september 3, 2023

Volkswagen går elektrisk med GTI

Konceptbilen ID. GTI Concept er første håndgribelige bevis på, at Volkswagens GTI-historie fortsætter med elbilerne. Konceptbilen er baseret på den kommende ID.2.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det første der opstår, er forvirring. Volkswagen har brugt meget energi på at etablere GTX-udgaverne af elbilerne ID.4 og ID.5 som den moderne tids svar på GTI-konceptet – og ID.3 GTX, ID. Buzz GTX og ID.7 GTX venter lige nu i starthullerne.

Men så kommer en ny konceptbil og puster nyt liv i GTI-navnet. ID. GTI Concept, en overbygning på konceptbilen ID.2all, som blev præsenteret i foråret. Så hvad er hvad, og hvorfor denne forvirring i forhold til, hvad de hurtigste og mest spændende af de elektriske modeller skal hedde?

GTI-navnet er under alle omstændigheder for ikonisk, nærmest kultpræget, til at Volkswagen skal opgive det, selv om benzinbilerne forsvinder. Det er ikke utænkeligt, at den nye boss i VW-gruppen, Oliver Blume, har talt med store ord og bestemt, at det bare ikke må ske.

De nye GTI-modeller er allerede på vej

Som tingene er lige nu, ved vi ikke andet, end at GTX-modellerne lever i bedste velgående (med nye på vej), og GTI-konceptbilen lige er dukket op. Det står dog allerede helt klart, for det kommer direkte fra Volkswagen, at udvalgte modeller i ID-familien med sikkerhed kommer i GTI-udgaver.

“I fremtiden vil der (også) være sportslige og inciterende GTI-versioner af udvalgte modeller i den fuldelektriske ID-familie. ID. GTI Concept-bilen, som bliver præsenteret for første gang på IAA Mobility i München giver konkret indsigt i måde, hvorpå Volkswagen vil forme det ikoniske GTI-koncept i en elektrisk fremtid.”

Med konceptbilen en direkte afledt udgave af ID.2all virker det meget sikkert, at den kommende ID.2 i Polo-størrelse, som forventes i 2025, vil komme som GTI – og at det sker i 2027. Udvikling og serieproduktion er allerede fastlagt. Den første elektriske GTI, siger Volkswagen, skal bygge videre på det netværksbaserede samspil mellem forskellige elektroniske systemer (styretøj, ESC, adaptive støddæmpere mv.), som allerede findes i dagens Golf GTI.

Skal GTI og GTX leve side om side?

Men hvad vil det gøre ved GTX-navnet, som til den tid vil være at finde på mindst fem elbiler? Det er ikke utænkeligt, at der kommer en differentiering mellem GTX og GTI. De eksisterende GTX-modeller, ID.4 og ID.5, giver ikke bare en lille smule GTI-indtryk, og det strider mod konceptet at prøve at lave en 2,2 tons tung elektrisk familiebil om til en GTI.

Hvis GTX skal overleve, kan det være som et koncept, der forener luksus og hestekræfter med GTX-specifik styling. Noget, der passer ikke bare til de store VW-elbiler, men også til eksempelvis ID.3. GTI-konceptet kan leve videre med mindre og mindre tunge biler, som har unikt design, endnu flere kræfter end GTX-modellerne og, ikke mindst, mere dynamiske køreegenskaber.

Hvor det så end måtte ende med GTX og GTI, så er den 410 cm lange ID.2 GTI Concept det rigtige sted at starte. Lille bil med (forholdsvis) lav vægt, forhjulstræk, fuld skrue på GTI-detaljerne og forhåbentlig en folkelig pris. VW må meget gerne sætte tempoet op i udviklingen, for der er meget lang tid, til kalenderen siger 2027.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS