Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Kinesiske Xpeng har gennem længere tid ønsket at blande sig i salget af elbiler i Danmark, og i dag har mærket så lanceret sin danske hjemmeside – og åbnet op for reservation af deres elbil P5.
På hjemmesiden heyxpeng.com/dk kan man forhåndsreservere den elektriske sedan. Men som på stort set alle andre elbiler er der lang ventetid, og de første P5’ere lander først i fjerde kvartal. Det er, med andre ord, tidligst i oktober.
Bilerne reserveres og bestilles online, men i april åbner Xpeng en butik i Axel Towers midt i København, hvor man både kan se bilen og få en prøvetur.
Som helt nyt og ukendt mærke i Danmark stiller Xpeng sig med en rummelig sedan, som er større end biler som Tesla Model 3 og BMW i4. P5’eren er 481 cm lang og kører med forhjulstræk – som de billigste udgaver af Polestar 2.
Elmotoren har en ydelse på 208 hk, og batteripakken har en kapacitet på 66 kWh. Det giver en officiel rækkevidde på 465 kilometer.
LÆS OGSÅ | Duel: MG Marvel R møder Kia EV6 (og Korea er langt foran Kina)
P5 er udstyret med kameraer og store skærme – overvæld kunderne med teknologi og prangende udstyr, lader det til. Den digitale instrumentering er på 12,3″, mens infotainmentskærmen er større endnu med 15,6″. Online-opdatering af bil og system er tilgængeligt, og masser af sikkerhedsudstyr er standard.
Xpeng introducerer senere den større model P7. Vi har endnu ikke prisen på hverken P5 eller P7.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.