Der skulle gå et halvt års tid fra, at vi så de første billeder af Volvo ES90, til de danske priser landede. Med en pris på 652.802 kr. skal den aerodynamiske sedan bide skeer med konkurrenter som Audi A6 e-tron og BMW i5, der starter i henholdsvis 519.990 kr. og 549.900 kr.
Med en prisforskel på 100.000 kr. sammenlignet med de to tunge tyskere kan det synes svært for Volvo ES90. Her skal man dog bemærke, at den svenske kineser introduceres i udstyrsvarianten Ultra, der er Volvo-sprog for “med det hele”.

Ultra-udstyrsbombe
Volvo mener det, når de kalder bilerne Ultra. Det er sande udstyrsbomber, som, når man lægger tingene sammen, bliver en formildende omstændighed for ES90, der ved første øjekast ser dyr ud.
Når man køber en Volvo ES90 Ultra til 652.802 kr., følger ting som adaptiv luftundervogn, forsæder med ventilation og massage samt elektrisk justerbare, opvarmede og ventilerede bagsæder. Avancerede HD pixel-forlygter, head-up display, elektrokromatisk glastag, 360-graders kamera, stort lydanlæg fra Bose og så videre i en evig strøm.
Skal den slags tilvælges hos tyskerne, nærmer priserne sig 700.000 kr.
På det danske marked kommer Volvo ES90 som Single Motor-variant med 333 hestekræfter på bagakslen. Den rykker den strømlinede kolos fra 0 til 100 km/t på 6,6 sekunder. Vigtigere er dog, at den med 106 kWh batteri kører op til 645 kilometer på en opladning.
Volvo ES90 bygges på 800V-arkitektur, som sikrer hurtig opladning med op til 350 kW. Under de rette forudsætninger giver det en opladningstid fra 10 til 80 procent på bare 20 minutter.
ES90 kan konfigureres online og bestilles hos de danske Volvo-forhandlere nu. Beskatningsgrundlaget starter fra 609.000 kr. under de gældende afgiftssatser for 2026.
