Her er årets sikreste biler 2024
Sikkerhedseksperterne fra Euro NCAP gør status over 2024 og finder de sikreste biler på tværs af klasser – og der er biler fra både Kina, Tyskland og Japan.
Af: Jacob Dalby / d. 10. maj 2021
Siden 2015 er strøm til elbiler blevet ligestillet med benzin eller diesel til biler med brændstofmotor. Det betyder, at de udgifter, der er forbundet med henholdsvis anskaffelse og installation af en ladeboks, der monteres på medarbejderens bopæl, skal indgå i beskatningsgrundlaget for fri bil. Det vil sige, at udover selve bilens værdi bliver man oveni beskattet af ladestanderen og installationen af denne. Ugiften til anskaffelse og installationen af en ladestander løber nemt op i nærheden af 10.000 kr.
LÆS OGSÅ | Disse biltyper falder mest i pris med de nye afgifter
Men fra 1. juli ændres loven. Værdien af ladestanderen og installationen heraf bliver fritaget for beskatning. Herudover er det nu lovbestemt, at en ladestander betalt af firmaet kan overdrages til den private skattefrit, hvis der ikke længere stilles fri elbil eller plug-in hybrid til til rådighed. Det kræver dog, at der er sket beskatning af fri elbil/plug-in hybrid i en sammenhængende periode på minimum 6 måneder (efter 1. juli. 2021).
Plug-in hybrider har efter de nye registreringsafgifter været yderst populære som firmabiler. Mere udstyr, flere kræfter til en lavere beskatningspris. Desværre er det de færreste, der får en ladestander installeret hjemme i privaten, da det blot vil være en ektra regning oveni bilens beskatningspris. Det betyder, at mange kører rundt i plug-in hybridbiler uden at lade dem op – ikke ligefrem en grøn løsning.
SE OGSÅ | Nye afgifter gør BMW billigere end Ford
Med de ny regler bliver det nu langt mere fordelagtigt med en ladestander hjemme hos medarbejderen. Udgiften hertil bliver fra 1. juli ikke beskattet og med strøm på batteriet er der grobund for langt mere miljøvenling kørsel. Til gengæld kan det være svært differentiere når man lader, hvilken strøm der bliver brugt til privat kørsel og hvilken, der bliver brugt til erhverv – men det har Monta nu løsningen på.
Monta er en tech-virksomhed, der ønsker at optimere ladeoplevelsen for elbilister. De vil gøre det nemt for virksomheder, kommuner og boligforeninger at administere egne ladestationer. Montas nyeste løsning gør, at virksomheder kan holde styr på den el, der bruges til at oplade firmaelbil eller -plug-in hybrid hjemme fra medarbederens adresse.
LÆS OGSÅ | Den bedste VW Tiguan kombinerer benzin og strøm
Indtil nu har det været nærmest umuligt at holde styr på og adskille erhverv fra privat – nu sker det hele digitalt. Med en privat ladestander og en app i hånden kan virksomheden forbindes med medarbejderens private ladestander og se forbruget og på den måde betale for den el, der bruges til firmaelbilen. Så snart en medarbejder foretager en opladning overføres beløbet fra virksomhedens Wallet til medarbejderems Wallet. Virksomheden kan følge det hele i realtid på telefonen eller computeren.
Sikkerhedseksperterne fra Euro NCAP gør status over 2024 og finder de sikreste biler på tværs af klasser – og der er biler fra både Kina, Tyskland og Japan.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.