Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Volvo PR
Det virker passende at præsentere et flagskib i maritime omgivelser. Midt på Århus Havn, til det verdensomspændende The Ocean Race, står storsponsoren Volvo klar med en stor stand og en favnfuld nyheder.
En af nyhederne har vi allerede afdækket i form af en første tur i de opdaterede Volvo XC40 og C40, der var linet op på havnen. Det kan du læse alt om her.
Størstedelen af opmærksomheden gik dog til EX90, der skal sætte kursen for Volvo i fremtiden med destination i et fuldt elektrisk modelprogram i 2030. Jeg fik muligheden for at se nærmere på flagskibet i levende live.
Bilbasen var inviteret til præsentation ifm. The Ocean Race i Århus.
Nok er der kinesisk kapital i ryggen, men EX90 (og alle andre Volvo-modeller i øvrigt) udvikles og designes i Gøteborg. Derfor er jeg ikke bleg for at kalde Volvo EX90 skandinavisk – her i særdeleshed designudtrykket.
Trods den måler over 5 meter i længden og lige under 2 meter i bredden, sikrer et minimalistisk design, at EX90 ikke fremstår så bombastisk, som den faktisk er.
LÆS OGSÅ | Glædelig opdatering til flagskibet Volvo XC90
Særligt snuden står rent med en aflukket grill, indkranset af de karakteristiske ‘Thors Hammer’-lygter, der både bruges til positionslys- og kørelys.
Den rene snude er, sammen med integrerede dørhåndtag, naturligvis også skabt for at sikre aerodynamik. Faktisk har EX90 en lavere Cd-værdi end den mindre C40. Det eneste, der skuer øjet, er taxa-kuplen af en LiDAR-enhed på taget.
Kuplen er en laser-baseret radar, der giver større rækkevidde (op til 250 meter) og højere nøjagtighed i forhold til de kameraer, som enheden supporterer.
Inputs fra LiDAR og kameraer samles i en NVIDIA-enhed, der med Volvo-software producerer billeder i 360 grader af omgivelserne konstant. Sagt med andre ord et system, der skal sikre høj sikkerhed og understøtte Volvos ‘No Death Policy’, hvor ingen må omkomme bag rattet af en ny Volvo.
Den skandinaviske enkelhed følger med ind i kabinen, hvor Volvo for første gang justerer på det designsprog, der blev introduceret med XC90 i 2015.
LÆS OGSÅ | Duel: Det bliver næppe bedre end BMW 330e Touring og Volvo V60 T6
Kabinens centerspiller er den nye infotainmentskærm, der er vokset til 14,5”. Den eneste knap hertil er en drejbar en af slagsen, der er monteret på en svævende midterkonsol, som rummer meget plads til opbevaring.
Bag rattet er et lille fritstående display til den digitale instrumentering, mens gearvælgeren er rykket op på en stilk bag rattet.
Udstillingsmodellen står med et massivt 1.610 W lydanlæg fra B&W til 38.100 kr. samt en interiørpakke til 22.720 kr. Sidstnævnte giver paneler i lys ask samt en uldblanding af mestendels genbrug. Faktisk findes hele 48 kg genbrugs- og bioplast i kabinen på EX90.
Det stramme og stringente kabinedesign giver en følelse af lys og luft i kabinen på Volvo EX90 – og luft, det er der rigeligt af. Totallængden på lige over fem meter giver præcist den plads, man regner med, hvorfor selv basketspillere bør kunne indfinde sig uden problemer.
LÆS OGSÅ | Duel: Skandinaviske Volvo XC60 plug-in udfordrer tyske Audi Q5 plug-in
De pæne pladsforhold gør sig også gældende i bagagerummet, hvor man får svimlende 655 liter kapacitet bag anden sæderække.
Når tredjesæderække er slået op, svinder bagagepladsen ind til 310 liter, hvoraf 55 af dem findes under gulvet. Ladekablet gemmes let væk i det såkaldte frunk foran, som rummer 34 liter.
Basisvarianten EX90 Twin med firehjulstræk, 408 hk og en rækkevidde på 585 kilometer starter i 955.002 kr., mens X90 Twin Performance med firehjulstræk, 517 hk og 580 km i rækkevidde fås fra 1.012.749 hk. Du kan læse alt om pris- og udstyssammensætningen her.
Vi glæder os til at se Volvo EX90 på de danske veje samt til at få den rigtigt under neglene, når den lander engang i slutningen af 2023.
Find brugte Volvo XC90 til salg på Bilbasen:
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.