DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2924
Test og anmeldelser
19. juli 2025

Duel: Er BMW iX eller Volvo EX90 den bedste luksus-elbil?

De er store, hurtige, luksuriøse - de er de elektriske SUV-flagskibe fra BMW og Volvo. BMW iX og den nye Volvo EX90 er luksus på højeste plan.

Morten B. Bek

Morten Bek

At dømme efter hvad gadebilledet i mange danske byer af en hvis størrelse viser, så har vi alle råd til en stor elektrisk SUV. Okay, ikke os alle, men langt flere danskere kan smyge sig i lækkert indtræk i store kabiner, end hvad der kunne lade sig gøre, da jeg var barn i 1980’erne.

Det er ikke antallet af Skoda Enyaq, Tesla Model Y og VW ID.4, jeg måler. De ville være luksusbiler, hvis de havde eksisteret i 1980’erne. I dag er de bare almindelige standardbiler i et samfund, der har fået flere penge.

Jeg ser mange dyre elbiler. XPeng G9, Porsche Taycan, Audi Q6 E-tron og Q8 E-Tron, Mercedes-Benz EQE SUV. Blandet med BMW i5, Polestar 3 og, i ny og næ, en Lotus Eletre. Luksus og prestige omsat til store, dyre firehjulede modeller.

Man signalerer økonomisk overskud, for når der rigtig skal signaleres luksus og status her i 2025, så gør man det bedst med en stor elektrisk SUV. Og så kommer man ingen steder for under 600.000 kr.

Der skal lidt mere end 600.000 kr. til at komme ind i betragtning til den faceliftede BMW iX - men faktisk ikke meget mere. BMW har gjort iX både bedre og billigere siden introduktionen; priser fra 619.000 kr. med 408 hestekræfter er fornuftigt for så stor en luksusbil. Den billigste Volvo EX90, som "kun" har 279 hestekræfter, derimod, kræver en udskrivning på mindst 735.706 kr. Mon den er så meget bedre end konkurrenten?

Man får luksus, udstyr, komfort og lang rækkevidde i både den tyske og den svenske model. Men på mange andre punkter er de to biler forskellige. Helt som jeg forventer af en BMW og en Volvo. Så det bliver ikke nemt at finde en vinder af denne duel, men nogen skal jo gøre det.

DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2902
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2910
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2940
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2906
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3064
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2942
FOTO: Morten B. Bek

BMW iX med længere rækkevidde, lavere priser

BMW iX, yderst kontroversiel i sit design, har passet fornemt ind i de øvre luftlag siden 2021, og jeg behøver ikke kun dømme efter mit eget indtryk for at se, at iX har gjort det godt. Min gode elektroniske samarbejdspartner, Bilstatistik.dk, fortæller mig, at der lige nu er en bestand på 1.707 eksemplarer af iX i Danmark.

Det står altså godt til, for bestanden af den prisbillige BYD Atto 3 er til sammenligning kun 1.048 eksemplarer, og mere end 1.209 eksemplarer af den næsten lige så billige Hyundai Ioniq 6 er der heller ikke i Danmark.

Men jeg har lidt ondt af 1.268 af de iX-ejere. De har, af lyst eller nød, valgt basismodellen iX xDrive40 med 340 hestekræfter, som har et alt for lille batteri i betragtning af, at iX er skabt til motorvejens verden. 76,6 kWh i den tunge, store SUV giver 425 kilometer i fantasien, men nærmere 200 kilometer på motorvejen i koldt vejr.

Med faceliftet er der heldigvis ikke længere en model med det batteri, men i stedet en både stærkere, mere økonomisk og rækkeviddemæssigt meget bedre stillet basismodel med navnet iX xDrive45. Tallene er: 408 hestekræfter, 96 kWh og 591 kilometer.

Det hele i en ret pænt udstyret Sport Line-variant til kun 619.000 kr. Jeg tillader mig at skrive kun, fordi det er under 15.000 kr. mere end en ikke så veludstyret Audi Q6 E-Tron Performance med 306 hestekræfter og rækkevidde på 631 kilometer. Det sætter BMW-prisen i relief, synes jeg.

