Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Af: Simon Hallenslev / d. 5. marts 2020
Den store bilmesse i Geneve er aflyst! Det sker først og fremmest fordi, at arrangørerne er bange for smitterisikoen af coronavirus, Covid-19.
Før den officielle aflysning havde flere store bilproducenter, heriblandt Toyota, annonceret at de var i mangel på mandskab forud for messen. Ligeledes grundet den hyppigt omtalte virus.
LÆS OGSÅ | 3x plug-in hybrid med lang elektrisk rækkevidde
At messen i Geneve ikke bliver til noget i år, giver også bilproducenterne en anden udfordring. Nyhederne de havde tænkt at afsløre på messen bliver nu skudt ud på internettet – nærmest på én gang fra alle producenterne.
Derfor er medierne i disse dage oversvømmet med nyheder. Nogle af nyhederne er ganske relevante mens andre omhandler konceptbiler, der er langt fra færdige.
I denne artikel tager vi de kritiske briller på og har udvalgt 10 bilnyheder, vi mener er interessante! Vi har også valgt én konceptbil; Hvis vi siger ‘grill’, kan du så gætte, hvilken vi mener?
Italienske Alfa Romeo har genoplivet et navn, de lagde i graven sammen med modellerne 156 og 147. Navnet er GTA, og det forpligter. Flere hestekræfter og et hårdere udseende er nøgleordene.
Det lever den nye Alfa Romeo Giulia GTA helt op til! Den får et aggressivt spoilersæt, stor hækvinge og skålsæder. Derudover har den været på slankekur og tabt 100 kg, mens ydelsen er skruet 30 hk op, fra 510 hk i Giulia Quadrifoglio til 540 hk i Giulia GTA.
Den tredje generation Audi A3 som vi kender den, blev introduceret til bilmessen i Geneve i 2012. Det var derfor på høje tid, at der kom en ny generation af den populære Audi, og den ligner … sig selv?
Man kan ikke klandre Audi for at være drastiske i deres designopdatering. Til gengæld lover de mere plads og en stor modernisering af kabinen, hvor skærme og systemer tages fra Audis større modeller. De motorvarianter, der er tilgængelige ved lanceringen, er en 1.5 TFSI med 150 hk og en 2.0 TDI med 150 hk. Vi tester den nye Audi A3 senere på måneden.
Den første rigtige Cupra kommer til at hedde Formentor. Det er den første rigtige Cupra da det er den første bil, der er designet alene til Cupra-mærket, og ikke originalt til Seat. Cupra Leon og Cupra Ateca startede begge deres liv som Seat.
Til at begynde med får du to motorvarianter: En grøn og en knap så grøn. Den grønne bliver en plug-in hybrid med 242 hk fra en 1,4-liters benzinmotor og en elmotor. Den knap så grønne er en 2-liters benzinmotor uden dikkedarer, der leverer 306 hk.
Verden bliver en fransk flagskibssedan rigere, når de første DS 9 rammer landevejene. Det bliver spændende, om DS 9 bliver en succes, der kan konkurrere med biler som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, eller om det bliver en historie som de store, men knap så populære, franske luksussedaner; Citroën C6 og Peugeot 607?
DS 9 bliver udbudt i tre forskellige benzinhybridvarianter med henholdsvis 225 hk, 250 hk og 360 hk. Hvis ikke du er til hybridbiler, kan du få en almindelig 4-cylindret benzinmotor på 1,6 liter med 225 hk.
Oplever du også, at det kan være trættende at køre langt i din Koenigsegg Agera-R? Heldigvis har Koenigsegg lyttet til dine frustrationer og præsenteret mærkets allerførste Grand Tourer. Fartglade er de stadig deroppe i Ängelholm, så Gemera får 1.700 hk.
Den slags kræfter hives ikke ud af en stor V8’er, som Koenigsegg ellers plejer. Nej, det er en 3-cylindret benzinmotor, der alene yder 600 hk, og så får hjælp fra elmotorer til de resterende 1.100 hk. De lover fire kopholdere, sidde- og bagageplads til fire personer, en 0-100 tid på 1,9 sekunder og en topfart på omkring 400 km/t.
Sløret er løftet for det facelift, den store Mercedes E-klasse får i løbet af 2021. Som billedet måske illustrerer, bliver den strammere at se på med et sæt smallere forlygter med fuld LED-lys samt en ny grill. I kabinen får den to 12,3″ skærme og en touchpad i centerkonsollen, ligesom andre nye Mercedes-modeller har det.
Generelt får 2021 E-klassen alskens nye sikkerhedforanstaltninger og -systemer, mens plug-in hybridversionen E350e, er den, der får den største motormæssige overhaling. En 2-liters benzinmotor og en 90 kWh elmotor yder tilsammen 315 hk.
Endelig er der igen en dugfrisk flagskibsmodel fra genierne i Stuttgart. I den nye Porsche 911 Turbo S bliver du fri for hybridsystemer, og får i stedet serveret en 3,8-liters boxermotor med hvad der højest sandsynligt bliver en kæmpemæssig turbo. I hvert fald siger Porsche, at den nye 992 Turbo S kommer til at yde 641 hk.
Det er det højeste spring i ydelse, Porsche nogensinde har præsteret i deres turboudgaver. Helt præcist får den 69 hk mere end den tidligere 991 Turbo S. Porsche lover ligeledes, at den nye bliver 0,2 sekunder hurtigere til 100 km/t med en acceleration på bare 2,7 sekunder.
Seat er klar med en ny generation Leon. Det var ikke den største overraskelse, at der ville komme en ny Seat Leon, da den er bygget på samme nye MBQ-platform som den nye Golf, du sikkert har hørt om. Hvis ikke, kan du se Berner teste den nye Golf 8 her.
Den nye Leon er længere, bredere og lavere end den udgående generation, og får naturligvis en masse nye systemer og features. Heriblandt trådløst Apple CarPlay. Vigtigere er dog, at Leon også vil blive udbudt som eHybrid med 1,4-liters benzinmotor og en 13kWh batteripakke, som tilsammen yder 201 hk.
Det er alligevel lidt siden, at Skoda annoncerede deres nye generation Octavia. Til bilmessen i Geneve havde de dog et kort mere i ærmet, som de altså selv hiver op ad hatten nu: En ny sportslig vRS-variant!
RS-udgaverne af Octavia har af flere generationer budt på lidt ekstra sjov og ballade, uden at gå på kompromis med pladsen. Og det er lidt samme opskrift, Skoda har kørt efter. Nu bliver den bare grønnere. Skoda Octavia vRS iV bliver en plug-in hybrid med en 1,4-liters turbobenziner, der skal arbejde sammen med elmotoren på 114 hk. Den samlede ydelse ender på 242 hk, som får dig og familien fra 0 til 100 km/t på respektable 7,3 sekunder.
Støvet har først lige lagt sig efter nyheden om den nye Golf 8, før de hos VW nu præsenterer de sportslige udgaver af den evige folkefavorit. Golf GTI får en 4-cylindret turbobenziner på 2 liter, der yder 245 hk. Du får selv lov til at vælge mellem en 7-trins DSG-gearkasse eller en 6-trins manuel.
Golf GTE opretholder de sunde hybridtakter på denne liste og får en 4-cylindret benzinmotor på 2 liter, der yder 150 hk, som parres med en 115 hk elmotor. VW lover en rækkevidde på 60 km og en tophastighed på 130 km/t på ren el. Golf GTD får en 4-cylindret dieselmotor med 200 hk.
Kunne du gætte, hvilken bil vi mente, da vi skrev ‘grill’? Hvilken anden kunne det være, end BMW i4 som allerede bliver udsat for en god portion internetmobning på grund af den koloenorme kølergrill.
Selvom det er svært, forsøger vi for en stund at ignorere køleren. BMW siger selv, at den kommende i4 får en 80kWh batteripakke, der skal give en WLTP-rækkevidde på 600 km. Derudover lover de 530 hk og en sprint til 100 km/t på omkring 4 sekunder. Det bliver spændende at se, hvor meget af udseendet såvel som præstationerne, der bliver virkelighed.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.