september 14, 2023

3x youngtimer cabrioleter til under 200.000 kr. 

Vi har udvalgt tre cabrioleter med potentiale til at blive fremtidige klassikere, der alle kan erhverves for under 200.000 kr.

AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder

Solen skinner fortsat lidt endnu og hvilken bedre måde at nyde det på end en tur med taget nede og solen i fjæset. 

Vi har samlet tre attraktive cabrioleter, der har potentiale til at blive fremtidige klassikere, men for nu er der tale om youngtimers. Med youngtimer menes biler over 25 år og under 40 år. Med et budget på 200.000 kr. kan man faktisk få nogle ganske fine cabrioleter.

Der er blandt andet blevet plads til en Porsche med gener fra den ikoniske 911’er, en BMW lignende den James Bond rullede rundt i til Goldeneye og sidst en Audi, der nærmest gik direkte fra konceptstadiet direkte til samlebåndet. 

Mere end bare en ‘frisør’-Porsche: Porsche Boxster

Det er lidt ærgerligt, at Porsche Boxster er røget under kategorien frisør-Porsche, for den er så meget mere end det. 

Tager man for eksempel denne udvalgte Boxster fra 1997, vil man hurtigt opdage, at den faktisk minder utroligt meget om 911’eren fra samme årgang, som man jo af gode grunde ikke kalder en frisør-Porsche. 

Faktisk deler de to mange dele med hinanden såsom interiør, forlygter, kølerhjelm og motoropsætning. Motoren er den samme, men byder kun på 2.5-liter i Boxsteren, hvor det i 911’eren er 3.4-liter. Trods færre liter vinder Boxsteren frem på placeringen af motoren.

Motoren er nemlig placeret i midten af bilen, hvilket giver en optimal vægtfordeling. Det giver god balance på vejene og en generelt sportslig fornemmelse i bilen. Det er næppe noget, man forventer, når man hører øgenavnet frisør-Porsche. Et navn, der ikke gør bilen retfærdighed.

Porsche Boxster

Motor: Boxer 6-cylindrede, 2.480 cm3, benzin
Ydelse:
 204 hk / 245 nm
0-100 km/t:
 6,9 sekunder
Tophastighed: 
240 km/t
Forbrug: 
10,3 km/l
Mål (L/B/H): 
432/178/129 cm
Køreklar vægt: 
1.250 kg


Når først man får ideen om frisør-Porsche ud af hovedet, så kan man for 199.900 kr. blive Porsche-ejer, og hvem vil ikke det? Boxster er en sammentrækning af Boxer og Roadster og siger noget om bilens opsætning. Boxer hentyder til boxermotoren og roadster i form af at det er en topersoners cabriolet med sportslig udstråling.

Jeg er udmærket klar over, at man med stor sandsynlighed ikke undgår at høre, man har valgt en frisør-Porsche, men hvad så – man ejer en Porsche. 

Når først solen skinner og kalechen er nede, så glemmer man alt om saloner, sakse og hårfarvninger, og tænker meget mere på fart, sving og vind i håret. Dit cabrioleteventyr kan starte her. 

Goldeneye bimmer: BMW Z3 Roadster

Som man ser den i Goldeneye udstyret med maskinpistoler, skudsikre ruder og med James Bond bag rattet er den næste youngtimer i denne 3x en BMW Z3. Denne udvalgte BMW Z3 er desværre ikke udstyret med nogle af de ovenstående. 

Maskinpistoler eller ej ændrer ikke på, at man i bedste James Bond-stil kan smide den lille roadster hårdt rundt i svingene og give den nogle omdrejninger på de længere strækninger. Ligesom Boxsteren er BMW Z3 en to-personers roadster, der med sine 1.160 kg er en finurlig lille fætter. 

Motoren er en 4-cylindret 1.8-liters benzinmotor, der ikke gør et synderligt stort væsen af sig, men det gør nu heller ikke noget. Det er mere ideen om en frisk lille cabriolet, der skal tiltale en. 

Designet deler vandene, men den lange snude og det lidt atypiske design gør den til min favorit i feltet af disse tre youngtimers og i denne ‘Cosmosschwarz Metallic‘-lakering gør den sig ekstra godt. Man kunne nok godt ønske lidt flere hestekræfter, men 115 hk, den lille 1.8-liters motor præsterer er tilstrækkeligt til prisen.

BMW Z3 1.8 Roadster

Motor: i4, 1.798 cm3, benzin
Ydelse:
 115 hk / 168 nm
0-100 km/t:
 10,5 sekunder
Tophastighed: 
194 km/t
Forbrug: 
12,8 km/l
Mål (L/B/H): 
403/169/129 cm
Køreklar vægt: 
1.160 kg


Den lange snude har givet plads til, at BMW kunne lege lidt med forskellige ideer. Det førte blandt andet til, at man forsøgte at putte den 12-cylindrede benzinmotor, man også kan finde i 8-serien i en lille uskyldig Z3. Den måtte de da gerne have sat i produktion, men du må nøjes med en 1.8-liters i denne omgang. 

Det betyder dog også, at prisen er mere overkommelig. Hvor sådan en 12-cylindret fætter nok havde kostet på den gode side af 500.000 kr. brugt, så er prisen på denne udvalgte 169.000 kr. Den har ‘kun’ kørt 95.929 km og står derfor i en ret flot stand. Du kan opleve den lige her.

Den sikre klassiker: Audi TT Roadster

Jeg går planken ud og kalder nu Audi TT Roadster for en sikker fremtidig klassiker. Modellen ligger for døden og produktionen af den efterhånden ikoniske TT stoppede i år efter 25 år. 

Denne udvalgte er af første generation og netop her, startede eventyret om Audi TT. De tyske ingeniører og designere havde fået frie tøjler. Koncepttegningerne blev præsenteret i 1995 på Frankfurt Motorshow til stor begejstring. Tre år senere stod bilen klar og entrerede markedet som sportsvogn til en billig pris. 

Faktisk entrerede Audis nye darling et hårdtpakket felt af cabrioleter. Her var blandt andet BMW Z3, Porsche Boxster og Mercedes SLK. Den nye TT skulle dog vise sig at være den billigste af de fire, hvilket var Audis genistreg. 

AUDI TT Roadster

Motor: i4, 1.780 cm3, benzin
Ydelse:
 225 hk / 280 nm
0-100 km/t:
 6,9 sekunder
Tophastighed: 
237 km/t
Forbrug: 
10,6 km/l
Mål (L/B/H): 
404/176/135 cm
Køreklar vægt: 
1.515 kg


Her 25 år senere har Audi TT vist sig at være en ganske fin model for Audi. Gennem tiden er over 300.000 Audi TT rullet fra samlebåndet på Audis fabrikker. Det er derfor også enden på en æra. 

Det er blandt andet derfor, at jeg kalder denne første generation for en fremtidig klassiker, da den gennem tiden har været en populær bil for Audi, men samtidigt også fordi den var noget helt særligt fra starten af.

Så vil man være first mover på en fremtidig klassiker eller blot erhverve et stykke Audi-historie, kan man nu erhverve denne fine Audi TT Roadster for den nette sum af 199.900 kr. Hvis det lyder bare en smule tiltalende, så kan du se mere til den lige her.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Flere Porsche Boxster til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS