ForbrugerstofGuideTips og tricks

Vinterhi: 7 gode råd til opbevaring af din bil

Af i Forbrugerstof, Guide, Tips og tricks
For mange bilister er bilen mest af alt et transportmiddel, og anvendeligheden påvirkes ikke af vind og vejr. Men hvis du gerne vil beskytte din bil mod vinterens slud og salt-spækkede asfalt, kan du sende den i vinterhi. Vi har samlet de vigtigste råd, som får din bil gennem vinteren i fin form.

Af: Esben Skrumsager / d. 15. oktober 2019

Fugt, skidt og frost er ikke ligefrem bilens bedste ven. Slet ikke hvis bilen skal holde stille i længere tid. Overvejer du at sende den firehjulede følgesvend i vinterhi – eller er du nødt til det, fordi bilen er flexleaset og kun må køre i sommerhalvåret – bør du derfor sikre dig, at opbevaringsstedet lever op til visse krav.

Derudover er der en række forberedelser, du bør få krydset af på listen, før du sender den på vinterferie. Vi har skrabet internettet for gode råd i jagten på den perfekte opskrift. Her får du de vigtigste pointer:

1 | Find det bedste sted

Alt er selvfølgelig bedre end langs kantstenen. Men hvis du virkelig vil passe på din bil – og det vil du formodentlig, hvis du overvejer at sende den i vinterhi – er det altså ikke nok at køre den ind i den åbne carport med en presenning over.

Optimalt set bør du finde en isoleret garage, hvor bilen kan stå i fred og ro med lav luftfugtighed. Her er pengene givet godt ud på en affugter, som sørger for, at fugtigheden i lokalet ikke overstiger 55 procent. Skeler du i forvejen lidt for meget til elmåleren, kan du i stedet købe billige fugtfjernere i poseform, som kan placeres inde i kabinen.

2 | Skift motorolie før opstaldning

Der kan over tid danne sig kondens og syre i gammel motorolie, og det kan være en ubehagelig kombination. Fugten angriber motoren indefra og giver anledning til såkaldt grubekorrosion, hvis bilen står stille i længere tid.

Det er derfor bedst at skifte olie og filter om efteråret, lige inden bilen stilles væk. Kør en god tur, så motoren er driftsvarm, inden olien tappes. Olie løber nemlig lettere af motoren, når den er varm og tynd.

Påfyld med det samme frisk olie af rette type.

LÆS OGSÅ | 3 elbiler der er værd at vente på – og én der flopper

3 | Fyld tanken op

Brændstof ældes, og særligt blyfri benzin kan faktisk blive dårligt i løbet af et par måneder. Det medfører vanskeligere start, dårligere ydelse og reducerer motorens levetid. Hvis du hælder en såkaldt Fuel Stabilizer i brændstoftanken, forhindrer du benzinen i at blive nedbrudt. Den koster under 200,- i den lokale biludstyrs-forretning.

Inden bilen bliver sat på standby, skal du huske at fylde brændstoftanken. En fuld tank forhindrer nemlig dannelse af kondens i tanken, som kan få tanken til at ruste indefra.

4 | Afmontér batteriet

Har ud en bil af ældre dato, er oplagt blot at tage batteriet ud af bilen og opbevare det på et køligt – men frostfrit – sted. Tilslut en intervallader af typen, der kan sidde permanent tilsluttet. Hvis du behandler batteriet korrekt, kan et almindeligt blysyrebatteri af god kvalitet holdes helt op til 15 år.

Har du en moderne biler med mange elektroniske systemer, bør du lade batteriet blive i bilen. Her kan længere tid uden strøm nemlig resultere i et kostbart besøg på værkstedet til genindkodning af startspærre, nøgler og så videre. Tilslut i stedet en intervallader, der holder batteriet fuld opladet, mens det sidder i bilen.

5 | Må den stå på dækkene?

Der er delte meninger om risikoen ved at lade bilen overvintre stående på dækkene. Har du brugt en formue på et sæt lækre dæk, kan du for en sikkerheds skyld klodse bilen op på et par bukke. Så er du i hvert fald sikker på, at dækkene ikke bliver deforme af vægten fra bilen.

Hvis du synes, det lyder lige lovlig ambitiøst, kommer du langt ved at pumpe dækkene op til højt tryk inden henstilling.

6 | Undgå at bruge bremserne

Håndbremse eller parkeringsbremse er forbudt at benytte under vinteropbevaring. Bremserne kan sætte sig, og så rykker bilen sig altså ikke, når garageporten bliver åbnet til foråret. I biler med manuelt gear bør du sætte bilen i frigear. Står bilen ikke på et vandret underlag må der kiler under hjulene, så den ikke triller. Her kan det dog netop være relevant at sætte bilen på bukke for at skåne dækkene.

7 | Drop invitationen til skadedyr

Støvsug bilen og fjern alle former for fødevarer og fødevareemballager, der kan tiltrække dyr. Mus og andre skadedyr finder biler særdeles komfortable som vinterhi, og ligger der tilmed spiselige sager, har du sendt en uimodståelig invitation.

Hvis risikoen for skadedyr er minimal, kan det være en fordel at stille et par ruder på klem, så luften i kabinen naturligt skiftes ud og ikke bliver fugtig.

8 | Vask, voks og dæk bilen til på den rigtige måde

Slut af med en god portion kærlighed i form af en grundig vask og efterfølgende voks. Det er guld vejr for overfladen på din bil. Anvend gerne gummibeskyttelse til lister og andet gummi på bilen, så rude- og dørlister ikke tørrer ud og sprækker. Det er særligt relevant på ældre biler med skrøbelige lister.

Lad det hele tørre grundigt og læg et betræk over bilen. Sørg for at bruge en type der kan ånde. Ellers kan der udvikle sig i rust i karossen og mug i interiøret. Dæk ALDRIG bilen med en traditionel presenning – særligt hvis bilen står udenfor. Skiftende temperaturer kaster masser af kondens af sig, som ikke kan slippe væk gennem en tæt presenning.

9 | Mens bilen putter sig i garagen…

Tjek dæktryk med jævne mellemrum, selvom bilen står stille. Og husk så lige til slut; selvom du savner lyden fra bilens pludrende cylindre i de kolde måneder, er det forbudt at tænde kortvarigt op for bæstet. Hvis bilen ikke bliver gennemvarm, danner der sig blandt andet kondens i udstødningen, og det kan hurtigt koste en ny potte.

Esben Skrumsager
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.