Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen
Volkswagen sælger to af de mest populære elbiler i Danmark. ID.4 var sidste år den tredjemest solgte nye bil med næsten 6.000 eksemplarer, og den mindre ID.3 var også en af de store spillere på markedet for nye biler.
Volkswagen vil have en endnu større bid af kagen med de to elbiler. ID.3 og ID.4 lanceres begge i en udgave med navnet Move+. Idéen er, at kunderne får det store af de mulige batterier til en lav pris, så lang rækkevidde kommer med en mindre regning.
Den nye ID.3 Move+ koster 309.995 kr., og den har et batteri på 77 kWh, som er lig med en rækkevidde op til 554 kilometer. ID.4 Move+ koster 339.995 kr. med tilsvarende batteristørrelse og en rækkevidde op til 546 kilometer på en opladning.
Volkswagens løsning med at tilbyde længere rækkevidde til færre penge giver rigtig god mening, når det samtidig sker uden at skære alt det gode udstyr væk. Der er skåret lidt udstyr væk i de nye udstyrsniveauer Move+, set i forhold til de eksisterende udgaver med samme batteristørrelse. Men det er ikke store mængder udstyr, der er fjernet.
ID.3 med det store batteri (elbilen fås med batterier på 52, 59 og 77 kWh) har indtil nu startet på 329.995 kr. for udgaven Max+. Med Move+ til 309.995 kr. får man den samme lange rækkevidde 20.000 kr. billigere, og det væsentligste udstyr, man må undvære, er matrix-LED-forlygter, lysstribe mellem forlygterne og ekstra tonede bagruder.
Den nye udstyrsvariant har stadig 20″ alufælge, adaptiv fartpilot, bakkamera, nøglefri betjening, varme i rattet, trådløs smartphoneopladning, 12,3″ infotainment med navigation og meget andet.
Der er flere penge at spare med den større ID.4. Den populære ID.4 Style+ med 77 kWh sælges til 379.995 kr., hvor den nye ID.4 Move+ med samme batteristørrelse kommer ud til 339.995 kr.
Besparelsen på 40.000 kr. er mærkbar, men igen ryger der ikke voldsomt meget udstyr ud af bilen i forhold til Style+. De adaptive matrix-LED-forlygter og lysstriben foran mangler, og i stedet for 360 graders kameravisning er der 180 graders bakkamera. 19″ alufælge, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, varme i rattet og meget andet er standard. Det største tab er nok, at den elektriske betjening af bagklappen mangler.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.