Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Det er ikke just opløftende nyheder, der omringer Polestar i øjeblikket. Først kom det frem, at mærket ikke nåede deres salgsmål, trods en nedjustering i årets løb: Planen var 80.000 biler, nedjusteret til 60.000 biler, med et endeligt resultat på 54.600 solgte biler.
Herefter måtte Polestar melde ud, at 15% af arbejdskraften stod til afskedigelse, svarende til 450 mennesker. Et nødvendigt onde ovenpå det skuffende salg og ‘udfordrende markedsforhold’.
Det har tilsyneladende ikke været nok for Volvo, der ejer 48% af Polestar. Siden Polestar blev børsnoteret i juni 2022 er prisen styrtdykket med 83%, og det er noget, som Volvo-investorerne mærker. Derfor planlægger Volvo at sælge ud.
Det er Volvo selv, der i torsdags tog konsekvensen af investorernes mistillid til Polestar ved at stoppe for finansieringen af det besværede bilmærke. Det betyder, at de officielt har overladt det økonomiske ansvar for Geely, hvilket, ifølge Reuters, allerede er blevet belønnet af investorerne. Volvo-aktien steg nemlig kort herefter med ikke færre end 30%.
Med denne investorrespons er det ikke utænkeligt, at overvejelserne om salg af ejerandele bliver til virkelighed – og hvor efterlader det Polestar? Lige i hænderne på samme moderskib, der også holder aktiemajoritet i Volvo, nemlig Geely.
LÆS OGSÅ | Test: Polestar 2 skal længere ned i pris
Polestar er etableret som selvstændigt elbilmærke af Volvo og Geely. Det er derfor planen, at det kinesiske moderskib overtager en betydelig portion af svenskernes ejerandele i Polestar. Geely har i denne forbindelse meldt ud, at de opretholder fuld finansiel støtte til Polestar.
Samarbejdet mellem Volvo og Polestar må heller ikke betragtes som et lukket kapitel. Det er fortsat planen, at at de to bilmærker skal arbejde tæt sammen med produktudvikling, produktion og eftermarked, da de fortsat er forbundet gennem deres fælles ejer, Geely.
Særligt eftermarkedsdelen er, for Polestar-ejere, værd at hæfte sig ved, da det betyder, at biler fra Polestar fortsat vil kunne serviceres hos autoriserede Volvo-partnere.
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.