XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er en XPeng G6 på billederne. Hvad er der specielt ved det? Kigger man lidt mere intensivt på billederne (og kan man huske, hvordan en G6 faktisk ser ud), vil der alligevel være ting, der stikker ud. På bagsmækken er der en lille spoiler. Er der måske også noget med fronten, der ikke ser ud, som det plejer?
Det er ingen gåde, hvorfor G6 på billederne ser anderledes ud end den, XPeng sælger i Danmark; der er tale om en opgraderet og let faceliftet G6, som XPeng har præsenteret i Kina, hvor den også allerede er kommet til salg.
Læs også: Spar 130.000 kr. på XPeng P7
Det kinesiske bilmærke er gået efter at fjerne nogle kritikpunkter ved den mellemstore elbil, men de har også gjort den bedre på punkter, hvor den i forvejen var god.




Opladning med op til 451 kW
Opladning af G6 er en af de ting, vi ikke har kritiseret. Det var der ingen grund til, for den kan trække omkring 280 kW ved en DC-lynlader, hvor mange biler fra konkurrenterne ligger på det halve eller kun lidt over det halve.
Men XPeng har givet den gas, så G6 kan udnytte nogle af de rigtig hurtige ladere, som særligt findes i Kina. Varianten med 282 hestekræfter, baghjulstræk og batteri på 80,8 kWh kan lade med op til 451 kW, som er helt uhørt i forhold til nuværende elbiler på det danske marked.
Noget vi til gengæld har kritiseret flere gange, er køreegenskaberne. G6 har måske nok været mere komfortabel end den nu udskiftede Tesla Model Y, men den har ikke været god: G6 føles tung, ikke helt afslappet i affjedringen – og styretøjet er så let og ligegyldigt, at det er nok bare at kigge på rattet, for at bilen skifter retning.
Ifølge Car News China, som har prøvet den faceliftede G6, er affjedringen nu mere komfortabel og mere kontrolleret, og styringen giver mere respons.




Interiøret ser dyrere og mere lækkert ud
Efter G9 blev introduceret og fik succes i Danmark, var det nærliggende at tro, at G6 ville få et lige så lækkert interiør. Men sådan gik det ikke. Som G6 sælges i Danmark lige nu, har den et sterilt og ikke udpræget luksuriøst interiør, og støjniveauet i kabinen er forholdsvis højt.
Det overordnede design er grundlæggende som før, men der er masser af detaljer og ombygninger. Instrumentpanelet ser nyt ud, og det bagerste af panelet “flyder” op mod dørene, hvor højttalerne sidder med et nyt design.
Bakspejlet er nu kamerabaseret, og der er kommet bløde materialer til de trådløse mobilopladere, hvor der før var billig plast. Massage i sæderne er nyt i forsæderne, og støjen skulle være reduceret med akustik-glas og mere støjdæmpning.
Mens der endnu ikke er meldinger fra XPeng omkring den faceliftede G6 til Danmark og resten af Europa, er det bare et spørgsmål om tid, før de danske G6-ejere vil få følelsen af at køre rundt i en forældet bil.