juli 13, 2023

Volvo EX30 på privatleasing – din for 3.795 kr. om måneden

Den lille Volvo kan blive et kæmpe hit i Danmark, og privatleasingpriserne skal nok gøre deres for det. Men gå i en bue udenom basismodellen Standard Range.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Volvo har præsenteret sin mindste elbil som lillebror til XC40, C40 og EX90, og den lille crossover EX30 har potentiale til at blive en af de største modeller nogensinde for Volvo. I Danmark starter priserne ved 274.000 kr., og det er længe siden, en Volvo har været i nærheden af så lav en pris.

Vi skal ind i 2024, før EX30 kommer ud til de første kunder, men ikke bare priserne ved køb er der styr på – nu er også priserne på privatleasing på plads.

Man kan allerede nu reservere EX30 på Volvos hjemmeside, men det gælder kun, hvis man er ude efter at købe den lille elbil.

Den billigste er EX30 er overraskende lidt tidssvarende

Volvo tilbyder den nye EX30 på privatleasingkontrakt, som løber 36 måneder (man er fri til at skride efter 12 måneder), og der er ikke fiflet med priserne ved kun at give 10.000 kilometer med om året. 15.000 kilometer er standard med alle EX30-versioner. Det er også standard med en engangsydelse, også kaldet førstegangsydelsen, på 15.000 kroner.

Mens EX30 sælges i tre udstyrsversioner – Core, Plus og Ultra – er det udelukkende de to øvre niveauer Plus og Ultra, der fås på privatleasing. Det betyder, for at sige det helt simpelt, at mere udstyr er standard.

Den månedlige ydelse starter på 3.795 kr., og kører man kontraktens samlede 36 måneder, kommer man samlet af med 152.220 kr. Det er en stærk pris, men kun indtil man kradser i EX30’erens overflade. Basismodellen EX30 Single Motor Standard Range Plus har godt nok imponerende 272 hk, men med et batteri på 51,2 kWh klarer den kun 344 kilometer på en opladning (WLTP blandet), og der er ingen varmepumpe til at hjælpe på rækkevidden om vinteren.

Det er overraskende, at Volvo laver en helt ny elbil med så kort rækkevidde og uden varmepumpe. Det er selvfølgelig årsagen til, at den kan være så billig både at købe og privatlease. Heldigvis er det ikke meget dyrere at lease (eller købe) en EX30, der har varmepumpe og kører meget længere på en opladning.

EX30 med firehjulstræk og 428 hk til 4.795 kr. om måneden

EX30 Single Motor Extended Range er navnet på den version, man i virkeligheden skal lægge ud med at kigge på. Elmotoren, der trækker baghjulene, har også her 272 hk, men batteriet er på 69 kWh, og varmepumpen er inkluderet. Det giver en WLTP-rækkevidde på langt mere tidssvarende 480 kilometer, og den koster kun 200 kr. mere om måneden end den halvvisne basisudgave.

Single Motor Extended Range kommer i versionerne Plus og Ultra. Forskellen ligger i udstyret og den månedlige ydelse. Plus-versionen koster 3.995 kr. om måneden, Ultra-udgaven 4.395 kr. Over 36 måneder er det i alt 159.420/173.820 kr.

272 hk kan være for lidt, og så er det bare at tage topmodellen EX30 Twin Motor Performance. Den har elmotor i begge ender (firehjulstræk) og en heftig ydelse på 428 hk. Med samme batteristørrelse som Extended Range har den en WLTP-rækkevidde på 460 kilometer.

Prisen for den 428 hk stærke EX30, der som standard kommer med Ultra-udstyr, er 4.795 kr. om måneden. Over tre år er det samlet set 188.220 kr., man ender med at betale for EX30.

Tag Ultra for panoramaglastaget og opladning med 22 kW

Plus-udstyrsniveauet, som er EX30-basisniveau på privatleasing, efterlader os ikke med meget store ønsker om mere udstyr. I Standard Range mangler der som sagt varmepumpe, men den er med i alle øvrige EX30-varianter.

Plus-udstyret byder på LED-forlygter, 19″ alufælge (Standard Range: 18″), one pedal drive, automatisk klimaanlæg med to zoner, el-betjent bagklap, el-klapbare sidespejle varme i rattet og forsæderne, regnsensor, nøglefri betjening (potentielt med smartphone), adaptiv fartpilot, aktivt blind vinkel-system, Google-baseret infotainment med 12,3″ touchscreen, trådløs smartphoneopladning og Harman/Kardon-lydanlæg.

Går man op i Ultra-udgaven (kun til udgaver med det store batteri), kommer EX30 desuden med panoramaglastag, sort tag, ladekabel, el-justerbare forsæder (førersæde med hukommelsesfunktion), 360 graders kamera, semi-automatisk parkering og 22 kW AC-opladning. Plus-udgaver har 11 kW, som er perfekt til opladning hjemme ved ladeboksen, mens 22 kW giver mulighed for hurtigere opladning ved mange offentlige ladestandere.

Basisudgaven Single Motor Standard Range må desuden lade med op til 134 kW ved en DC-lader, mens Single Motor Extended Range og Twin Engine Performance kan lade med op til 153 kW.


Brugt elbil fra Volvo til salg på Bilbasen

Se flere brugte elbiler fra Volvo til salg på Bilbasen lige her

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS