ForbrugerstofNyheder

Undersøgelse: Danske Tesla-ejere er mindre tilfredse end tidligere

Af i Forbrugerstof, Nyheder
Hvilket bilmærke har de mest tilfredse kunder? Det årlige Autoindex finder de mest tilfredse danske bilejere, og i år er der opbrud i top-10. Vi kigger nærmere på resultaterne for Autoindex 2021.

Af: Simon Hallenslev / d. 17. maj 2021

Hvert år udarbejder konsulentvirksomheden Loyalty Group et Autoindex, der finder de mest tilfredse danske bilejere. I år er Autoindex baseret på 20.797 bilejeres besvarelse af 209 specifikke spørgsmål om deres biler, der er indregistreret mellem 2014 og 2020.

Den samlede tilfredshed er en sum af bilejernes besvarelser fordelt på fire kategorier, der vægtes som følger: Bilens kvalitet 40%, Forhandleroplevelse 20%, Værkstedsoplevelse 20% og Loyalitet 20%.

I Autoindex 2021 er der nogle bilmærker, der overrasker – og nogen der ikke overrasker overhovedet. BMW hører i sidstnævnte kategori, da de for 10. år i træk napper førstepladsen med de mest tilfredse kunder. Vi ser nærmere på de gode og knapt så gode resultater for årets Autoindex.

Autoindex 2020 — Top 10

1. BMW
2. Mercedes
3. Toyota
4. Volvo
5. Audi
6. Honda
7. VW
8. Skoda
9. Hyundai
10. Mazda

Tilfredshedstæsk til Tesla

Hvis vi starter med at kigge på den generelle tilfredshed på tværs af de 23 bilmærker, går det i den forkerte retning, om end det er i et begrænset tempo. Den gennemsnitlige tilfredshed er i år gået 0,2 procent ned, mens vi sidste år så en gennemsnitlig stigning på 0,5 procent.

Den største synder og bidrager til det faldende gennemsnit er amerikanske Tesla, der går 2,5 procent ned i den samlede kundetilfredshed. Det står i skærende kontrast til sidste års resultat, hvor Tesla gjorde debut i Autoindex og strøg ind i top-10 med en flot sjetteplads.

LÆS OGSÅ | Nye regler: Ladestander til firma-elbil fritages for beskatning

Den faldende tilfredshed blandt Tesla-ejere betyder, at Tesla nu er røget ud af top-10. Tesla ligger nu på 11. pladsen, hvor de dog ånder 10. pladsen Mazda i nakken. Teslas top-10 placering er overtaget af Hyundai, der er gået 0,6 procent frem og nu befinder sig på en pæn niendeplads i Autoindex.

Hyundai er den eneste nytilkomne i top-10. Toyota har i en snæver vending overtaget Volvos tredjeplads og forvist svenskerne til fjerdepladsen. Honda avancerer fra en niendeplads sidste år til nu at ligge på femtepladsen foran VW og bag Audi.

Den kedelige ende

Det bilmærke, der har taget det største skridt fremad er Fiat, der er steget med 1,5 procent i generel kundetilfredshed med en pæn margen til Hyundai, der er steget næstmest med 0,6 procent. Alligevel kommer det næppe til at flyve med champagnepropper hos italienske Fiat.

Trods det store skridt fremad må Fiat acceptere, at de er bundskrabere i årets Autoindex, hvilket også var tilfældet sidste år. Fiat er dog tæt på at kunne løsrive sig bundplaceringen, da Dacia, som ligger andensidst, i år har taget et dyk på 1,6 i generel tilfredshed.

SE OGSÅ | VIDEO: Plug-in hybrid eller ren benzin?

Dacia havde debut i Autoindex sidste år, hvor de lagde ud med en lunken 19. plads, som i år er forvandlet til en 20. plads. For Dacia er det særligt kvaliteten, det halter med. Kvaliteten er et svært parameter for Dacia, da de er et af landets absolut billigste bilmærker. Alligevel har kvaliteten været dårligere end forventet af Dacia-ejerne.

Mitsubishi må igen i år finde sig selv i den kedelige ende af Autoindex, hvor de dog hiver sig forbi Dacia og avancerer til en 19. plads ud af 23 mærker. Mitsubishi-ejerne er dem, der er mindst sikre på, at de vil købe Mitsubishi igen og mindst villige til at anbefale mærket til venner og familie.

Jubilæum for BMW

Vi kan ikke slutte med de kedelige nyheder. Derfor slutter vi af med at understrege, at BMW for imponerende 10. år i træk har de mest tilfredse kunder. I Autoindex 2021 øger de endda føringen til Mercedes, der igen i år må nøjes med en andenplads.

Sammenlignet med sidste år er BMW gået 0,1 procent frem i generel tilfredshed, mens Mercedes er gået 0,2 procent tilbage. BMW-ejerne er desuden dem, der er mest sikre på at ville købe BMW igen og mest sikre på at anbefale mærket til venner og familie. BMW-ejerne er også dem, hvor mærket har levet mest op til forventningerne før køb.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.