Kategorier
Elektrisk Nyheder

En Volvo EX90 med det hele? – 1.164.000 kr.

Det nye elektriske flagskib fra Volvo fås med enten 408 eller 517 hk, og rækkevidden er op til 585 kilometer. Og hvis du fylder den med udstyr, rammer prisen 1.163.230 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Konfiguratoren. Drømmemaskinen på nettet, hvor man kan skabe lige præcis den udgave af en ny bil, man kunne tænke sig. Med den rigtige lakering, de perfekte fælge og alt det dyre ekstraudstyr. Uforpligtende tidsfordriv.

Det uforpligtende kan vendes til et rigtigt tilbud på en ny bil. Når man har krydset alt af, alt efter hvor meget kontoen er foret, vil der tit være en knap, som sender den perfekte konfigurering til en forhandler. Så er et skræddersyet tilbud på vej til dig.

LÆS OGSÅ | Det nye Volvo starter med den elektriske EX90

Volvo giver den mulighed, og det elektriske flagskib EX90 er klar i det virtuelle univers. Vi har leget med EX90-konfiguratoren for at se, hvad Volvo tilbyder med sin nye SUV.

Fra 955.002 kr. Men kun 57.747 kr. for 109 hk

Volvo gør det let. Der er to EX90-motorvarianter, men der er indtil videre kun et udstyrsniveau – Ultra – og en overskuelig række af tilføjelser, som koster ekstra. Simpelt og lige til. Har man nogensinde forvildet sig ind på Mercedes-Benz’ hjemmeside for at tage en tur i konfiguratoren, så er det en labyrint.

Mere ekstraudstyr kan komme til, men lige nu er det nemt at gennemskue EX90, hvad angår priser og udstyr.

LÆS OGSÅ | Vælg hellere den mildere elektriske Volvo XC40

Basisvariant er EX90 Twin med firehjulstræk, 408 hk og foreløbig WLTP-rækkevidde på 585 kilometer (batteriet er på 111 kWh). Startprisen er 955.002 kr. EX90 Twin Performance med firehjulstræk, 517 hk og foreløbig WLTP-rækkevidde på 580 kilometer, fås fra 1.012.749 hk.

57.747 kr. Det er småpenge, når man allerede er ved at bruge 1 mio. kr. Med så lille forskel mellem de to varianter, kommer basismodellen til at stå i skyggen. For 109 hk og 1 sekund kortere til 100 km/t (4,9 i stedet for 5,9 sekunder) vil det være et naturligt valg.

Men man kan selvfølgelig også spare lidt på motoren og bruge pengene på ekstraudstyr (men det gør vi ikke).

Uldindtrækket SKAL man bestille EX90 med

Ikke at man behøver bruge en krone mere på EX90, end basismodellen til under 1 million kr. koster. Den store Volvo er plastret til med udstyr, som ikke koster ekstra.

21″ alufælge, LED-forlygter med adaptiv pixel-teknologi, opvarmet emblem i kølergrillen, soft close-døre (de lukker selv det sidste stykke ved hjælp af en motor), syv sæder, luftaffjedring, el-justerbart rat, panelindlæg i ægte træ, panoramaglastag, el-justerbare forsæder med massage, Bose-lydanlæg og, ikke mindst, lidar-systemet som giver helt en helt ny standard for den aktive sikkerhed. Alt det og meget, meget andet er standard.

LÆS OGSÅ | Duel: Volvo XC40 og C40 er ikke helt den samme

Med så meget udstyr forestiller vi os, at der senere kommer udstyrsvarianter under Ultra-niveauet.

Men Ultra-udstyret kan udvides. En grå metallakering (Vapor Grey) er standard, men andre laktoner koster 12.560 kr. Med undtagelse af Crystal White, som koster 22.560 kr. Den smider vi på EX90.

Indtræk i kunstlæder i enten sort, grå eller kardamomme er standard, men det er et krav fra vores side, at man bruger 22.720 kr. på Zinc Tailored Wool Blend. Store ord for smukt og ekstremt lækkert indtræk i uld og genbrugspolyester.

Avancerede LED-lygter med adaptiv pixel-teknologi og metallak er standard

Bowers & Wilkens med lyd i nakkestøtterne til 38.100 kr.

For at gøre EX90 så dyr som muligt, skal standardbilens 21″ Aero-fælge skiftes ud med 22″ Aero-fælge. Merpris 17.000 kr. Ekstra mørktoning af sideruder og bagruder koster 6.400 kr., og en integreret selepude i midten af midterste sæderække koster 3.900 kr.

Måske det vil undre nogle kunder, at Volvo tager sig betalt for udvidet parkeringsassistent og udvidede selvkørende egenskaber for EX90. Ikke desto mindre kommer det i en pakke, Pilot Assist-pakken, til 24.900 kr.

LÆS OGSÅ | Duel: Mazda CX-60 vs. Volvo XC60 – stor forskel i klasse og pengekasse

EX90 er en af de elbiler, som må trække mest med trækkrog: 2.200 kilo. Så det ville være ærgerligt at spare de 14.900 kr., som den nedklappelige (og dermed, når den ikke skal bruges, usynlige) trækkrog koster.

Billigere end konkurrenten EQS SUV

Det sidste stykke udstyr, som fuldender EX90, er et af de bedste. Et lydanlæg fra Bowers & Wilkens med 25 højttalere. Nogle af dem sidder i loftet, men der er også højttalere integreret i de forreste nakkestøtter. Jo, det har Nissan også i Micra og Juke, men vi er sikre på, de 38.100 kr. til lydsystemet i Volvo er godt givet ud.

Med komplet udstyr, hvor alt er krydset af, ender EX90 Ultra Twin Performance på 1.163.230 kr. Så mangler vi bare at klikke på send-knappen, så drømmebilen går ud til en forhandler.

LÆS OGSÅ | Mercedes EQS SUV – luksus på et højere plan

Hvis du synes, det er noget pebret for en Volvo, så tag en tur forbi Mercedes-Benz-konfiguratoren, som vi nævnte i starten. Den nye EQS SUV, direkte konkurrent til Volvo EX90, starter langt over, hvor EX90-prisen kan krænges op. EQS SUV 450+ med 360 hk starter ved 1.321.080 kr., og den er ikke nær så veludstyret som EX90.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.