b9534fa7-68cc-4387-9d3d-4ac7f44a3476
3X
25. september 2023

3x alternativer til Golf GTI til under 100.000 kr. 

Zacharias Lund

Vi har i denne uge samlet tre kvikke hatchbacks med samme egenskaber som Golf GTI til overkommelige priser.

AF Zacharias Lund FOTO Salgsbilleder

Koryfæen Golf GTI har længe været måleenheden i klassen af hot hatches, men behøver man altid at vælge netop den, for at få en sjov og kvik hatchback?

Svaret er selvfølgelig nej. Man kan sagtens finde alternativer, der har mindst lige så meget at byde på, til under 100.000 kr., og det får du tre bud på i denne uge.

Man kan blandt andet finde en Volvo-motoriseret Ford Focus, en frisk og iøjnefaldende Citroën og sidst en Alfa Romeo med slag i. Lyder det tiltalende, så kan du høre mere om dem her.

Volvo-drevet Ford: Ford Focus ST

3f808e5f-9d13-4199-ae51-07cdc630f3e7
ebb2b42a-073f-4532-ae4d-5fea654e5aed

Det virker måske som et lidt skørt samarbejde, men den velkendte 5-cylindrede 2.5-liters benzinmotor, man finder i mange af Volvos biler, fungerer også godt i andre biler.

Det er denne Ford Focus ST fra 2006 et yderst godt eksempel på. Udstyret i farven ‘Performance blue’ præsterer den 5-cylindrede Volvo-motor 225 hk, 320 nm og en topfart på 241 km/t. Når først man får motoren op i omdrejninger, er lydsporet bestemt ikke kedeligt.

Og apropos kedelig, er Ford Focus ST bestemt ikke en kedelig omgang, hvilket man ellers kan snydes til at tro, når man hører navnene Ford og Focus. ST står for ‘Sport Technologies‘ og indikerer, at det ikke bare er endnu en flad Focus, men en sporty og forbedret udgave.

Denne 2. generation Ford Focus ST er lidt mere performance-drevet end den tidligere generation. Det ses blandt andet i kabinen, hvor man har en måler for olietemperatur, turbo ladetryk og sidst olietryk.

Det minder mest af alt om noget, man finder i en racerbil, men det skal der selvfølgelig også være i din hatchback, så man kan være sikker på, at bilen er klar til, at man presser den mod de 6.500 omdrejninger i minuttet.

Når man så er oppe og runde de høje omdrejninger og fart kræver det også et sæt bremseskiver og -klodser for at bremse de 1.262 kg. hvilket er opgraderet på denne udvalgte Focus ST, så den kan klare større belastninger. Udstødningen er også opdateret, så man nu får et sæt 3” kanoner bag på.

8f450362-78de-457d-8468-65f139bc1d43
fad16700-24c8-413d-8ab6-bc511bfd7289

Ford Focus ST

Motor: R5, 2.522 cm3, benzinYdelse: 225 hk / 320 nm0-100 km/t: 6,8 sekunderTophastighed: 241 km/tForbrug: 10,8 km/lMål (L/B/H): 434/184/149 cmKøreklar vægt: 1.262 kg


Hvis man synes, at 225 hk er en anelse for lidt, tilbyder sælger at opgradere den Performance blå Focus ST til ‘Stage 3‘, så den yder 300 hk og 470 nm. Med den opgradering er den for alvor potent og kan sætte diverse GTI’er og hot hatches til vægs. Hvorvidt man ønsker flere kræfter er op til en selv, men da sælger tilbyder at gøre det uden merpris, bliver det i min optik en ganske nem beslutning.

For 99.000 kr. kan man altså få en kraftfuld hatchback med 300 hk og en 5-cylindret 2.5-liters benzinmotor, der leverer et himmelsk lydspor. Det hele lyder næsten for billigt, men den er god nok og du kan udforske den blå Focus lige her.

Iøjnefaldende franskmand: Citroën DS3 Racing

efab0bb2-c408-489b-8526-07d01ac127fb
6fd99087-70b0-45b7-a0e5-2ba7f9f8aa07

Den er svær at overse i mængden af grå, sorte og hvide biler, der præger de danske veje. Hvorvidt man synes de orange detaljer er kønne, eller at det ternede-flag på taget er en fed detalje, skal jeg ikke være herre over, men det er i hvert fald med til at skabe noget opmærksomhed.

Træder man ind i kabinen, fortsætter det lidt iøjnefaldende tema fra eksteriøret. Orange var åbenbart Citroëns go-to farve tilbage i 2011 og det er gået ud over kabinen på denne DS3. Du er ikke i tvivl om, hvilken bil du har sat dig ind i, da “DS3” er klistret på det orange panel foran passageren.

Nu når Racing er en del af bilens navn, er det ikke overraskende, at man i kabinen også finder kulfiber eller i hvert fald materialer, der prøver at ligne det. Hvad end det er kulstof eller ej, så vejer denne udvalgte DS3 Racing kun 1.140 kg. og i kombination med 207 hk, er der lagt op til sjov. De to ting giver en acceleration på 6,5 sekunder til 100 km/t.

Bilen er under 4 meter lang, så det er en kort sag, der kan rives rundt i skarpe sving og på snoede veje. Det går dog også ud lidt over praktikken, hvor bagagerummet byder på 285 liter og bagsædepladsen er, for at sige det mildt, ikke prangende.

d11640af-7193-4f71-8486-a94277cf6468
67b6c32c-8822-44c3-a7ce-3c9ea189e544
8bd10c24-e867-45bd-83dd-b47239e765d6
c71d1cc9-2195-413f-90df-e999d1202b3d

Citroën DS3 Racing

Motor: R4, 1.598 cm3, benzinYdelse: 207 hk / 275 nm0-100 km/t: 6,5 sekunderTophastighed: 235 km/tForbrug: 15,6 km/lMål (L/B/H): 396/172/144 cmKøreklar vægt: 1.140 kg


Citroën lavede denne racing udgave af DS3’eren i forbindelse med den lille hatchbacks entré i rally-verden tilbage i 2010. Her var det den gode Sebastian Loeb, der skulle bag rattet af en lidt vildere udgave end denne udvalgte DS3 Racing, som gade versionen dog var inspireret af.

Det er ikke helt en rallybil, men stafferingen og de orange detaljer kan godt snyde øjet en smule. I Citroën-regi er det en af de sjovere varianter og for 99.900 kr. kan man blive lige så godt kørende som Sebastian Loeb i 2011… Eller, derhenad i hvert fald! Du kan opleve den lige her.

Alfa med slag i: Alfa Romeo Giulietta

5e41a4c1-8db6-4a0e-b107-c12e041367e5
3c119313-a958-4471-861c-1139d7cdbbe0

Ser man en lille firkløver på siden af en Alfa Romeo, så tænker man måske først: Hvad laver naturvejlederen i en Alfa Romeo? Men den lille firkløver indikerer ikke kærlighed til naturen. Den indikerer i stedet kærlighed til højtydende Alfa Romeoer og bringer en lang forhistorie med sig.

Det var allerede tilbage i 1923 at firkløveren første gang kunne ses på en af Alfa Romeos biler. Siden da har firkløveren prydet mange af Alfas biler og endda også Formel 1-raceren fra Alfa Romeo. Den er også at finde på denne udvalgte Giuletta, der altså antyder, at det ikke er en helt normal hatchback fra Alfa Romeo.

Man skal se firkløveren, ligesom man ser ‘AMG’, ‘RS’ eller ‘M’ på henholdsvis Mercedes, Audi og BMW. Det er ikke standard biler, men biler, der har fået øget performance og føjet lidt hestekræfter til samlingen. Giuletta er i den mere sobre ende, men tag ikke fejl af den lille hatchback.

235 hk og 340 Nm er nok til at sende den lille italiener afsted mod 100 km/t på 6,8 sekunder, hvilket er på niveau som Golf GTI’en fra samme årgang.

5a193745-0599-434d-843b-d07d5bf1ef98
c417831d-a564-48f6-bf98-e9f5e63305d6
668ebc2e-df78-4081-be2a-93f9109b5188
9cc22d60-5cd1-454f-b715-d1c40acfa703

Alfa Romeo Giulietta

Motor: R4, 1.742 cm3, benzinYdelse: 235 hk / 340 nm0-100 km/t: 6,8 sekunderTophastighed: 242 km/tForbrug: 13,2 km/lMål (L/B/H): 435/180/147 cmKøreklar vægt: 1.295 kg


Det kunne have været sjovt at se en Busso V6-motor i sådan en hatchback. Man må dog nøjes med en 1,75-liters 4-cylindret rækkemotor, der ikke byder på samme som sjæl som Busso’en.

Det er italiensk i hatchback-former, hvis det lyder som noget for dig, så er det faktisk den billigste af de tre udvalgte til en pris på 89.400 kr. Og du kan se mere til den firkløveren og Alfa Romeo’en lige her.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen