Test: Ligegyldig Lexus
Lexus UX er en ældre hybridbil, der trods flere hestekræfter end tidligere kæmper en hård kamp for at være relevant og klare sig mellem stærkere modeller.
Tekst: Esben Skrumsager | Foto: Esben Skrumsager og Lars Kristensen | d. 11. februar 2019
Tesla flytter grænser. Den første model – en lille åben sportsvogn i form af Tesla Roadster – illustrerede på bedste vis en af elbilens store styrker i form af nærmest uvirkeligt hurtig acceleration. Model S brød grænser for rækkevidde og gjorde det muligt at køre elbil med stil. Og med Model X demonstrerede Tesla, at en elbil ikke behøver være en kompakt og ukomfortabel bil, der er begrænset til at holde sig inden for bygrænsen.
SE OGSÅ | Video: Sådan er det at køre på skiferie i en Tesla Model X
Med Model 3 tager den amerikanske virksomhed dog det helt store skridt på vejen mod et egentligt gennembrud for elbilen. Tesla Model 3 har allerede taget det amerikanske marked med storm, og netop nu er de europæiske modeller på vej til de højglanspolerede showrooms.
Leveringerne – også til de første danske kunder – begynder i denne uge, men på Bilbasen har vi som nogle af de første allerede fået muligheden for at teste den lille elbil med de store ambitioner. Her kan du komme med bag rattet på den første tur.
Selvom billeder af bilens minimalistiske interiør har været mange, er det alligevel en overvældende oplevelse at sætte sig ind i førersædet på Tesla Model 3. Den store skærm suger opmærksomheden til sig som en høj blondine i en kinesisk provinsby. Og fraværet af instrumenter såsom speedometer og kørecomputer bag rattet er en angstprovokerende oplevelse. Næsten som hvis du skulle flyve i et fly uden vinger.
Kun vinduerne, dørene og havariblinket har fået tildelt egentlige knapper. Ellers er kabinen nærmest renset for mekaniske elementer. Alt er integreret i skærmen. Og det er vitterligt alt. Lige fra navigation og opsætning af køreprogrammer til indstilling af sidespejle og åbning af handskerummet.
Jo, alt er i skærmen. Og det kræver tilvænning. Også mere tilvænning, end jeg kan nå på et enkelt døgn med bilen. Men det kan sikkert lade sig gøre, og jeg er bestemt ikke afskrækket af den minimalistiske opsætning.
LÆS OGSÅ | 8 ting der var bedre i gamle dage
Med en bilnøgle installeret på min smartphone, får jeg adgang til bilen og en lang række af dens funktioner. Som at varme kabinen op inden afgang, at planlægge opladning eller spore bilen, hvis det kniber med at finde den. Og vigtigst af alt i denne sammenhæng; at låse den op og starte bilen. Så lad os komme afsted.
Accelerationen i Tesla Model 3 er i en liga, som de fleste sportsvognsejere kun kan drømme om. Relativt uproblematisk stikker Telsa fra 0 til 100 km/t på bare 3,5 sekunder. Fra en kraftfuld elmotor – eller som i denne udgave to kraftfulde elmotorer – sendes energien effektivt ud til alle fire hjul. Og accelerationen stopper først på den nervepirrende side af 250 km/t.
En sådan præstation kan nemt give en forventning om, at resten af bilens køreegenskaber så er tilsvarende sportslige. Men det er ikke tilfældet. Styretøjet har ikke den direkte respons, og affjedringen er ikke lige så raffineret, som du vil eksempelvis vil opleve i en dynamisk premiumbil,
Men det er okay. Ved nærmere eftertanke er det vel sådan, det bør være. For hvis Tesla Model 3 skal levere det store gennembrud, skal den jo være et reelt bud på din næste familiebil. Så selvom den er hurtig, må den ikke være så hård, at bumpene på ungernes skolevej er som nyrestød fra Mikkel Kessler.
TIL SALG | Søg efter Tesla Model S på Bilbasen
Det kræver en omstilling af en traditionel bil-hjerne at acceptere, at hurtig acceleration ikke nødvendigvis behøver at hænge sammen med sportslige egenskaber, men med den præmis på plads må Tesla Model 3 siges at være en velkørende og relativt komfortabel oplevelse.
Man skulle være et skarn, hvis man fik stillet en potent elbil til rådighed, og man så ikke benyttede lejligheden til at teste accelerationen. Så på motorvejen nord for København får Tesla Model 3 lov til at strække ben. Og det går stærkt. Men det sluger også strøm. Så selvom denne første tur i bilen ikke ligefrem har fokus på at teste den reelle rækkevide, lader jeg speederen slippe måtten i bunden af bilen og fortsætter nordpå med blød hat.
Testbilen er topudgaven af Model 3 – en såkaldt Long Range Performance – med en teoretisk rækkevidde på 530 kilometer. Ved afgang fra indre København var der 82 procent strøm tilbage på batteriet. Under en frokost på Helenekilde Badehotel i Nordsjælland fik bilen et moderat skud strøm. Her tilbydes nemlig såkaldt destination charging, hvor du kan lade gratis op, mens du enten spiser eller overnatter på hotellet. Butikker, restaurationer og hoteller med dette tilbud kan alle findes i Tesla-applikationen på din smartphone.
Med cirka 10% mere strøm på batteriet fortsætter vi vestpå, hvor den lille færge i Hundested sørger for tørskoet overfart til Rørvig på den anden side af fjorden.
Turen fortsætter ned langs fjorden, rundt om Holbæk, gennem Roskilde og via Køge tilbage mod hovedstaden. Tesla-applikationen på min telefon angiver, at der med dagens ekspedition er røget 250 kilometer på tælleren. Men batteriet er også dalet fra 82 til mindre end 20 procent.
Det er således et stykke op til den teoretiske rækkevidde på den pæne side af 500 kilometer. Men til bilens forsvar skal det siges, at dagens kørsel er foregået i koldt og fugtigt vintervejr, og en reel rækkevidde på op mod 400 kilometer er bestemt ikke urealistisk. Men det må en senere og mere grundig test af rækkevidden gøre os klogere på.
En lang rækkevidde koster. Det samme gør den svimlende acceleration. Vil du have toppen af poppen – som testbilen må siges at være – skal du slippe ca. 580.000 kroner. Men hvis mindre kan gøre det, kan du lige nu bestille en Tesla Model 3 med ”long range” fra rundt regnet 470.000.
Som med så mange andre aspekter i tilværelsen, belønner tålmodighed sig. Og Tesla Model 3 er ingen undtagelse. Senere introduceres nemlig også udgaver med mindre batteripakker, og det sænker naturligvis prisen yderligere. Du kan se priserne på Tesla Model 3 her.
Finansiering af Tesla Model 3
Tesla tilbyder finansiering af Model 3 mod en udbetaling på knap 165.000 kroner. Herefter koster den ca. dig 3.500 om måneden i 8 år.
Det mere end det gennemsnitlige bil-budget hos en almindelig dansk bilejer, men her er det trods alt værd at tage i betragtning, at du potentielt set kan spare mange penge ejerafgift og brændstof, så når regnestykket gøres op, er prisen bestemt ikke uattraktiv.
Leasing af Tesla Model 3
Bilejernes organisation, FDM, tilbyder leasing af Model 3 Long Range for 7.995 om måneden. Med i pakken får du 16.000 kilometer årligt, mens førstegangsydelsen lyder på 15.990.
Lexus UX er en ældre hybridbil, der trods flere hestekræfter end tidligere kæmper en hård kamp for at være relevant og klare sig mellem stærkere modeller.
Foruden gode køreegenskaber står MG4 i dag uden de store salgsargumenter i et hajfyldt lavprisfarvand – på trods af en nylig opdatering.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.