For 50.000 kr. mere åbner BMW endnu mere op for posen af langtursegenskaber. Den testede iX xDrive60 Sport Line har 544 hestekræfter og 109,6 kWh til en rækkevidde op til 688 kilometer for 669.000 kr. Den pris synes jeg bestemt, BMW kan være bekendt. Måske i mindre grad testbilen med Fully Charged-udstyrsniveau til 849.000 kr. Men den har alligevel noget udstyr, jeg ikke kan anbefale - men mere om det senere.

DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2960
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2941
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2916
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2913
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2956
FOTO: Morten B. Bek

Komplet og totalt udfald i Volvo EX90 i testugen

Efter omkring to års forsinkelse på grund af software og produktion har Volvo endelig i efteråret 2024 fået de første udgaver af flagskibet EX90 til Danmark. De har selvfølgelig ikke ønsket, at det skulle være sådan, og det er meget svært for ventende kunder (og motorjournalister) at omfavne så voldsom en forsinkelse.

Jeg tog første tur i EX90 i august 2024 i Californien, hvor den store SUV viste sig stadig at lide af softwarefejl. Alt med lyd lavede komplet udfald, så også lyden fra blinklysene, og infotainmentsystemet var sløjt og langsomt. Netop de to ting oplever jeg heldigvis ikke i løbet af en uge i Danmark med EX90-testbilen.

I stedet byder den mig en morgen velkommen ved at nægte at starte. Alt er gået i sort, da jeg sætter mig ind for at køre. Jeg trykker, rykker og åbner døren. Efter et par minutter lyser instrumenteringen og med en fejlmelding, der henviser til nogle assistentsystemer. Så kommer bilen online og i gang, og jeg kan endelig køre.

Det her er også sket for en EX90-ejer, jeg har talt med. Det skaber utryghed, for han oplevede udfald i en kørende EX90. Må det ske i en elbil til mere end 1 million kroner? Må det ske i nogen elbil? Nej. Jeg er træt af undskyldningen om, at alt kan rettes med tiden. Med softwareopdateringer. Herligt, så venter vi bare på en bil, der måske bliver bedre.

Med flere års forsinkelse burde Volvo have kontrol over bilen. I BMW iX er der ingen udfald af nogen art. Volvo skulle måske også have ventet på opdateringen af hele bilens elektriske platform, som inden længe skifter fra de nuværende 400V til 800V.

EX90 vil med højere spænding kunne lade hurtigere og være mere effektiv, og 10 til 80 procent opladning på 30 minutter er mildest talt heller ikke rigtig godt i så dyr en elbil her i 2025. Det er ingen undskyldning for Volvo, at den “gamle” BMW bruger fem minutter længere. Den bil er udviklet meget tidligere end EX90.

DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3007
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2919
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2944
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2954
FOTO: Morten B. Bek

EX90 med op til 517 hestekræfter

Jeg kan ikke bestemme for nogen, som overvejer en EX90, om de skal vente på fornyelse i form af 800V-systemet. Hvis det var mig, ville jeg vente - eller starte med privatleasing. Det er dog en meget dyr fornøjelse hos Volvo, hvis man vil have den testede Twin Motor Performance Ultra med firehjulstræk og 517 hestekræfter.

Engangsydelse på 64.995 kr. Og derefter 12.995 kr. om måneden i ydelse med 15.000 kilometer om året. Jeg ved godt, at modellen koster 1.019.635 kr. at købe, men det bliver altså til cirka 533.000 kr. i løbet af tre år. Den testede iX xDrive60 Fully Charged kommer på en direkte tilsvarende aftale med en engangsydelse på 25.000 kr., en månedlig ydelse på 10.995 kr. og sammenlagt cirka 427.000 kr. på tre år. 106.000 kr. mindre på tre år er meget stor besparelse på to helt sammenlignelige biler.

Det er overdrevet, at EX90 Twin Motor Performance Ultra er så dyr at købe. Ikke kun fordi det fører til den meget høje leasingpris, men også fordi det grundlæggende er for mange penge. EX90 kommer med valg mellem tre drivlinjer, og Twin Motor Performance er den mest flest kræfter, og den udgave kommer kun i højeste udstyrsniveau, Ultra.

Det begynder at lige noget ved at sænke forventningerne til EX90 Twin Motor med 408 hestekræfter og Plus-udstyret, der i Danmark er basisniveauet. Så stryger prisen ned på 823.284 kr. - voilà, så er vi under iX xDrive60 Fully Charged-niveau.

Volvo er endda ganske rundhåndet med standardudstyret, og man kan derfor glæde sig over panoramaglastag, head-up display, Bose-lydanlæg og el-justerbart rat i basisudgaven. Men soft close-døre som i iX Fully Charged kræver Ultra-udstyrsniveau, og BMW stiller også med ventilation i sæderne uden merpris - slet ikke en mulighed hos Volvo på nuværende tidspunkt.

Syv siddepladser kan IX ikke stille med, mens de er standard i EX90. Ikke at jeg forestiller mig, de bliver besat mange timer af bilens levetid, for det er kun for børn og små teenagere. Vi andre skal kæmpe for at komme derom, hvorefter vi skal krølle os godt sammen. En version med seks sæder kan man også vælge, men så skal udstyrsniveauet tilbage på Ultra-niveau, hvorfor prisen så er mindst 961.882 kr.

I teorien kan man køre uafbrudt i 620 kilometer i EX90 Twin Motor og 621 kilometer i den testede Twin Motor Performance, og som i iX kræver det virkelig et stort batteri. Hele 111 kWh skal der bruges til at bryde vinden og få den firkantede Volvo ud over stepperne.

DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2962
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3009
FOTO: Morten B. Bek

Forbrugsfordel i BMW

Det officielle WLTP-forbrug for EX90 Twin Motor Performance Ultra er 20,8 kWh for hver 100 kilometer, mens det for iX xDrive60 Fully Charged er 19,1 kWh. I testugen får jeg høvlet sammenlagt cirka 750 kilometer af i de to biler, og det er helt klart BMW-modellen, der er mest effektiv i omgangen med strøm.

Rigtig meget af min tid med iX foregår på motorvej. Fra Aarhus til Fårevejle, fra Fårevejle til Glostrup. Selv med overvægt af motorvej ligger forbruget kun omkring 20 kWh, og det viser en langt bedre effektivitet i drivlinjen end iX tidligere havde.

Den svenske konkurrent ender jeg også med at køre meget på motorvej i, men den får også en solid portion på landevejen. Til trods for højere andel af turen med lavere fart, bruger den omkring 24 kWh for hver 100 kilometer - altså 4 kWh mere end iX.

Hvorfor skal EX90 så have næsten 17 procent mere strøm for en opgave, der er mindre krævende? Den er lidt længere og er langt mere firkantet, og så vejer den 200 kilo mere. Om drivlinjen så også fråser mere, er ikke utænkeligt.

I EX90 Twin Performance Ultra er luftaffjedring standard, mens det ikke er muligt til udgaver med basisudstyret Plus. Luften er som magi i EX90, der end ikke gør et problem ud af de 22” store hjul, testbilen er udstyret med (10.625 kr. mere end 21”, som er standard). Jeg kan ikke komme i tanke om, at Volvo tidligere har lavet så fremragende en affjedring. Så stillet et interiør som her har de heller ikke tidligere lavet.

Volvo laver ikke dynamiske biler, og EX90 er en bil, der helst undgår at blive presset i et sving. Så søger den mod kanten, bliver diffus i styretøjet og tung. Sikker nok, men også lidt irriterende. Kræfterne? Den flytter sig voldsomt hurtigt for så stor en bil. Jeg tror, det ville række med 408 hestekræfter, som den almindelige Twin Motor har.

EX90 får stryg af sin konkurrent i forhold til køreegenskaber og motorkraft. Den mere nøjsomme iX er helt uimponeret af skarpe kurver, for den lægger sig bare i selen for at gøre det så præcist som muligt. Den styrer virkelig godt, når man kører hurtigt - og forholder sig alligevel helt neutralt og dejligt på motorvejen. Motorerne har seriøst overskud, og basismodellen iX xDrive45 med 408 hestekræfter, tror jeg, har også nok til at føles som en luksuriøs elbil med stort overskud.

