Den aldrende, elektriske SUV Volvo EX40 kan nu fås i sort med sort på. Det nye udstyrsniveau Black Edition skal holde liv i EX40 lidt endnu.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Der er sket en hel del med Volvos elektriske modelprogram, siden den her, Volvos første elbil, blev lanceret tilbage i 2020.

Faktisk er selve bunden, som EX40 er bygget på, helt tilbage fra 2017, og det begynder at vise sig essentielle steder på bilen. Heldigvis er der også sket tekniske forbedringer siden. Blandt andet overgangen fra forhjulstræk til baghjulstræk sidste år er en af de helt store.
Det har Morten skrevet mere om i artiklen herunder; den fulde test af XC40 Recharge / EX40.
Modellen her hedder godt nok EX40, men det er blot en navneændring, og der er ingen tekniske opdateringer fra da den hed XC40 Recharge. Det er den samme bil.
Til gengæld er det langt nemmere at finde rundt i Volvos modelbetegnelser, fordi alle Volvos elbiler nu hedder noget med ‘E’.

EX40 er nu tydeligt en storebror til den nye elektriske EX30 og en markant mindre bil end den store elektriske EX90 – som vi i øvrigt i disse dage kører i Los Angeles. XC40 Recharge-navnet rummer nu kun plug-in hybriden.
For at holde liv i den aldrende EX40 har Volvo introduceret udstyrsniveauet Black Edition.
Hvad får man?
Black Edition fås til to af de tre motorvarianter, der findes til EX40. Den mindste motor, ‘Single Motor Standard Range’ må nøjes med Core-udstyr og kan altså ikke vælges som Black Edition.
De to større motorvarianter ‘Single Motor Extended Range’ og ‘Twin Motor’ fås enten med Plus, Ultra og nu Black Edition. Sidstnævnte er i bund og grund kosmetiske detaljer tilføjet Ulta-udstyr.





Blandt andet sorte logoer, sorte tagrælinger, sorte 20” fælge og så er farven Onyx Black standard.
Det er en smagssag, om man er til en fuldstændig sort Volvo – det virker på en måde ikke så Volvo’sk med en hel sort bil. Uanset fungerer det designmæssigt ret godt, hvis du spørger mig – og hvis det er opmærksomhed du er ude efter, er der klart flere lange blikke efter en Black Edition end en almindelig EX40.

Hvad med den infotainmentskærm?
Det er ingen hemmelighed, at med hastigheden udviklingen går i øjeblikket, ser den lille infotainmentskærm, på blot 9”, i midten ret lille ud. Den ser også ret gammel ud med den store ramme omkring sig. Men helt ærligt, så gør det mig ikke det store.






Skærmen er nemlig med Googles styresystem, og den gør, hvad den skal. Sammenlignet med mange af de store skærme i de nye elbiler, er den nem at overskue og nem at aflæse.
Dertil er der bare ingen navigationssystemer, der når Google til sokkeholderne. Det er den bedst opdaterede på trafik i realtid samt aktuelle vejforhold som afspærringer, uheld og så videre.
Lille OBS
Volvo EX40 er en gedigen elbil med fornem samlekvalitet, lækre materialer og specifikationerne er efter den seneste opdatering ganske fine også. Alderen er ved at vise sig på størrelsen på skærmen, men den fungerer rigtig godt uanset.

Du skal dog være opmærksom på, at Volvo EX40 ikke har varmepumpe som standard. Den er en del af ‘klimapakken’, som koster 6.000 kr. ekstra. Hold derfor også øje med, hvis du kigger efter en brugt EX40, om den har varmepumpen installeret.
SPECIFIKATIONER
Volvo EX40 Single Motor Extended Range Black Edition
Motor: Elmotor Ydelse: 252 hk / 420 Nm 0-100 km/t: 7,3 sekunder Tophastighed: 180 km/t Forbrug: 16,7 kWh/100 kilometer Batterikapacitet: 79 kWh WLTP Rækkevidde: 572 kilometer Ladekapacitet: Op til 205 kWMål (L/B/H): 444/187/165 cm Køreklar vægt: 2.075 kiloTrækvægt: 1.500 kg Bagagerumsvolumen: 410 liter Pris: 420.000 kr. (EX40 fås fra 372.000 kr.) Privatleasing, 36 mdr., 15.000 km (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995 kr. / 5.095 kr. Beskatningsgrundlag, firmabil: 399.000 kr.