september 25, 2023

3x alternativer til Golf GTI til under 100.000 kr. 

Vi har i denne uge samlet tre kvikke hatchbacks med samme egenskaber som Golf GTI til overkommelige priser. 

AF Zacharias Lund FOTO Salgsbilleder

Koryfæen Golf GTI har længe været måleenheden i klassen af hot hatches, men behøver man altid at vælge netop den, for at få en sjov og kvik hatchback? 

Svaret er selvfølgelig nej. Man kan sagtens finde alternativer, der har mindst lige så meget at byde på, til under 100.000 kr., og det får du tre bud på i denne uge.

Man kan blandt andet finde en Volvo-motoriseret Ford Focus, en frisk og iøjnefaldende Citroën og sidst en Alfa Romeo med slag i. Lyder det tiltalende, så kan du høre mere om dem her. 

Volvo-drevet Ford: Ford Focus ST

Det virker måske som et lidt skørt samarbejde, men den velkendte 5-cylindrede 2.5-liters benzinmotor, man finder i mange af Volvos biler, fungerer også godt i andre biler. 

Det er denne Ford Focus ST fra 2006 et yderst godt eksempel på. Udstyret i farven ‘Performance blue’ præsterer den 5-cylindrede Volvo-motor 225 hk, 320 nm og en topfart på 241 km/t. Når først man får motoren op i omdrejninger, er lydsporet bestemt ikke kedeligt. 

Og apropos kedelig, er Ford Focus ST bestemt ikke en kedelig omgang, hvilket man ellers kan snydes til at tro, når man hører navnene Ford og Focus. ST står for ‘Sport Technologies‘ og indikerer, at det ikke bare er endnu en flad Focus, men en sporty og forbedret udgave. 

Denne 2. generation Ford Focus ST er lidt mere performance-drevet end den tidligere generation. Det ses blandt andet i kabinen, hvor man har en måler for olietemperatur, turbo ladetryk og sidst olietryk. 

Det minder mest af alt om noget, man finder i en racerbil, men det skal der selvfølgelig også være i din hatchback, så man kan være sikker på, at bilen er klar til, at man presser den mod de 6.500 omdrejninger i minuttet.

Når man så er oppe og runde de høje omdrejninger og fart kræver det også et sæt bremseskiver og -klodser for at bremse de 1.262 kg. hvilket er opgraderet på denne udvalgte Focus ST, så den kan klare større belastninger. Udstødningen er også opdateret, så man nu får et sæt 3” kanoner bag på. 

Ford Focus ST

Motor: R5, 2.522 cm3, benzin
Ydelse:
 225 hk / 320 nm
0-100 km/t:
 6,8 sekunder
Tophastighed: 
241 km/t
Forbrug: 
10,8 km/l
Mål (L/B/H): 
434/184/149 cm
Køreklar vægt: 
1.262 kg


Hvis man synes, at 225 hk er en anelse for lidt, tilbyder sælger at opgradere den Performance blå Focus ST til ‘Stage 3‘, så den yder 300 hk og 470 nm. Med den opgradering er den for alvor potent og kan sætte diverse GTI’er og hot hatches til vægs. Hvorvidt man ønsker flere kræfter er op til en selv, men da sælger tilbyder at gøre det uden merpris, bliver det i min optik en ganske nem beslutning. 

For 99.000 kr. kan man altså få en kraftfuld hatchback med 300 hk og en 5-cylindret 2.5-liters benzinmotor, der leverer et himmelsk lydspor. Det hele lyder næsten for billigt, men den er god nok og du kan udforske den blå Focus lige her.

Iøjnefaldende franskmand: Citroën DS3 Racing

Den er svær at overse i mængden af grå, sorte og hvide biler, der præger de danske veje. Hvorvidt man synes de orange detaljer er kønne, eller at det ternede-flag på taget er en fed detalje, skal jeg ikke være herre over, men det er i hvert fald med til at skabe noget opmærksomhed. 

Træder man ind i kabinen, fortsætter det lidt iøjnefaldende tema fra eksteriøret. Orange var åbenbart Citroëns go-to farve tilbage i 2011 og det er gået ud over kabinen på denne DS3. Du er ikke i tvivl om, hvilken bil du har sat dig ind i, da “DS3” er klistret på det orange panel foran passageren. 

Nu når Racing er en del af bilens navn, er det ikke overraskende, at man i kabinen også finder kulfiber eller i hvert fald materialer, der prøver at ligne det. Hvad end det er kulstof eller ej, så vejer denne udvalgte DS3 Racing kun 1.140 kg. og i kombination med 207 hk, er der lagt op til sjov. De to ting giver en acceleration på 6,5 sekunder til 100 km/t. 

Bilen er under 4 meter lang, så det er en kort sag, der kan rives rundt i skarpe sving og på snoede veje. Det går dog også ud lidt over praktikken, hvor bagagerummet byder på 285 liter og bagsædepladsen er, for at sige det mildt, ikke prangende. 

Citroën DS3 Racing

Motor: R4, 1.598 cm3, benzin
Ydelse:
 207 hk / 275 nm
0-100 km/t:
 6,5 sekunder
Tophastighed: 
235 km/t
Forbrug: 
15,6 km/l
Mål (L/B/H): 
396/172/144 cm
Køreklar vægt: 
1.140 kg


Citroën lavede denne racing udgave af DS3’eren i forbindelse med den lille hatchbacks entré i rally-verden tilbage i 2010. Her var det den gode Sebastian Loeb, der skulle bag rattet af en lidt vildere udgave end denne udvalgte DS3 Racing, som gade versionen dog var inspireret af. 

Det er ikke helt en rallybil, men stafferingen og de orange detaljer kan godt snyde øjet en smule. I Citroën-regi er det en af de sjovere varianter og for 99.900 kr. kan man blive lige så godt kørende som Sebastian Loeb i 2011… Eller, derhenad i hvert fald! Du kan opleve den lige her. 

Alfa med slag i: Alfa Romeo Giulietta

Ser man en lille firkløver på siden af en Alfa Romeo, så tænker man måske først: Hvad laver naturvejlederen i en Alfa Romeo? Men den lille firkløver indikerer ikke kærlighed til naturen. Den indikerer i stedet kærlighed til højtydende Alfa Romeoer og bringer en lang forhistorie med sig.

Det var allerede tilbage i 1923 at firkløveren første gang kunne ses på en af Alfa Romeos biler. Siden da har firkløveren prydet mange af Alfas biler og endda også Formel 1-raceren fra Alfa Romeo. Den er også at finde på denne udvalgte Giuletta, der altså antyder, at det ikke er en helt normal hatchback fra Alfa Romeo. 

Man skal se firkløveren, ligesom man ser ‘AMG’, ‘RS’ eller ‘M’ på henholdsvis Mercedes, Audi og BMW. Det er ikke standard biler, men biler, der har fået øget performance og føjet lidt hestekræfter til samlingen. Giuletta er i den mere sobre ende, men tag ikke fejl af den lille hatchback. 

235 hk og 340 Nm er nok til at sende den lille italiener afsted mod 100 km/t på 6,8 sekunder, hvilket er på niveau som Golf GTI’en fra samme årgang. 

Alfa Romeo Giulietta

Motor: R4, 1.742 cm3, benzin
Ydelse:
 235 hk / 340 nm
0-100 km/t:
 6,8 sekunder
Tophastighed: 
242 km/t
Forbrug: 
13,2 km/l
Mål (L/B/H): 
435/180/147 cm
Køreklar vægt: 
1.295 kg


Det kunne have været sjovt at se en Busso V6-motor i sådan en hatchback. Man må dog nøjes med en 1,75-liters 4-cylindret rækkemotor, der ikke byder på samme som sjæl som Busso’en.

Det er italiensk i hatchback-former, hvis det lyder som noget for dig, så er det faktisk den billigste af de tre udvalgte til en pris på 89.400 kr. Og du kan se mere til den firkløveren og Alfa Romeo’en lige her. 

Del artikel:

Flere hatchbacks til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS