Audi RS5
Nyheder
4. september 2017

3 biler der vil have bank

Ebbe Sommerlund

Af: Ebbe Sommerlund / d. 04. september 2017

Der er ikke meget, der beruser som en benzinmotor, der skriger op forbi 8.000 o/min. Desværre er den slags forbeholdt en svindende skare af biler, men her er 3, der hæver pulsen

For nogle er det en helt ligegyldig disciplin at banke omdrejningerne op. Men for motortosser, mig selv inklusiv, er der en speciel følelse ved en motor der er så velkonstrueret, at den kan snurre op over 8.000 o/min inden næste gear skal lægges ind.

Kører du motorcykel er 8.000 o/min naturligvis ingenting, men der er alligevel kun et par håndfulde biler, der suser så højt op. Det er nemlig ikke helt ligetil, at konstruere, fordi vibrationer har det med at blive forstærket når omdrejningerne stiger. Derfor kræver det lidt mere finesse i udviklingen og produktionen, når der skal snoninger på tælleren. Her er tre modeller, som kan elsker en dragt kærlig prygl.

Den billige – Honda Civic Type R

Honda Civic Type-r

Honda har altid haft ry for at lave hurtigtsnurrende motorer, selvom det langtfra er alle Honda-motorer, der har den egenskab. Men har der stået VTI eller Type R på smækken, har der været garanti for VTEC-skrig i toppen af registret. Desværre tynder det ud i de Honda, der runder 8.000 o/min.

Men går du et par generationer tilbage finder du en vaskeægte skriger. Honda Civic Type R med den letbenede K20-motor der yder 201 hk ved 7.600 o/min og en motor der først sender sig selv i begrænseren over de 8.000 o/min. I 2012 skiftede Civic Type R til en turboladet motor, der godt nok var meget mere kraftig, men som lukkede for festen ved 7.000 o/min.

Honda Civic Type R i versionerne med sugeskrigermotor koster fra lige over 100.000 kr.

Se Honda Civic Type R til Salg på Bilbasen

Den overraskende – Audi RS4/RS5

Audi RS5

Det her er en af mine favoritmotorer. Måske hjælper det også lidt at den samtidige S4 havde en ret kedelig V8 (hvis man kan sige det om en V8). Men RS4-motoren fra denne æra er fuldstændig formidabel. Den er en V8 på 4,2 liter og smækker dig tilbage i sædet, mens den arbejder som en vanvittig med 420 vilde heste, der pruster ud ved 8.250 o/min. (RS4 fra 2012 og frem har 450 hk) Motoren reagerer lynhurtigt på input – den er en perle.

De første 100 km/t nås på under fem sekunder takket være permanent firhjulstræk.

Som mange andre er Audi skiftet til trykladede motorer, så det er farvel til de mange omdrejninger – også i Neckarsulm.

Den formidable 4,2 V8 findes blandt andet i RS4 2006-2008 og 2012-2015, samt RS5 fra 2010 til 2017

Se Audi RS4 til salg på Bilbasen

Se Audi RS5 til salg på Bilbasen

Den naturlige – Ferrari 458

Ferrari 458

En Ferrari skal bare skrige fra en hidsig V8. Jo, deres V12’ere lyder også godt, men det er V8’erne, der hører hjemme på racerbanerne og V8’ernes hidsige lyd, du kender bedst.

Og hvis du får et kick af omdrejninger, så er det Ferrari 458, du skal have i garagen. Her yder V8-motoren 570 hk ved, hold nu fast, 9.000 o/min. Det er samtidig her den røde del af omdrejningstælleren begynder og du er klar til næste gear.

Det er fuldstændig forrygende, som du kan se og høre i videoen længere nede.

Men selv Ferrari har måttet overgive sig til turboladede motorer, og motoren i den nye Ferrari GTC4 Lusso har turbolader – hvilket sender den røde linje på omdrejningstælleren ned på 7.500 o/min.

Se Ferrari 458 Italia til salg på Bilbasen

Læs mere

3 Små biler med store motorer

Hør brølet: 3 tyske V8-motorer med ond lyd

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen