Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

DUEL: Kia EV6 møder MG Marvel R (og Korea er langt foran Kina)

Kia EV6 er en af de mest omtalte elbiler lige nu, og vi tester den koreanske elbil i en skarp version med 325 hk, firehjulstræk og GT-Line-udstyr. Men den er ikke alene, for med i testen er også den kinesiske MG Marvel R. Som Performance har den 288 hk og firehjulstræk

TEKST OG FOTO Morten Bek

Det er mere og mere sjældent, jeg står overfor en ny bil, som er decideret dårlig. Engang var det ret normalt. Jeg kunne ikke andet end tage mig til hovedet efter en tur på Jyllandsringen i Hyundai Atos Prime for mange år siden. Ikke at jeg behøvede banen for at finde ud af, den komisk smalle Hyundai var en spand.

I samme skuffe, eller spand, ryger også biler som Kia Magentis, Peugeot 206+, den første Dacia Duster og egentlig også den gamle Land Rover Defender.

Jeg er romantisk anlagt, endda også nostalgisk, men jeg kunne aldrig nogensinde tænke mig at kalde den gamle Defender for fed. Jeg trak på skuldrene, da den udgik i 2016. Og jeg nærmest jublede, da jeg kørte den nye første gang i 2020.

Forbløffende god mod pinligt ringe

Det var et sidespor. Atos og Duster ligger i fortiden, og mange virkelig dårlige biler har jeg ikke kørt siden. Men så kommer den mandag, hvor jeg efter en uge kører af sted i en hvid Kia EV6 GT-Line med 325 hk for at hente en MG Marvel R Performance med 288 hk til denne duel. Den ene af de to er en decideret og, så godt som fra ende til anden, en dårlig bil.

Hvis du er stødt på noget, jeg har skrevet eller sagt om Kia EV6, så ved du, jeg har overhældt den koreanske elbil med ros. Så EV6 er ikke den dårlige bil i denne duel. Den forbløffende ringe bil i duellen er den kinesiske MG Marvel R.

Lad mig gå i detaljer og forklare hvorfor. Der er mange detaljer, og der er mange forskelle mellem de to asiatiske elbiler. Det mest forbløffende er, hvor godt Kia får næsten alt i og omkring EV6 til at virke – og hvor pinligt ringe MG har tilladt sig at gøre Marvel R.

Kinesisk “højteknologi” mod koreansk know-how. Der er voldsom forskel på MG Marvel R og Kia EV6, og det er langt mere end designet, der er forskelligt

Marvel R: Så har vi set den LED-stribe

Jeg vil holde mig 99,9 procent fra at kommentere på designet. Kia EV6 og MG Marvel R er begge produkter af crossover-manien, men på hver sin måde. EV6 lav og bred, Marvel R højere. Jeg kan sige, at den hvide EV6 vækker opsigt i en grad, jeg kun oplever med ganske få nye biler. Langt færre øjne følger den lyseblå Marvel R.

Måske EV6 får al den opmærksomhed, fordi der er bred viden om, at det er en fed og god bil. Men det tror jeg ikke, der er. Endnu. Det er nok nærmere fordi, den har et design, som er mere muskelbil end kedelig elbil. Marvel R har en mere konventionel, klassisk SUV-form, men så meget mindre opsigtsvækkende er den egentlig ikke med sin spidse front med tværgående LED-stribe.

LÆS OGSÅ | VIDEO: Her er den bedste udgave af Kia EV6

Er det bare mig, eller er den lysstribe allerede ved at virke gammel? Den var sjov, da den kom på Mercedes-Benz EQC, men nu er den på alle elektriske Benz’er, på en masse biler fra Volkswagen og hos andre mærker.

Alt det, der gør Marvel R til en dårlig bil starter med førerpladsen. Wow, den ser imponerende ud, den enorme touchscreen. Næsten 20”! Netop. Den ser imponerende ud, for den er et mareridt at samarbejde med, og den står for et utal af ting. Klimakontrol, sikkerhedssystemer, EV-overvågning…

Den reagerer sporadisk på tryk, og nogle menuer er oversat så uforståeligt fra kinesisk, at jeg kan være meget i tvivl om formålet er, at jeg sender personlige oplysninger til Det Kommunistiske Parti.

De el-justerbare forsæder kan indstilles i alt for få trin, så jeg sidder altid som om, jeg er ved at blive skubbet ned til pedalerne. Instrumenteringen med procentvisning af kræfter er kun lidt bedre end infotainmentsystemet. Testbilen er, finder jeg senere ud af, en tidligt produceret model. Jeg har ikke kørt en ny bil i 10 år, der knirker, knager og vrider sig så meget. Lad det være en advarsel til Marvel R-kunder. Gennemgå den nye bil, inden I kører fra forhandleren.

Men pas på, når I kører fra forhandleren. Går turen direkte på motorvej, så hold for alt i verden FAST i rattet – så fast, at fingrene bliver blå. Med sporassistent og advarselssystemer oplever jeg utallige gange, at bilen flår i rattet for at undgå at køre over optrukne linjer, der ikke er der. Ikke små nøk, ikke små ryk. Rattet bliver flået, og det er skræmmende.

LÆS OGSÅ | TEST: MG Marvel R er for godt et tilbud

Motorvej er i det hele taget et slemt sted for Marvel R. På ingen måde, fordi den ikke kan følge med. Den har trods alt 288 hk, som kommer fra to elmotorer, og den stormer fremad. Bilen er ikke i balance, men den er hurtig. Den er også ude på at tømme batteriet, så man tror, det er løgn. Rækkevidden er officielt sat til kun at være 370 kilometer på en opladning (og den må maksimalt lade med grinagtige 92 kW), og det er ikke meget for en batteripakke på 70 kWh.

Med 120 km/t suger Marvel R strøm ud af batteriet som en bjørn ude af vinterhi æder honning. Uden hæmninger, uden nåde. Min oplevelse er, at for hver kørt kilometer mister jeg 3 kilometer rækkevidde. Jeg har kke kun angst for sikkerhedssystemerne i Marvel R, men også for ikke at nå hjem.

LÆS OGSÅ | TEST: MG ZS EV er blevet bedre, men prisen er skudt i vejret

Marvel R er tung og dvask i køreegenskaberne, og affjedringskomforten er kun god, når vejen også er det. Styretøjet er syntetisk, der er ingen one-pedal-kørefunktion, og selv om den er veludstyret, er prisen alt, alt for høj for et produkt fra en ukendt producent. 360.000 kr. for den billigste med en elmotor, 390.000 kr. for Performance-modellen med 288 hk og firehjulstræk. Det bliver et rungende nej tak. Marvel R har flere dårlige sider og endnu dårligere løsninger, end jeg kan komme i tanke om.

EV6: En elbil, der er til at stole på

Kia EV6 GT-Line er dyrere endnu. 445.000 kr. er mange penge. Men med 325 hk har den flere kræfter end Marvel R, og den høje pris skyldes faktisk kun det meget omfattende GT-Line udstyr med 20” hjul og sort-hvide-sædebetræk. Hvis det alligevel ikke er din kop mokka, så får du præcis samme drivlinje – 325 hk, to elmotorer og firehjulstræk – til 380.000 kr. for basisudgaven EV6.

En Upgrade-udgave med el-betjent bagklap, auto-klap-ind-og-ud-dørhåndtag, varme i bagsædet og meget andet koster 415.000 kr.

LÆS OGSÅ | Køb din nye elbil uden leveringstid

Men EV6 er på ingen måde IKKE 445.000 kr. værd. Det er svært, meget svært, at finde løse ender og dårlige løsninger i den muskuløse Kia. Jeg ved ikke, hvornår testbilen er produceret, og om det er tidligt i forhold til kundebiler, men den er bankbokssolid og der er kun en lille mislyd omkring midterkonsollen. Indtil jeg finder ud af, at mine nøgler ligger under vandflasken i kopholderen. Væk med dem, væk med mislyden.

Her er der også el-betjente forsæder. Men her er der virkelig gode, og de kan justeres på langt flere måder, så jeg sidder godt. Med udsigt til to store skærme, som måske ikke er prangende i layout, men desto mere prangende, når det kommer til processorhastighed og menustruktur. I EV6 kan jeg slå det helt udmærkede sporassistentsystem fra ved at trykke på en knap i rattet, og jeg kan nemt tænde for sædevarmen på et panel. Som det bør være.

Jeg havde en mistanke om, at den forholdsvis stramt affjedrede EV6 ville være for stram med GT-Line-udstyr og 20” hjul. Det er den ikke. Den slår sig aldrig så meget i de store hjul, når den møder huller, dæksler eller bump, at det gør noget. Det absorberes, fordi bilen er vridningsstabil og affjedringen fast, men ikke for fast.

EV6 har et styretøj, der er til at stole på, og sportslige tendenser håndteres meget bedre her end i Marvel R. Men sport er der ikke sådan rigtig tale om. EV6 med 325 hk er en moppedreng på 2,1 tons.

Alligevel får man meget ud af batteriet. Lidt større end i Marvel R med 77,4 kWh. Men omkring 7 kWh i forskel burde ikke give en forskel i officiel rækkevidde på 114 kilometer – som udbygges til 136 kilometer, hvis man fravælger GT-Line-udstyret til EV6.

LÆS OGSÅ | GUIDE: Sådan forsikrer du din elbil

EV6 er fantastisk på motorvej. Den er stabil, både hvad angår retningssans og styretøj. Den er mere støjsvag og afslappet, men ikke upræcis. Den har tydeligvis også batteriteknologi, som er MG’ens stærkt overlegen. Hvor MG’en suger og suger, nipper Kia’en mere. Med 120 km/t er forbruget moderat, og jeg kan i langt højere grad stole på, at 1 kilometer kørt betyder omtrent 1 kilometer skåret af rækkevidden.

LÆS OGSÅ | ELEKTRISK LEKSIKON – En ordbog for elektrificerede biler

Hvis man kan nøjes med 229 hk (med baghjulstræk), får man EV6 med samme store batteripakke og næsten komplet udstyrsniveau til 390.000 kr. – eller med næsten-næsten komplet udstyr til 355.000 kr. Til den priser er EV6 ikke bare en gennemført, lækker og meget attraktiv elbil – den er et fund.

EV6 er kun med til at udstille, hvor ringe en bil Marvel R er. Men Marvel R kan sagtens vise det i kraft af det, den er – og ikke er. Den har ingen chance mod sin stærke konkurrent. Nu jeg tænker over det, så vil jeg anbefale, at man tænker sig rigtig grundigt om, før man køber en Marvel R. Der er bedre biler at få næsten alle andre steder. Nok ikke en brugt Hyundai Atos Prime, men mere kan også gøre det.

Specifikationer

Kia EV6 AWD GT-Line

Motor: To elmotorer

Ydelse: 325 hk/605 Nm

Batteristørrelse: 77,4 kWh

Opladningskapacitet: Op til 350 kW 

0-100 km/t: 5,2 sekunder

Tophastighed: 188 km/t

Forbrug: 18 kWh/100 kilometer

Rækkevidde: 484 kilometer

Mål (L/B/H): 468/188/155 cm

Bagagerumsvolumen:
510-1.300 liter

Pris: 444.900 kr. (EV6 fås fra 329.900 kr.)

Specifikationer

MG Marvel R Performance

Motor: To elmotorer

Ydelse: 288 hk/665 Nm

Batteristørrelse: 69,9 kWh

Opladningskapacitet: Op til 92 kW

0-100 km/t: 4,9 sekunder

Tophastighed: 200 km/t

Forbrug: 20,9 kWh/100 kilometer

Rækkevidde: 370 kilometer

Mål (L/B/H): 467/192/162 cm

Bagagerumsvolumen:
357-1.396 liter

Pris: 389.999 kr. (Marvel R fås fra 359.999 kr.)


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.