sælger og ser nærmere på denne uges unikke fund.
Det er ejeren Taam, der sælger bilen gennem forhandler Tage Nielsen i Vejen. Taam, der er fra Brasilien, købte bilen som søndagsbil, da han for otte år siden flyttede til Danmark for at arbejde. Han købte bilen af hvad han beskriver som en vaskeægte Saab-fanatiker, som selv havde hentet bilen i Sverige.
Da Taam køber bilen har den netop gennemgået en større kosmetisk renovering. Bilen er nemlig blevet gennemgået for rust, her særligt i motorrum og -ophæng, der er en kendt svaghed på Saab 900, og herefter lakeret. Lakeringen har dog sine skønhedsfejl, indrømmer han.
LÆS OGSÅ | 70 år med Saab – og 8 år uden: Se fire fede brugte Saab
I slutningen af 2019 begynder motoren at blive varm til stor bekymring og frustration for Taam. Toppakningen går og der er vand i olien. Dét kræver en komplet motorrenovering, og for at slå to fluer med et smæk, får gearkassen også en fuld renovering, nu hvor motoren skal ud alligevel.
Bilen når ikke at blive færdig, før Taam får tilbudt job i Schweiz. Han rykker teltpælene op, hiver hele familien til Schweiz og efterlader sin Saab i Danmark (sammen med en Mercedes 230 SL Pagode og en Porsche 911, som Tage Nielsen også sælger).
Importreglerne i Schweiz er strenge, og Taam har opgivet at få bilerne med derned. Han har derfor ikke nået at køre én eneste kilometer, siden motor og gearkasse blev renoveret i Saab’en. Med en salgspris på 99.900 kr. i dag, kræver det ikke et matematisk geni for at regne ud, at det har været en meget dårlig forretning: Hvilket selvfølgelig kommer dig til gode!
Hvis du er Saab-entusiast, spærrede du med garanti øjnene op, da du så første billede af denne uges fund. Den ligner nemlig grangiveligt en Carlsson-edition, der kun er produceret i 600 eksemplarer fra 1990 til 1992 som hyldest til Saab-rallykøreren Erik Carlsson.
Her må vi skuffe dig og sige, at det desværre bare er et såkaldt ’Carlsson AirFlow-kit’ – men til gengæld et ganske vellykket et af slagsen. Oprindeligt er bilen født som en Saab 900 Turbo-16 Aero, hvilket er specielt nok i sig selv.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Heftig Mitsubishi Lancer Evo med 600 hk
Aero var for Saab, hvad AMG er for Mercedes og M er for BMW. Saab Aero var nemlig en underafdeling af Saab Automobile, der smed lidt ekstra krydderi i de svenske gadebiler i form af større turboer og lidt trim, så naboerne kunne se, at du havde den hurtigste svensker på villevejen.
Den første bil som Saab Aero fik lov at lave en sportsudgave af, var Saab 900 Turbo i 1984. Denne uges fund er dermed den absolut første sjove Saab-model i rækken! Hvis ikke dét betyder, at bilen her bliver et samlerobjekt med tiden, så ved jeg snart ikke.
Du må ikke lade dig narre af bilens 36 år på bagen. Her er nemlig tale om en bedstemor med slaw i! Bilen er udstyret med en større turbo og en Megasquirt motorstyring. Taam fortæller, at bilen er kørt konservativt ind med lidt over 200 hk. En beskeden tuning fra de 175 hk den yder originalt.
Selvom tuningen næppe gør den svenske charmør sportsvogns-hurtig, er det nok til at kunne tage fusen på blåøjede teenagere i en sænket Golf 4. Turboen har også kapacitet til mere, hvis du er den vovede type, der vil have mere tryk på svinet. Er du omvendt en ægte Saab-purist, som kun er interesseret i den ægte vare, følger den originale turbo også med i købet.
Hvis ikke der er nogen, der er kommet dig i forkøbet, kan du se den fantastiske Saab 900 Turbo-16 Aero her.
Renault Clio V6 er et bud på, hvad der sker, når Renault skejer fuldkommen ud og smider en 3.0-liters V6-centermotor i en minibil .
Få et overblik over, hvilke udgifter du bør have med i regnestykket, når du skal vurdere, hvad en bil koster at eje, og hvordan du kan reducere udgifterne.
Den første Kona EV var begavet med lang rækkevidde og en kraftig elmotor, men den led af pladsmangel og kedelige køreegenskaber. Den nye roder bod på begge dele.
Fodboldspillere og forretningsfolk, narkobaroner og oliesheiker. De elsker deres Mercedes G-Klasse – de bruger dem bare ikke ordentligt. Det er synd, og det synes Mercedes også.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Jacob Dalby FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 10. juli 2023) Elbiler i Danmark i […]