Test: VW ID. Buzz GTX er en ulv i fåreklæder
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Med ID.3 lancerede VW i 2020 sin første dedikerede elbil. Helt ny platform, enorme forventninger. Den kompakte elbil er, helt grundlæggende, en rigtig velfungerende elbil, men i starten var der ganske enkelt for store softwareproblemer.
Der var også, og det er der stadig, kedelige og billige materialer i kabinen, og funktionaliteten lider i voldsom grad under manglende rigtige knapper og genvejsmuligheder.
LÆS OGSÅ | VW ID.3 og ID Buzz på vej som GTX med 299 hk
Lige nu findes ID.3 kun som lagerbil, så VW tager ikke mod nye bestillinger. Det skyldes, at en fornyet og forbedret udgave er på vej. Nu kan vi vise de første tegninger og fortælle om de vigtigste ændringer.
Med offentliggørelsen af en række vellignende computertegninger fortæller VW, at den faceliftede ID.3 får premiere i foråret. Før de første kunder får bilen, vil der gå noget længere tid: VW har allerede åbnet for ordrer i Tyskland, og kunderne opfordres til hurtigt at slå til, hvis de vil sikre sig en bil til udlevering tidligst i fjerde kvartal 2023. Med andre ord, så går der et års tid fra nu.
Det vil sandsynligvis være værd at vente på i stedet for at finde en lagerbil, man kan få her og nu. Forbedringerne ser omfattende ud, især når det gælder interiøret.
Tegningerne viser det måske ikke helt, men nye materialer med fokus på bæredygtighed præger kabinen. Dele af instrumentpanelet får synlige “syninger”, og en touchscreen på 12″ bliver tilsyneladende standard.
Den nye VW-chef, Thomas Schäfer, er kommet med flere bombastiske udtalelser på det seneste. Bilerne skal have mere pondus og “sjæl” – og så skal infotainmentdelen og betjeningsfunktioner tilbage på sporet.
LÆS OGSÅ | Duel: Kan Cupra Born banke VW ID.3?
Vi håber derfor, at den fornyede ID.3 får både et bedre infotainmentsystem og nogle nye genveje. Det lille panel under infotainmentskærmen, til volumen og klima-temperatur, må meget gerne få belysning og flere funktioner.
Faceliftet, forventer vi, byder også på introduktionen af en ventet topmodel, sandsynligvis en GTX, med omkring 300 hk.
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Den amerikanske præsident har bestemt, at der den 2. april kommer 25 procent told på biler og bildele fra andre lande. Det kan betyde færre nye biler – og dårligere biler – i fremtiden.
Selvom elbilerne dækker langt de fleste behov, er der langt mellem snapsene, når det kommer til uspoleret køreglæde. Det kan Peugeot e-208 GTI måske lave om på.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.