ElbilerTest og anmeldelser

DUEL: Er Polestar 2 elbilen, der kan vippe Tesla Model 3 af pinden?

Polestar 2 er en af de mest omtalte elbiler siden Tesla Model 3 kom til. Men kan Polestar 2 leve op til omtalen på samme måde, som den populære Tesla Model 3? Vi sætter de to op imod hinanden her.

Af: Simon Hallenslev / d. 3. oktober 2021

Bilproducenterne står i kø for at give deres bud på en Tesla-basker. Der er da også kommet flere konkurrenter til bordet i form af VW ID.4, Skoda Enyaq og senest Hyundai Ioniq 5. Problemet er bare, at de alle er andre typer bil målt på højde og drøjde.

Vil du have et fikst sedan-alternativ til Tesla Model 3, er der kun én elbil på markedet, du kan vælge. Det er Polestar 2. Den er første skud på stammen fra Polestar, der er Volvos elektriske undermærke, og Polestar 2 bliver produceret i Kina, akkurat som de Tesla Model 3, vi kan købe herhjemme.

Indtil BMW i4 melder sin ankomst, er Polestar 2 den eneste regulære konkurrent til Tesla Model 3, og det store spørgsmål bliver naturligt, om Polestar 2 kan vippe Tesla Model 3 af pinden.

Testbilerne i tal

Til test har jeg Tesla Model 3 Standard Range Plus og Polestar 2 Long Range Dual Motor, der begge starter i 400.000 kr. Den svenske konkurrent er en motor rigere, hvilket giver firehjulstræk og en opgivet rækkevidde på 480 km mod amerikanerens 448 km.

Den testede Polestar 2 er udstyret med et batteri på 78 kWh, mens batteriet i den testede Tesla Model 3 har en kapacitet på 54 kWh. Polestar 2 vejer godt et kvart ton mere end Model 3: 2.113 kg versus 1.584 kg. Energiforbruget pr. 100 km. i Polestar er 19,3 kWh mod 14 kWh i Tesla.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Polestar har netop offentliggjort, at der i begyndelsen af 2022 kommer en billigere variant af Polestar 2 med én elektrisk motor, der kommer til at starte i 375.000 kr. Tesla Model 3 Standard Range Plus er den billigste variant, Tesla udbyder i dag.

Polestar 2

Long Range Dual Motor

Motor: To elmotorer

Batteristørrelse: 78 kWh

Ydelse: 408 hk / 660 Nm

0-100 km/t: 4,7 sek.

Tophastighed: 204 km/t

Forbrug: 19,3 kWh/100 km

Rækkevidde: 480 km

Ladekapacitet: 150 kW

Startpris: 399.000 kr.

Tesla Model 3

Standard Range Plus

Motor: Én elmotor

Batteristørrelse: 54 kWh

Ydelse: 325 hk / 420 Nm

0-100 km/t: 5,6 sek.

Tophastighed: 225 km/t

Forbrug: 14 kWh/100 km

Rækkevidde: 448 km

Ladekapacitet: 170 kW

Startpris: 399.990 kr.

Tæsk til Tesla

Lad os starte i kabinen – her er der stor forskel på de to. I Polestar 2 sidder man højt, og i Tesla Model 3 sidder man lavt. Ironisk nok er det dog i Tesla Model 3, man får det bedste udsyn, fordi vinduespartierne er store med godt udsyn. I direkte sammenligning er forskellen ret markant, og jeg kommer i Polestar til at føle mig klemt lidt inde i den mørke kabine. Ingen af de to vinder priser for udsyn af bagruden, der er ret ringe i begge biler.

SE OGSÅ | VIDEO: Kan Hyundai slå VW? Vi sætter Hyundai Ioniq 5 op mod VW ID.4

Hvis der er noget, Volvo kan finde ud af, er det at bygge sæder – og den egenskab har de ført videre til Polestar. Støtten i forsæderne er virkelig god i Polestar, der får Teslas sæder til at føles som din mormors chesterfieldsofa. Og sæderne er kun første lussing i en seriøs omgang kvalitetstæsk til Tesla.

Tesla er kommet efter materialekvaliteten i nyeste Model 3, men i sammenligning med Polestar 2 er den intet match. I Polestar 2 får man en kabine som i en tung tysker, fordi materialerne er velvalgte og velsammensatte helt uden knirken. Overfladerne i Model 3 er i grunden ret fine at røre ved, men det er ikke svært at fremprovokere knirkelyde, hvilket er en god indikator for samlekvaliteten.

Opsætningsmæssigt er det smag og behag, hvor Polestar er konventionel, mens Tesla er gennemgribende minimalistisk. Her er amerikaneren mere skandinavisk i sit designudtryk end skandinaven selv.

Polestar har af umiskendelige årsager kun udstyret bilen med én kopholder. Det er irriterende, og målt på generel opbevaringsplads i kabinen, er der meget spildplads omkring midterkonsollen i Polestar, mens den seneste 2021-Model 3 giver oceaner af plads. I Model 3 er to let tilgængelige og trådløse opladningspladser til smartphones, to kopholdere og en massiv brønd, hvori man kan smide alt sit habengut.

En amerikansk systemkamp

De fleste funktioner i begge biler styres gennem to krystalklare infotainmentskærme på 11,15-tommer i Polestar 2 og 15-tommer i Model 3. Bag skærmene findes to vidt forskellige systemer, hvorimellem der skal udkæmpes en amerikansk kamp. For hvor Tesla længe har siddet tungt på tekniktronen, har Polestar tilkaldt assistance fra Google.

LÆS OGSÅ | TEST: Ny Tesla Model 3 er bygget i Kina og fortsat i front

Selvfølgelig har Google skuldret opgaven godt og leveret et system, der er såvel intuitivt som overskueligt. Fordi det tager udgangspunkt i et Android-system, kan man hente nyttige apps til systemet som Easypark og Spotify, ligesom der er forlydender om, at Netflix også kommer til, hvilket hidtil har været et unikt es i Teslas ærme. Overskueligheden gør, at man i Polestar ikke behøver være en tech-haj for at bruge det.

En tech-haj skal man til gengæld være for at navigere komfortabelt i Tesla-systemet. Er man gadget-glad, er der omvendt også en verden af muligheder bag den 15-tommer store skærm. Set alene på gadget-fronten og de mange sjove funktioner, får den Google-systemet til at fremstå noget konservativt.

Jeg tillader mig at forholde mig neutralt i den amerikanske kamp, fordi det igen bliver et spørgsmål om smag og behag. Alt i Tesla er gemt væk i en undermenu, og hvis man hverken er tech-stærk eller gadget-glad, kan det blive bøvlet, mens Google-systemet er lettere at gå til men også mindre spændende. Redaktør Jacob Dalby hælder til Polestar og jeg selv til Tesla – så det må være uafgjort.

Tesla kan selv

Mindre kamp er der på assistent- og sikkerhedssystemerne. Her brillerer Tesla Model 3, og af samme årsag har den fået rigeligt med ros siden lanceringen i 2017. Den adaptive fartpilot er sømløs og fremadsynet til en grad, hvor de færreste konkurrenter kan være med. Komplet selvkørende er den dog ikke.

LÆS OGSÅ | VIDEO: Polestar 2 – den første elbil fra det nye Polestar

Assistentsystemerne i Polestar 2 er mere konservative og konventionelle. Både adaptiv fartpilot og vognbaneassistent er okay uden at være banebrydende. På de selvkørende elementer, hvor Polestar 2 forsøger at klare styringen selv, er svenskeren sat noget tilbage sammenlignet med amerikaneren.

Sedanskærmydsler i kabinen

Prisen for at køre sedan betales af bagsædepassagererne, hvor de hældende taglinjer gør sit indhug i pladsen til hovedet. Hovedpladsen er særligt begrænset i Polestar 2, og er man vertikalt velsignet til den anden side af 1,80 meter, nærmer frisuren sig tagbeklædningen. Her efterlades en kende mere hovedplads i Model 3.

Til gengæld har Polestar lavet en fordybning i batteriet bagtil, så at fødderne kommer længere ned og baglåret kan hvile på sædet – modsat Tesla, hvor batteriet fylder i bunden. Den høje benposition i Model 3 løfter lårbasserne fra siddehynden og kan få bentøjet til at sove på længere ture.

I bagagerummet er de to tæt matchet med 405 liter i Polestar 2 og 425 liter i Model 3. Europæisk fornuft betyder dog, at bagruden åbner med i Polestar 2. Det giver betydeligt bedre adgangsforhold end i Model 3, hvor kun den lille bagklap åbner og gør det bøvlet at bakse en barnevogn ind. Bagagerummet er desuden klogt indrettet i Polestar med holdere, surringskroge og elastikker, hvor Teslas blot er et mørkt og uinspirerende hul til ting.

Den langsomste er sjovest

Med firehjulstræk og 83 ekstra hk er Polestar 2 klart den hurtigste. Men den er også den højeste. Polestar har nemlig gjort 2 høj i undervognen. Det koster på køreglæden, hvor Model 3 er mere underholdende såvel komfortabel.

Styretøjet i begge biler er en kende kunstigt. Dog er der i begge mulighed for at regulere rattets tyngde, og med styretøjet i tungeste indstilling skilles fårene fra bukkene. Det styretøj passer nemlig drøngodt til den baghjulstrukne Model 3, der sagtens kan optræde legesygt og er strammere i undervognen, uden at det koster på komforten. Her får Polestar 2 desværre lidt crossover-tendenser i måden, den bevæger sig på.

LÆS OGSÅ | DUEL: Konkurrencen mellem VW ID.3 og Opel Mokka-e er ikke tæt

Den halvhøje undervogn tydeliggør det kvarte ton, som Polestar vejer mere end Tesla. For at undgå for meget krængning, er undervognen sat stramt op, uden at det er nok til at skjule de ekstra kilo. Polestar 2 krænger nemlig stadig mere i sving end Model 3, og det tager generelt længere tid for den at få numsen med sig, når man styrer skarpt ind. I hverdagen føles Polestar også lidt mere klodset og småstiv at manøvrere rundt med.

Begge biler er fint komfortable overordnet set, men undervognen i Polestar 2 har sine udfordringer over skarpe bump og vejhuller. Forsøget på at gøre en tung bil med høj undervogn underholdende gør, at stød fra større ujævnheder forplanter sig mere i kabinen, end de gør i Tesla Model 3.

Til gengæld er Polestar 2 er mere støjsvag i kabinen. Selvom de 20-tommer fælge, der koster 8.000 kr. ekstra, udfordrer støjdæmpningen, er den fortsat mere tyst end Tesla. Vælger man de 19-tommer, der er standard, er Polestar 2 klart overlegen på støjisolering. Og det er selvom, at Tesla Model 3 også på det punkt har oppet sig i 2021-modellen med blandt andet dobbeltisolerede sideruder.

Rigtig rækkevidde

På rækkeviddefronten er de to på papiret tæt matchet – og det er de også i virkeligheden. Polestar 2 er opgivet til 480 km, og med blandet kørsel kommer man længere, end man gør i Tesla Model 3, der er opgivet til 448 km. I virkeligheden lander man nok på omkring 400 km i Polestar og 380 km i Model 3.

Rammer man motorvejen, bliver skellet mellem de to lidt større. Kasseformen og den høje undervogn spiller imod Polestar, og ved 120 km/t er det sværere at regne med rækkevidden, end det er i Tesla, der generelt føles mere rækkeviddestabil. Mit forsigtige skøn vil være, at batteriet er tømt for juice et sted mellem 320 og 350 km ved 120 km/t i begge biler.

Når de skal lades op igen lader begge kandidater med maks 11 kW hjemme i carporten. Polestar 2 kan lade med 150 kW lynladning på farten, mens Tesla Model 3 lader med 170 kW. Dermed kommer man til at bruge en my mindre tid ved standeren – men det er ikke dét, der adskiller de to, når det kommer til opladning. Det er selve standeren. For med Tesla kan du lade eksklusivt på det brede netværk af Tesla Superchargers, hvilket nærmest fordobler lademulighederne, når man er på farten.

Svaret på det store spørgsmål?

Er dagen omsider kommet, hvor Tesla Model 3 har mødt sin overmand? Nej. Ikke overmand, men Polestar 2 udgør den stærkeste konkurrent, Tesla Model 3 nogensinde er blevet budt. Grundlæggende synes jeg, at Polestar 2 er flottere at se på og betydeligt lækrere i kabinen. Alligevel vælger jeg Model 3.

Der er noget med den gængse anvendelighed, der virker bedre og lidt mere spændende i Tesla Model 3. Det eksklusive ladenetværk er en stor, praktisk faktor i mit valg, og når køreegenskaberne, infotainmentdelen og assistentsystemerne så også sniger sig lidt foran i min bog, bliver det tungen på vægtskålen. Dét ender jeg med at vægte højere end design og kabine, som Polestar brillerer med.

Jeg anerkender, at dele af min beslutning beror sig på smag og behag. Sådan går det, når konkurrencen er så tæt, som den er her. Min afsluttende anbefaling bliver derfor, at du skal holde tungen lige i munden, når du skal prøvekøre og købe én af de to. De er nemlig superskarpe sedaner på strøm blot på hver deres måde.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.