ElbilerKlassikere

De 10 mest geniale klassikere som elbil

Kan du undvære lyden fra forbrændingsmotoren, er der masser af muligheder for at køre klassisk bil på strøm. Her er de 10 mest geniale elektriske klassiske biler lige nu.

Tekst: Nikolaj Karlshøj / Foto: PR / Dato: 4. oktober 2021

Rugbrødet

Det ikoniske Folkevognsrugbrød fra dengang Vietnamkrig og atomkraft skulle bekæmpes med tjald og kærlighed, er i dag en eksklusiv vare på klassikermarkedet. Det amerikanske firma Zelectric har imidlertid skabt den ultimative hippieversion, hvor den 4-cylindrede boxermotor er byttet ud med en 115 hk elmotor, som kun giver endnu mere karma. Med en rækkevidde på omkring 140 km mellem hver opladning skal du dog have tålmodighed, hvis du påtænker den helt store roadtrip – men du kan til gengæld glæde dig over, at den elektriske ‘Microbus’ har plads til syv personer foruden opgraderet undervogn med servostyring også er udstyret med et state-of-the-art musikanlæg.

Spaghettiraceren

Alfisterne vil korse sig, men hvis du vil køre Alperne tynde eller ræse fra espressocafé til espressocafé med grøn samvittighed, så er denne Giulia GT fra Totem Automobili altså en ret tjekket løsning. Ikke bare er det en håndbygget efterligning af tressernes ikoniske Alfa Romeo Giulia GTA, baseret på en heftigt modificeret udgave af det originale chassis – den er også beklædt med et ultralet karrosseri i kulfiber, hvilket holder vægten på under 1.300 kg.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark Samt rækkevidde og pris

Mens originalen leverede op mod 250 benzinheste i de stærkeste varianter, så er Totem GT Electric udstyret med en brutal 590 hk elmotor samt launch control, så du når de første 100 km/t på under tre sekunder. Rækkevidden opgives til pæne 390 km – og i dette tilfælde skal du ikke undvære lyden. Skjulte højttalere sørger nemlig for at levere den skønneste støj á la en veltrimmet 4-cylindret racermotor!

Minien

Du kan allerede købe en eldrevet variant af Mini, men hvis du foretrækker den rendyrkede original fra dengang en Mini rent størrelsesmæssigt levede op til sit navn, så er London Electric Cars din redning. Firmaet med base i den britiske hovedstad har specialiseret sig i at konvertere velkendte klassikere til eldrift. Deres seneste Mini har fået byttet sin 30 år gamle benzinmotor ud med en topmoderne elektrisk drivlinje fra en Nissan Leaf. Grundet den begrænsede plads til batteripakken er rækkevidden beskedne 100 km, men som firmaet skriver på deres hjemmeside, så er den gennemsnitlige daglige køretur for indbyggere i London blot otte km…

Pagoden

Har du først investeret mange års surt sammensparede penge i en original Mercedes SL fra tresserne – af kendere kaldet for Pagoden – har du nok ikke ligefrem lyst til at flå hjertet ud af den. Dét er ikke desto mindre således det foregår hos britiske Hemmels, som er kendt for at restaurere og modificere de tyske klassikere, så du kan anvende dem på daglig basis.

LÆS OGSÅ | DUEL: Er Polestar 2 elbilen, der kan vippe Tesla Model 3 af pinden?

Med deres seneste kreation, Electric Pagode, tager de den imidlertid skridtet videre og bytter dens 6-cylindrede benzinmotor ud med en elektrisk drivlinje. Elmotoren kunne sikkert yde mere, end de 160 hk, som den er opgivet til, men ifølge specialisterne hos Hemmels er effekten bevidst holdt nede for at gøre præstationerne så autentiske som muligt. Resten af bilen ligner med al sin krom og læder en førsteklasses renovering af originalen – lige med undtagelse af ladestikket, naturligvis. Prisen begynder på lige under to millioner danske kroner.

Muskelbilen

Hvis du hører til dem, som mener, at nutidens elektriske Mustang Mach-E er en hån mod dens legendariske navnebror fra tresserne, så kan dén her version muligvis bringe dig i stødet. Det britiske firma Charge består efter eget udsagn af ingeniører med erfaring fra Formel 1 og en forkærlighed for klassiske sportsvogne, og deres elektriske Mustang kan være resultatet af en meget våd julefrokost. Det er svært ikke at falde for det brutale ydre, som giver referencer til den Fastback, som Steve McQueen brutalt afstraffer i filmen ‘Bullit’ fra 1968. I dette tilfælde er den benzinhungrende V8 imidlertid byttet ud med en elmotor med brutale 1.500 Nm, som sendes ud via alle fire hjul. I kabinen blandes retrostilen med et topmoderne infotainmentsystem med touchskærm. Produktionen er begrænset til 499 eksemplarer, og prisen starter på lige under 2,9 millioner danske kroner.

Limousinen

At luksus sagtens kan gå hånd i hånd med indsatsen for et bedre klima er dén her eldrevne Rolls-Royce Phantom fra 1961 et smukt eksempel på. Dels er der i sagens natur tale om genbrug, eftersom den 60 år gamle limousine har gennemgået en nænsom restaurering og fået nyt liv. Desuden er den store, tørstige klump af en doven V8 udskiftet med en emissionsfri elmotor, hvis kraftfulde og lydløse opførsel jo passer glimrende til den ekstravagante limousines komfortable fremfærd.

LÆS OGSÅ | 7 syrede elbiler fra biludstillingen i München

Idémanden er David Lorenz, en britisk entusiast og bilsamler, som gennem firmaet af samme navn forsøger at skabe en fremtid for nogle af fortidens smukkeste klassikere. Effekten er på typisk Rolls-manér ikke nærmere beskrevet, men den elektriske Phantom oplyses dog at være udstyret med et ekstraordinært stort batteri på 120 kWh, hvilket sikrer en rækkevidde på godt 480 km mellem hver opladning. Lorenz har i øvrigt hovedkvarter ved den britiske Formel 1-bane Silverstone.

Grillbars-raketten

I halvfjerdserne var der intet, som kunne skabe respekt foran den lokale grill, som en Opel Manta med brede fælge og rævehale på antennen. Den velformende sportscoupé fra Köln fik enhver ung mand med bundesligahår og dun på overlæben til at drømme sig væk fra sin knallert. Og den tyske actionkomedie, ‘Manta, Manta’ fra 1991 er en kitschet hyldest til modellen. Men kitsch er blevet kult, og således er det godt tænkt af Opel at kreere en elektrisk variant af ikonet.

SE OGSÅ | Berner er både glad og skuffet over den nye Opel Mokka

Manta GSe ElektroMOD har således en elmotor, der med 147 hk matcher præstationerne fra originalen. Og så er den gudhjælpemig også udstyret med en manuel gearkasse. Ikke fordi, at det er nødvendigt – men fordi, at det er sjovt. Eneste dårlige nyhed er, at du sandsynligvis aldrig får mulighed for at iføre dig læderjakke og stramme jeans og sætte dig bag rattet. Opel oplyser nemlig, at den elektriske Manta forbliver en showbil – men det gør den ikke desto mindre til en af de mest geniale eldrevne koncepter, vi længe har set fra en bilproducent.

Offroaderen

Intet signalerer eventyr som den originale Land Rover Defender. Og hvis du sætter pris på at komme ud og udforske naturen, så giver det jo også god mening at værne om den. Dét gør du med en E-Lander. Den sender dig over stok og sten helt emissionsfrit.

SE OGSÅ | Den korte Defender er en perfekt bybil til mudder

Den elektriske Defender er skabt af amerikanske E.C.D. Automotive, som i forvejen er kendt for deres eksklusive specialbyggede varianter af den britiske offroader. Ved hjælp af drivlinjen fra en Tesla har de nu skabt en elektrisk variant med 450 elektriske hk. Komplet med andre moderne features som ABS-bremser, traction control og et genvindingssystem, som opsamler strøm, når du bremser. Det 100 kWh store batteri skulle give dig en rækkevidde på op til 400 km. Og du har endda mulighed for at opgradere til 600 hk, hvilket får dig fra 0-100 km/t på omkring tre sekunder. I en Defender. Dén lader vi lige stå et øjeblik…

James Bond-bilen

Hvad mon verdens mest berømte hemmelige agent ville sige til en lydløs variant af sin ikoniske Aston Martin? Dén mulighed tilbydes faktisk af Aston Martin Works, som er den klassiske afdeling hos det britiske sportsvognsmærke. Her har man skabt en elektrisk (og meget omdiskuteret) udgave af en DB6 Volante for at demonstrere, hvordan man på grøn vis kan sikre, at fortidens skønheder ikke blot forfalder i mørke garager og museer.

LÆS OGSÅ | Træt af elbiler? Syntetisk brændstof fra Porsche er din redning

Og inden du kaster dine eder og forbandelser over dem, så er det værd at vide, at transplantationen har ladet sig gøre uden at bore ét eneste hul i bilen – hvorfor det også er muligt at konvertere det hele tilbage igen. Filosofien er desuden, at den elektriske drivlinje skal matche den originale på både vægt og effekt. Således at der heller ikke foretages ændringer på undervogn, bremser og styretøj. Aston Martin Works oplyser, at konverteringen er mulig på flere af mærkets klassiske modeller. Så hvis du ønsker at eje en oldschool Aston med en endnu mere opsigtsvækkende feature end katapultsædet i James Bonds’ firmabil, så ved du, hvor du skal henvende dig…

911’eren

Vi indrømmer gerne, at en 911 uden den raspende lyd af en boxermotor er helligbrøde på olympisk niveau. Men hvis det ikke kan være anderledes, så har hollandske Voitures extravert Design Lab gjort sig ret umage. Deres fortolkning af en klassisk 911 med ladestik i stedet for tankstuds tager udgangspunkt i den ægte vare – en restaureringsklar donorbil, som bliver strippet til det nøgne metal og bygget op med sans for detaljen. Byggeprocessen tager ni måneder, og undervejs byttes benzintanken ud med et 59 kWh stort batteri. Det sender strøm til en 258 hk og 700 Nm stærk elmotor bagerst. Standard er også klimaanlæg, servostyring, soltag og fartpilot. Konverteringen tilbydes både til de klassiske modeller fra 1964 til 1973 – og de mere moderne op til 1988. Priserne begynder på godt 2,2 millioner danske kroner – men så er der også fem års garanti.

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste evne forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen