Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Af: Simon Hallenslev / d. 3. august 2019
En Boeing 747 skal op på 290 km/t før hjulene løfter sig, og de mere end 360 tons stiger til vejrs. Med den sammenligning i betragtning er det mildest talt vanvittigt, at Bugatti forleden nåede 490 km/t i en sær-udgave af Chiron, der ifølge Bugatti selv præsenteres som gadeklar inden længe.
Denne sær-udgave er 25 centimeter længere og væsentligt ondere at se på. Særligt når den flyver afsted med mere end 400 km/t.
LÆS OGSÅ: Til salg: Tre “famliebiler” der kan køre mere end 300 km/t
Ved fuld Rebekka — altså 490 km/t — kører Bugattien 134 meter per sekund. Ved den hastighed løb testkøreren Andy Wallace hurtigt tør for langside, som ellers er lige over to kilometer lang.
Derfor skulle alt sidde i skabet, før Wallace smækkede klampen i bund. Hertil er det ikke kun Bugattis ingeniører, der har været på overarbejde, men også folkene bag de helt specielle Michelin-dæk, som bilen kørte på til forsøget. Forgængeren Bugatti Veyron Super Sport åd sig nemlig igennem sine dæk på under 15 minutter ved topfarten på 431 km/t.
Det, som jeg personligt finder mest vanvittigt, er den fortsatte acceleration efter bilen har passeret 350 km/t. Den får jo næææsten en Bugatti Veyron til at se langsom ud.
Det eneste ærgerlige er, at rekordforsøget ikke blev officielt registreret af Guinness Rekordbog. Deres regler foreskriver nemlig, at bilen skal opnå rekordhastigheden to gange i hver sin retning på samme bane umiddelbart efter hinanden. Men mon ikke at Bugatti giver dét et skud, når bilen officielt lanceres og udbydes til et meget snævert og velhavende klientel.
Du kan se den officielle video fra Bugatti lige herunder.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.