Ugens fund

Ugens fund: Heftig Mitsubishi Lancer Evo med 600 hk

Af i Ugens fund
Du har måske allerede set den. Dén her Evo er nemlig den mest sete bil på Bilbasen de sidste par dage. Den er vanvittig!

Af: Simon Hallenslev / d. 8. juli 2020

Søger du på Mitsubishi på Bilbasen, vil du primært finde store, elektrificerede SUV’er eller små, økonomiske jantelovsfræsere. Der er med andre ord langt mellem de rigtig sjove biler fra Mitsubishi i dag.

Sådan har det dog ikke altid været. Mitsubishi var særdeles aktive i rallysporten og har i årevis kørt side om side med rallyspecialisterne fra Subaru. Rallyløbene blev netop kørt med Lancer Evolution-modeller, og rivaliseringen fra de sne- og grusbelagte rallyunderlag, blev i høj grad trukket med ud på gaderne.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede BMW?

På gadeplan har det derfor altid været spørgsmålet, om du er til Subaru Impreza WRX STI eller Mitsubishi Lancer Evolution. Uanset hvad du foretrækker, er det med al sandsynlighed stadig med en god portion respekt i maven for konkurrenten.

Siden er Mitsubishi forsvundet som dug fra solen i motorsport. Med biler som Mitsubishi Space Star på programmet, virker rallydagene med Lancer Evo i spidsen ufatteligt fjerne. Netop af den grund er denne uges fund et kærkomment blik tilbage på én af de mest legendariske Evo’er. En bil som tilmed har været i hænderne af nogle vanvittige svenske tunere, der har boret dyret op til 600 hk.

Uendelig spec-liste

Du vil utvivlsomt stadig have masser af sjov med de 265 hk som Mitsubishi Lancer Evo VIII yder som standard. Det er nemlig nok til at skubbe gadevarianten af rallymonsteret fra 0 til 100 km/t på 6,1 sekunder.

Men det var ikke nok for den gale svensker, der først købte denne uges fund. Vedkommende brugte nemlig ifølge sælger mellem 400- og 500.000 svenske kroner på at klemme hele 600 hk ud af bilen. Det er i omegnen af 300.000 danske kroner. Det lyder som udgangspunkt som en høj pris – og så alligevel ikke, når du ser spec-listen.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste Lamborghini Diablo

Motoren er boret op fra de 2 liter, den er som standard, til nu at være 2,3 liter. Derudover er der kommet et svin af en BorgWarner-turbo på, der på papiret suger luft nok til at kunne yde 750 hk. For at holde det hele sammen, er bilen udstyret med en 3” downpipe, 50mm dumpventil og et specialsvejset intercooler-system.

Naturligvis er bilen også velsignet med eftermonteret vand- og oliepumpe, oliekøler, bøsninger til motor- og drivlinje, brændstofpumpe og -filtre, differentiale bagtil og så videre, og så videre. Bremserne er også opdateret for at stoppe Evo’en og de 600 vilde heste igen.

Sælger fortæller

Det er forhandleren Kiel Automobiler i Taastrup, der udbyder det røde vidunder til salg på Bilbasen for 174.000 kr. uden afgift. Forhandleren sælger bilen for Thomas, der til dagligt skruer på endnu vildere biler for Formula Automobile, og som selv har hentet Evo’en hjem fra Sverige.

Bilen er svensk fra ny og nåede at være i hænderne på to fartgale svenskere, før Thomas hentede den hjem. Her var det oprindeligt planen, at der skulle danske plader på, hvorfor bilen også er toldsynet med en fastsat registreringsafgift på 92.000 kr. som lægges oveni de 174.000 kr., den koster.

Registreringsafgiften var sværere at fastsætte end som så og blev også højere end først forventet. Derfor gik Thomas lidt kold på projektet og har således ikke nået at køre danske landevejskilometer selv. Nu sælger han den videre, og hvis den skal blive din, er det bedst, hvis du skynder dig. Interessen har nemlig været ganske overvældende, og flere potentielle købere har allerede meldt sig.

Banejern eller søndagsraket?

Hvad vil du bruge denne voldsomme Evo til? Du kan både købe den som den er, undlade at smide plader på og så ellers bare dominere trackday-arrangementer i hele Europa. Du kan også betale SKAT, hvad de kræver, og tage fusen på superbiler fra lyskurve. Begge muligheder lyder ret fine i vores ører.

Du kommer til gengæld næppe til at bruge den som pendler eller kør-selv-ferie-bil. For som du kan se herover, er bagagerumspladsen optaget af en ret så heftig benzinpumpe. Og apropos benzin, så er den øgede slagvolumen og massive turbo nok ikke med til at gøre bilen mere økonomisk. De 9,4 km/l den er opgivet til som standard, ser med al sandsynlighed anderledes ud i dag.

Hvis ikke den er solgt – og det bliver den nok hurtigt – kan du se den lige her. Hvis du er mere til rivalen Subaru, har vi også en håndfuld heftige modeller af dem til salg på Bilbasen. Find Subaru Impreza WRX STI her.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.