Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det kan være svært at se GTI-generne i den elektriske ID.4 GTX, som Volkswagen ellers har prøvet at overbevise os om. Men kunderne sætter tydeligvis pris på de ekstra kræfter og firehjulstræk i forhold til en almindelig ID.4: På europæisk plan står ID.4 GTX for næsten 40 procent af ID.4-salget.
Det vil formentlig blive en endnu højere andel for GTX-versionen af den nye ID.5, og Volkswagen har dermed fået god grund til at arbejde videre med GTX-familien. Tyskerne lover, at der kommer GTX-udgaver af alle ID-modeller.
LÆS OGSÅ | Test: VW ID.4 GTX – Potent, elektrisk topmodel uden markant merpris
I første omgang bliver det en udvidelse af familien, som omfatter ID.3 og den nye ID Buzz. Men også den kommende elektriske sedan, som afsløres i løbet af i år eller 2023, kommer som GTX. Det samme vil overgå den lille crossover (muligvis ID.2), som lanceres omkring 2025.
Allerede i foråret 2021 var der en føler ude for at lure, om ID.3 skulle lanceres som GTX. En konceptbil, ID.X, med farverig staffering og 333 hk fra to elektriske motorer var første indsigt i projektet.
ID.3 GTX bliver lanceret i 2023, og mens den vil få samme ydelse som ID.4/ID.5 GTX, altså 299 hk, vil den i kraft af sin lavere vægt og mindre dimensioner komme tættere på en rigtig GTI. Med 299 hk og firehjulstræk har den potentiale til en spurt fra 0-100 km/t på cirka 5,5 sekunder.
ID.3 GTX rulles ud sammen med faceliftet af ID.3. Det er et facelift, som kommer forholdsvis tidligt i forhold til, hvad der er typisk hos VW. Det går primært på at gøre kabinen mere lækker og mere brugervenlig. To punkter som ID.3 har fået heftig kritik for.
At GTX-navnet handler mere om kraftoverskud end rå køreegenskaber, står 100 procent klart, når Volkswagen også vil bruge det på sin længe ventede familiebus, den nye ID Buzz.
ID Buzz, som har dansk premiere i oktober i år og koster fra 490.000 kr., vil som GTX komme med samme opgradering af drivlinje og design som ID.4 GTX. Firehjulstræk (en elmotor for og en elmotor bag) og 299 hk, som trækker på et batteri med en brugbar kapacitet på 77 kWh.
LÆS OGSÅ | VW ID. Buzz er fantastisk, finurlig og fuldelektrisk
Rækkevidden vil sandsynligvis ligge lavere end de 418 kilometer, som den baghjulstrukne version med 204 hk kan præstere. Lige omkring 400 kilometer er en meget sandsynlig rækkevidde, men det finder vi først ud af, når ID Buzz GTX har officiel premiere. Det sker sandsynligvis først i 2023.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.