Men affjedringen er en anden sag. Testbilen står med topudstyret Fully Charged, hvor M Sport med 22” fælge er standard i stedet for 21”, men ikke luftaffjedring. Den fås til alle iX-modeller, uanset model og udstyrsniveau, for 26.249 kr. Testbilen er altså uden, og det tilgiver de store hjul ikke.

Jeg savner smidighed og den følelse af slet ikke at mærke den mindste ujævnhed, som jeg husker fra første gang, jeg testede iX. Som minimum skal man droppe Fully Charged-udstyrsniveauet eller tilkøbe luftaffjedring. Først da vil iX være så lækker i affjedringen, som den bør være. Savner man noget af udstyret fra det høje udstyrsniveau, så tilbyder BMW, i modsætning til Volvo, ret meget fabriksmonteret ekstraudstyr.

DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2990
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2981
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2975
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3000
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3001
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2979
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2968
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2983
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2973
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2984
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2997
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2969
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3043
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3045
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3057
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3047
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3032
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3028
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3022
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3017
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3024
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3051
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3034
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3059
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3055
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3036
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3062
FOTO: Morten B. Bek
DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 3004
FOTO: Morten B. Bek

To forskellige universer

En elektrisk luksus-SUV med et fedtet, basalt interiør går bare ikke. Det er derfor, Audi er i færd med at tænke godt og grundigt over, hvordan de kommer videre fra det delvist mislykkede interiør i Q6 E-Tron.

I iX og EX90 er der stort set intet af den slags makværk at bekymre sig om. I hvert fald ikke, når det kommer til materialekvalitet, hvor begge modeller virkelig er på højt niveau. Det fremgår tydeligt, at iX og EX90 er nogle af de dyre modeller hos de to producenter. Men fine knapper med metaloverflade kan man godt glemme. Her er BMW og Volvo ikke meget bedre end Audi.

BMW iX er udstyret med et interiør, som føles mere specielt end i eksempelvis i5 og iX2. Der er en lounge-stil med brede sæder, store stofbeklædte flader og masser af luft. Fully Charged har en omfattende M Sport-pakke, som i mine øjne ødelægger lidt af det specielle præg. De varme farver på knapper og paneler bliver kølige og indtrækket meget dystert.

Materialerne tager ingen skade. Der er tyngde i knapper og greb, og den meget elegante, brede skærm til infotainment svæver over instrumentbordet. Sæderne er, også i det rummelige bagsæde, svulstige, men støtter alligevel godt.

Infotainmentsystemet kommer med funklende, klar skærm, mens instrumenteringen er lavet med gyseligt design, som næsten ikke kan ændres. Man kan dykke dybt ned i infotainmentsystemet, hvis man vil - eller man kan nøjes med nemt overskuelige “kakler” på forsiden og niveauerne under. Som en af de få BMW-modeller har iX stadig iDrive-kontrol-hjulet, som man kan dreje og skubbe for at betjene infotainmentsystemet.

I EX90 er der sparet mere end rigeligt på knapperne. I førersiden er der kun to knapper til alle fire ruder - som i EX30, VW ID.4 og nu også Mercedes-Benz CLA. Rattets berøringsflade-knapper er umarkerede og ikke helt nemme at “vække”, men i det mindste får man en udmærket instrumentering i EX90; i EX30 får man ingen. Volvo sætter infotainmentskærmen på højkant, i modsætning til BMW, og systemet er rimeligt indrettet og genveje til bl.a. hastighedsadvarsel, Performance-køreindstilling (for alle kræfter og permanent firehjulstræk) giver god mening. Til testbilen har Volvo valgt et lyst og lækkert interiør med den vilde titel Midnight Zinc Tailored Wool Blend i Charcoal. Wow, det lyder som om vi alle skal på yoga-retreat med den helt store udrensning. Men det er virkelig et flot indtræk med 30 procent uld (ansvarligt) produceret og 70 procent polyester (uvist, om det er genbrug), og de lidt tynde træpaneler i hvidligt asketræ fuldender indtrykket af en venlig kabine. Og venlig er kabinen over mange kilometer. Støjniveauet er, som nævnt, meget lavt, og Volvo-sæderne er fremragende til at holde kroppen frisk og godt støttet af. Lydanlægget fra Bowers & Wilkins (38.100 kr.) kræver tålmodighed at indstille, men når man rammer rigtigt, lyder det vildt og berusende. I løbet af testugen fik bilen endda en opdatering med lydscenarie som Abbey Road-studierne, som er kendt som Beatles’ studier. Måske det var derfor, EX90 pludselig gik i sort?

DUEL BMW iX vs Volvo EX90 MBB 2949
FOTO: Morten B. Bek

DEN ENDELIGE DOM

Det er en meget svær opgave at skulle vælge mellem to så luksuriøse, hurtige og lækre elbiler. BMW iX og Volvo EX90 er meget forskellige på design, indretning og køreegenskaber - men kommer desværre begge med markedets ringeste fabriksgaranti på to år, hvor andre for længst er kommet videre.

Vinderen.. er begge biler. BMW iX imponerer med sit interiørdesign og sine materialer, og så har den langt mere dynamiske køreegenskaber end Volvo’en. Samtidig sparer den på strømmen. Men man skal passe på med hjulstørrelsen - eller huske at vælge luftaffjedring. Priserne er, i BMW-regi, overraskende lave, og man kan købe en iX-basismodel til samme pris som en Audi Q6 E-Tron.

Volvo EX90 er både dyr og befriet for selv en ringe grad af dynamik, og så bruger den betydeligt mere strøm end konkurrenten - og generelt for meget strøm. Men luftaffjedringen (på Ultra-udstyrsniveau) og interiøret er to vidunderlige ting. Mindre vidunderligt er det, at EX90 virker til ikke at være færdigudviklet i forhold til software. Hvis man synes, det er diskvalificerende for den store elbil, så er det ikke urimeligt at tænke sådan.

BMW iX xDrive60 Fully Charged

Motor: Elmotorer (fortil og bagtil) Ydelse: 544 hk/765 Nm 0-100 km/t: 4,6 sekunder Tophastighed: 200 km/t Forbrug: 19,1 kWh/100 km Rækkevidde: 660 kilometer Batteristørrelse: 109,6 kWh Ladekapacitet: 195 kW (10 til 80 procent: 35 minutter) Mål (L/B/H): 497/197/170 cm Køreklar vægt: 2.580 kilo Trækvægt: 2.500 kilo Bagagerumsvolumen: 500-1.750 liter Pris: 849.000 kr. (iX fås fra 699.000 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 25.000/10.995 kr. (iX fås fra 25.000/9.495 kr.)* Beskatningsgrundlag, firmabil: 769.000 kr. (iX fås fra 619.000 kr.)

* Privatleasing på 36 måneders kontrakt med i alt 45.000 kilometer inkluderet.

Volvo EX90 Twin Performance AWD Ultra

Motor: Elmotorer (fortil og bagtil) Ydelse: 517 hk/910 Nm 0-100 km/t: 4,9 sekunder Tophastighed: 180 km/t Forbrug: 20,6 kWh/100 km Rækkevidde: 621 kilometer Batteristørrelse: 111 kWh Ladekapacitet: 250 kW (10 til 80 procent: 30 minutter) Mål (L/B/H): 504/196/174 cm Køreklar vægt: 2.780 kilo Trækvægt: 2.200 kilo Bagagerumsvolumen: 324-2.135 liter Pris: 1.019.636 kr. (EX90 fås fra 735.506 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 64.995/12.995 kr. (EX90 fås fra 64.995/8.695 kr.)* Beskatningsgrundlag, firmabil: 959.314 kr. (EX90 fås fra 688.900 kr.)

* Privatleasing på 36 måneders kontrakt med i alt 45.000 kilometer inkluderet.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant