ElbilerUgens fund

Ugens fund: Den første brugte VW ID.3 til salg i Danmark

Af i Elbiler, Ugens fund
VW’s fuldelektriske ID.3 er én af årets største bilnyheder – men den har også ladet vente på sig. Nu er den første ID.3 endelig landet hos en forhandler i Danmark, så de særligt utålmodige kan springe ventelisten over.

Af: Simon Hallenslev / d. 14. september 2020

Det er forhandleren Uggerhøj i Frederikshavn, der nu kan blære sig med at være den første danske forhandler med en VW ID.3 i udstillingsvinduet. Og så er det tilmed en ’1st Edition’, der er udsolgt i Danmark, og som giver dig lidt ekstra elektriske goder oveni hatten.

Går du ind og bestiller din ID.3 hos VW nu, bliver det med andre ord ikke en 1st Edition. Derudover skal du vente til november, før bilen holder på din matrikel. Måske ugens fund kan være en smuttur til Frederikshavn værd?

Vi kigger nærmere på denne ID.3, samt hvad ‘1st Edition’ i praksis betyder.

VW ID.3 1st Plus

(58 kWh)

Ydelse: 204 hk / 310 Nm

0-100 km/t: 7,3 sek.

Topfart: 160 km/t

Rækkevidde: 421 km (WLTP)

Pris: 370.000 kr.

Spring ventelisten over

Snakker du med forhandleren Uggerhøj, står det klart, at de kører med en ærkejysk ’no-bullshit’ forretningstilgang. For selvom bilen er en demobil, som Hr. og Fru Danmark kan få lov at prøvekøre, inden de bestiller den elektriske folkeelbil, så er det stadig et først-til-mølle-princip.

Har du pengene i hånden, kan du derfor trille hjem med din ID.3, som en af de første i Danmark, hvis du gør håndslag i Frederikshavn. Bestiller du din ID.3 hos VW i dag, holder den først i din carport om to måneder, mens du her springer ventelisten over.

SE OGSÅ | Den nye ID.3 er fremragende — men den mangler noget

Modellen der nu holder hos den hurtige forhandler, står med 58 kWh batteri, der giver en opgivet rækkevidde på 421 kilometer efter WLTP-standard og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder.

Hvis din nye ID.3 erstatter enhver anden bil i Golf-klassen, kommer du ikke til at behøve mere plads i carporten. Den måler nemlig omtrent det samme som en VW Golf udadtil, mens kabinen mere er at sidestille med det, du får i en større bil som VW Passat. Dét mener i hvert fald Bilbasens Anders Berner i sin videotest af ID.3.

*Opdatering: Først-til-mølle-princippet holdt stik! Forhandleren beretter nemlig, at bilen blev solgt under 24 timer efter denne artikels publicering. Du var ikke hurtig nok, desværre!

Hvad betyder 1st Edition?

Selv hvis du ikke skulle være den utålmodige type og derfor godt kan vente til november, er der alligevel et par ting, der taler for en tur til Frederikshavn. 1st Edition, der er VW’s introduktionsvariant, kommer nemlig med udstyr og goder, der ikke kommer med de varianter, du kan bestille hos VW i dag.

Du får 1 års gratis opladning med Clever, fra den Clever ladeboks som du omkostningsfrit får installeret på hjemmeadressen. Du får også VW’s egen opladningsservice, We Charge, der giver dig et års gratis opladning op til 2.000 kW, som inkluderer ladestandere fra udbyderen Ionity. Herudover følger et 5 års serviceabonnement, så bilen repareres og holdes ajour, uden du skal frygte aftrykket på pengepungen.

SE OGSÅ | 6 gode og 4 dårlige ting ved livet med elbil

Naboerne på villavejen bliver ikke i tvivl om, at du har gaflet dig en 1st Edition heller. Denne variant er nemlig plastret til med logoer, der fortæller det. Du får et 1st Edition-logo på forskærmene, på rattet og på introduktionsskærmen i infotainmentsystemet. Varianten kommer også med en grålig 1st Edition-folie på C-stolpe og sidespejle.

Af mere anvendeligt udstyr i denne introduktionsvariant får du LED Matrix forlygter med intelligent lys og baglygter med det såkaldte dynamiske blinklys, der ruller frem for at blinke. De 19 tommer alufælge og den hvide metallak skal du betale lige under 10.000 kr. for, hvis du bestiller en ID.3 i dag, mens det altså er en del af pakken i 1st Edition.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.