Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Den lille Volvo kan blive et kæmpe hit i Danmark, og privatleasingpriserne skal nok gøre deres for det. Men gå i en bue udenom basismodellen Standard Range.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Volvo har præsenteret sin mindste elbil som lillebror til XC40, C40 og EX90, og den lille crossover EX30 har potentiale til at blive en af de største modeller nogensinde for Volvo. I Danmark starter priserne ved 274.000 kr., og det er længe siden, en Volvo har været i nærheden af så lav en pris.
Vi skal ind i 2024, før EX30 kommer ud til de første kunder, men ikke bare priserne ved køb er der styr på – nu er også priserne på privatleasing på plads.
Man kan allerede nu reservere EX30 på Volvos hjemmeside, men det gælder kun, hvis man er ude efter at købe den lille elbil.
Volvo tilbyder den nye EX30 på privatleasingkontrakt, som løber 36 måneder (man er fri til at skride efter 12 måneder), og der er ikke fiflet med priserne ved kun at give 10.000 kilometer med om året. 15.000 kilometer er standard med alle EX30-versioner. Det er også standard med en engangsydelse, også kaldet førstegangsydelsen, på 15.000 kroner.
Mens EX30 sælges i tre udstyrsversioner – Core, Plus og Ultra – er det udelukkende de to øvre niveauer Plus og Ultra, der fås på privatleasing. Det betyder, for at sige det helt simpelt, at mere udstyr er standard.
LÆS OGSÅ | Tre brugte fra Volvo med voldsom motorkraft
Den månedlige ydelse starter på 3.795 kr., og kører man kontraktens samlede 36 måneder, kommer man samlet af med 152.220 kr. Det er en stærk pris, men kun indtil man kradser i EX30’erens overflade. Basismodellen EX30 Single Motor Standard Range Plus har godt nok imponerende 272 hk, men med et batteri på 51,2 kWh klarer den kun 344 kilometer på en opladning (WLTP blandet), og der er ingen varmepumpe til at hjælpe på rækkevidden om vinteren.
Det er overraskende, at Volvo laver en helt ny elbil med så kort rækkevidde og uden varmepumpe. Det er selvfølgelig årsagen til, at den kan være så billig både at købe og privatlease. Heldigvis er det ikke meget dyrere at lease (eller købe) en EX30, der har varmepumpe og kører meget længere på en opladning.
EX30 Single Motor Extended Range er navnet på den version, man i virkeligheden skal lægge ud med at kigge på. Elmotoren, der trækker baghjulene, har også her 272 hk, men batteriet er på 69 kWh, og varmepumpen er inkluderet. Det giver en WLTP-rækkevidde på langt mere tidssvarende 480 kilometer, og den koster kun 200 kr. mere om måneden end den halvvisne basisudgave.
Single Motor Extended Range kommer i versionerne Plus og Ultra. Forskellen ligger i udstyret og den månedlige ydelse. Plus-versionen koster 3.995 kr. om måneden, Ultra-udgaven 4.395 kr. Over 36 måneder er det i alt 159.420/173.820 kr.
272 hk kan være for lidt, og så er det bare at tage topmodellen EX30 Twin Motor Performance. Den har elmotor i begge ender (firehjulstræk) og en heftig ydelse på 428 hk. Med samme batteristørrelse som Extended Range har den en WLTP-rækkevidde på 460 kilometer.
Prisen for den 428 hk stærke EX30, der som standard kommer med Ultra-udstyr, er 4.795 kr. om måneden. Over tre år er det samlet set 188.220 kr., man ender med at betale for EX30.
Plus-udstyrsniveauet, som er EX30-basisniveau på privatleasing, efterlader os ikke med meget store ønsker om mere udstyr. I Standard Range mangler der som sagt varmepumpe, men den er med i alle øvrige EX30-varianter.
Plus-udstyret byder på LED-forlygter, 19″ alufælge (Standard Range: 18″), one pedal drive, automatisk klimaanlæg med to zoner, el-betjent bagklap, el-klapbare sidespejle varme i rattet og forsæderne, regnsensor, nøglefri betjening (potentielt med smartphone), adaptiv fartpilot, aktivt blind vinkel-system, Google-baseret infotainment med 12,3″ touchscreen, trådløs smartphoneopladning og Harman/Kardon-lydanlæg.
Går man op i Ultra-udgaven (kun til udgaver med det store batteri), kommer EX30 desuden med panoramaglastag, sort tag, ladekabel, el-justerbare forsæder (førersæde med hukommelsesfunktion), 360 graders kamera, semi-automatisk parkering og 22 kW AC-opladning. Plus-udgaver har 11 kW, som er perfekt til opladning hjemme ved ladeboksen, mens 22 kW giver mulighed for hurtigere opladning ved mange offentlige ladestandere.
Basisudgaven Single Motor Standard Range må desuden lade med op til 134 kW ved en DC-lader, mens Single Motor Extended Range og Twin Engine Performance kan lade med op til 153 kW.
Brugt elbil fra Volvo til salg på Bilbasen
Se flere brugte elbiler fra Volvo til salg på Bilbasen lige her
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.