Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Jacob Dalby / d. 13. maj 2020
Hvis du vil eje din bil, og den skal være ny, får du langt under 100 hk for 100.000 kr. Men der findes en anden løsning. Bilbasen flyder over med brugte biler med langt flere hestekræfter – og hvor pris/hestekræfter-forholdet er nemmere at forholde sig til.
LÆS OGSÅ | Ny bil? Min 12 år gamle Renault er bedre
Ja ja, vi ved godt, at ejerafgiften er tårnhøj, at benzinforbruget hører fortiden til og at det kan være en god ide, at lægge en skilling eller to til side til reparationer. Til gengæld har disse tre eksempler taget et heftigt værditab siden de rullede af båndet på fabrikken. Og så har de 300 hk til under 100.000 kr.
Specielt første kandidat; En vaskeægte diplomat-karret med et prisskilt på lige under 2 millioner kroner som ny. Ikke mindst takket være den 5,4-liters V12’er med 326 hk og 490 Nm. Selvom du aldrig kommer til at vride mere end 7 km ud af en liter benzin når du til gengæld 100 km/t på 6,6 sekunder (plus det løse) i ægte minister-stil.
LÆS OGSÅ | VW Passat med 2 motorer
Tjek bare kontrolpanelet imellem bagæderne med alt fra justering af bagsædet til den indenbords telefon. Følelsen som verdenshersker må være ret nærværende med det enorme rør ved øret.
Prisen for det hele ender på 99.900 kr. hos Slagelse Bilsalg. Hvis ikke bilen allerede er solgt, finder du flere billeder og specifikationer her.
Meget mere britisk bliver det ikke i bilverdenen; Jaguar i britisk grøn med lys læderstue. Og så er den endda udstyret med en dyb pludrende 4,2-liters V8 med 300 hk.
LÆS OGSÅ | Hvad elbilsfortalere ikke forstår
Komforten er i højsædet og den bløde undervogn med den sløve automatiske gearkasse fragter dig nænsomt igennem landskabet. En ægte aristokrat kører nemlig ikke ræs på vejene.
Følelsen af aristokrati koster kun 89.900 kr. hos Kinnerup Auto Kommision i Randers. Hvis eksemplaret ikke er solgt finder du det til salg her.
Den legendariske 5-cylindret benzinmotor på 2,5 liter ligger på lur under hjelmen af denne svenske herregårdsvogn. Firehjulstrækket sørger for, at kræfterne ikke går op i dækrøg hvis vejene skulle være fedtede.
LÆG OGSÅ | Drone afslører: Lufthavn fyldt med tilbageholdte Mercedes-modeller
Med et kilometertal langt over 300.000 har Volvoen set sit. Motoren er til gengæld skiftet ved 226.000 km og synet med bilen midt sidste år. Og så følger der en fuldt udfyldt servicebog med i handelen til 99.800 kr. Er den ikke solgt finder du flere billeder og detaljer her.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.