Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Simon Hallenslev / d. 8. juli 2020
Søger du på Mitsubishi på Bilbasen, vil du primært finde store, elektrificerede SUV’er eller små, økonomiske jantelovsfræsere. Der er med andre ord langt mellem de rigtig sjove biler fra Mitsubishi i dag.
Sådan har det dog ikke altid været. Mitsubishi var særdeles aktive i rallysporten og har i årevis kørt side om side med rallyspecialisterne fra Subaru. Rallyløbene blev netop kørt med Lancer Evolution-modeller, og rivaliseringen fra de sne- og grusbelagte rallyunderlag, blev i høj grad trukket med ud på gaderne.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede BMW?
På gadeplan har det derfor altid været spørgsmålet, om du er til Subaru Impreza WRX STI eller Mitsubishi Lancer Evolution. Uanset hvad du foretrækker, er det med al sandsynlighed stadig med en god portion respekt i maven for konkurrenten.
Siden er Mitsubishi forsvundet som dug fra solen i motorsport. Med biler som Mitsubishi Space Star på programmet, virker rallydagene med Lancer Evo i spidsen ufatteligt fjerne. Netop af den grund er denne uges fund et kærkomment blik tilbage på én af de mest legendariske Evo’er. En bil som tilmed har været i hænderne af nogle vanvittige svenske tunere, der har boret dyret op til 600 hk.
Du vil utvivlsomt stadig have masser af sjov med de 265 hk som Mitsubishi Lancer Evo VIII yder som standard. Det er nemlig nok til at skubbe gadevarianten af rallymonsteret fra 0 til 100 km/t på 6,1 sekunder.
Men det var ikke nok for den gale svensker, der først købte denne uges fund. Vedkommende brugte nemlig ifølge sælger mellem 400- og 500.000 svenske kroner på at klemme hele 600 hk ud af bilen. Det er i omegnen af 300.000 danske kroner. Det lyder som udgangspunkt som en høj pris – og så alligevel ikke, når du ser spec-listen.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste Lamborghini Diablo
Motoren er boret op fra de 2 liter, den er som standard, til nu at være 2,3 liter. Derudover er der kommet et svin af en BorgWarner-turbo på, der på papiret suger luft nok til at kunne yde 750 hk. For at holde det hele sammen, er bilen udstyret med en 3” downpipe, 50mm dumpventil og et specialsvejset intercooler-system.
Naturligvis er bilen også velsignet med eftermonteret vand- og oliepumpe, oliekøler, bøsninger til motor- og drivlinje, brændstofpumpe og -filtre, differentiale bagtil og så videre, og så videre. Bremserne er også opdateret for at stoppe Evo’en og de 600 vilde heste igen.
Det er forhandleren Kiel Automobiler i Taastrup, der udbyder det røde vidunder til salg på Bilbasen for 174.000 kr. uden afgift. Forhandleren sælger bilen for Thomas, der til dagligt skruer på endnu vildere biler for Formula Automobile, og som selv har hentet Evo’en hjem fra Sverige.
Bilen er svensk fra ny og nåede at være i hænderne på to fartgale svenskere, før Thomas hentede den hjem. Her var det oprindeligt planen, at der skulle danske plader på, hvorfor bilen også er toldsynet med en fastsat registreringsafgift på 92.000 kr. som lægges oveni de 174.000 kr., den koster.
Registreringsafgiften var sværere at fastsætte end som så og blev også højere end først forventet. Derfor gik Thomas lidt kold på projektet og har således ikke nået at køre danske landevejskilometer selv. Nu sælger han den videre, og hvis den skal blive din, er det bedst, hvis du skynder dig. Interessen har nemlig været ganske overvældende, og flere potentielle købere har allerede meldt sig.
Hvad vil du bruge denne voldsomme Evo til? Du kan både købe den som den er, undlade at smide plader på og så ellers bare dominere trackday-arrangementer i hele Europa. Du kan også betale SKAT, hvad de kræver, og tage fusen på superbiler fra lyskurve. Begge muligheder lyder ret fine i vores ører.
Du kommer til gengæld næppe til at bruge den som pendler eller kør-selv-ferie-bil. For som du kan se herover, er bagagerumspladsen optaget af en ret så heftig benzinpumpe. Og apropos benzin, så er den øgede slagvolumen og massive turbo nok ikke med til at gøre bilen mere økonomisk. De 9,4 km/l den er opgivet til som standard, ser med al sandsynlighed anderledes ud i dag.
Hvis ikke den er solgt – og det bliver den nok hurtigt – kan du se den lige her. Hvis du er mere til rivalen Subaru, har vi også en håndfuld heftige modeller af dem til salg på Bilbasen. Find Subaru Impreza WRX STI her.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.